Stefan från Borås.

SM6ZCU

Well-Known Member
Hej alla glada (och oglada) amatörer.

Stefan Carslöv heter jag, och kommer från Borås. Jag är 33 år fyllda och har sambo och två döttrar på 2,5 år och 5 månader.

Jag har varit intresserad av radiokommunikation rätt länge, men det är inte förrän nu som jag har fått tummen ur och börjat plugga till provet. Jag har rätt hög arbetsbelastning just nu, både på jobb och hemmavid, så det kan nog ta en stund. Men jag lär höra av mig här när jag har lyckats lägga vantarna på en signal.

De flesta brukar ju bara säga vad dom gillar när dom presenterar sig, men jag tänker säga vad jag ogillar istället. Åtminstone en sak. Jag avskyr det där "bliddelblipp" ljudet som de flesta som använder PMR446 kör istället för att säga "kom". Jag ryser varje gång jag hör det! :cool:
Själv fick jag min träning i radiokommunikation i försvarsmakten, så jag tycker man ska vara lite mer strikt när man sänder. Även på "leksaksbanden".
 
Hej Stefan. Kul att du håller på att ta certifikat. Vi önskar dig lycka till. Om du inte är medlem i någon klubb ännu så är du välkommen till BRA BoråsRadioAmatörer. Vi träffas de två första dagarna i varje månad. Kolla in BRA - Borås Radioamatörer för info vårat första öppna hus, som vi kallar det, har vi nu på Onsdag den 5/9. Då är du välkommen. 73 SA6ANH Lennart ordf. BoråsRadioAmatörer
 
Sådär. Då var provet avklarat, och alla rätt hade jag också.
Då är det bara att invänta signalen från PTS, sen är jag QRV!
 
Så, nu har jag äntligen fått min signal från PTS. 5 veckor tog det, men det var det värt!
SM6ZCU "heter" jag numera. Vi hörs i etern, förhoppningsvis.
 
Nej men så trevligt SM6ZCU, vi lär nog höras via etern. Men det är inte mycket fart på 145.775 Borås, så du lär nog dra igång på kortvågen.
Ha det så trevligt med din nya hobby som radioamatör:)

Mvh Janne
 
Well, det blir det nog så småningom. Just nu har jag bara en liten kina-handjagare för VHF. Men det kommer nog bättre prylar vad det lider.

Jag tänkte även att jag skulle ge mig in i det hembyggda QRP svängen.
 
Gör ett anrop via 145.775 så får du se om du får något svar. Du borde få det, för BRA har ju 150 medlemmar.
 
ZCU är det ;)
Tack själv. Jag blev ju helt plötsligt tvungen att jaga rätt på ett loggprogram, då jag fick flera QSO:n på kort tid. Det lär bli fler!
 
Back
Top