Stegdämpare 75Ohm loppisfynd

SA5PMG

Well-Known Member
Köpte ett hemmabygge med ett antal vippströmbrytare på och några andra attribut(extra koaxkontakt, genomföringskonding) som gjorde att jag trodde det var något annat än en stegdämpare. Men säljaren visst heller inte var det var, men en tjuga kunde det i alla fall vara vara värt för lådan och vippströmbrytarna.

Väl hemma så skruvar jag isär det det hela och gissar att det är en 75Ohms stegbrytare eftersom seriemotstånden stämmer med 3, 6, 9 och 20dB pi-dämpare för 75Ohm. De småsladdar medföljande småsladdar som bytte från den udda koaxkontakten till antennkontakt (IEC PAL) var också en ledtråd.

Den extra kontakten och genomföringskondingen är som synes inte inkopplade.
75Ohm_step_attenuator_small.jpg

Stoppar in den i nätverksanalysatorn och kalibrerar bort missanpassningen och ser att dämparen funkar fint mellan 1-200MHz i stegen 3, 6, 9, 20, 20 och 20dB.

Klurar på om jag har någon användning för denna som den är. Första idén är att byta den udda kontakten mot vanliga SMA och sedan löda dit "minimum loss pads" i vardera ände. Detta skulle sedan kunna användas för att testa mottagare då det skulle bli 11-90dB dämning.

Andra idén några månader senare, är att ha den som den är men kanske fixa enklare övergång från den okända koaxkontakten till något mer välkänt. Konstaterar efter en stund att kontakterna är SMC i 75Ohms-varianter och inte helt enkelt att hitta adaptrar till.

Bestämmer mig för att återanvända småsladdarna och göra fristående "minimum loss pads" istället för då kan jag använda dem ihop med andra 75Ohms-prylar också.
75Ohm_pad_1_build_small.jpg
2st parallellkopplade 1206 86,6OHms motstånd i serie och 1st mot jord.
75Ohm_pad_2_build_small.jpg
Mätning, båda exemplaren har väldigt lika mätvärden, 5,8-6dB dämpning upp till 1.2GHz jämför mot det teoretiska 5,72dB. Får anses som godkänt och användbart för kabelTV.
75Ohm_pad_3_measurments_small.jpg
Många adaptar blir det: SMC-koax-IEC-BNC-SMA-SMA(MLP)
75Ohm_pad_5_adapter_galore_small.jpg

Ett litet lagom projekt att fördriva tiden med i väntan på att förkylningsfebern ska ge med sig.
 
Last edited:
Har numera bytt till F-kontakter på själva dämparen, känns lite mer 75-Ohmigt :)
 
Back
Top