Stegmatad dipol möter IC-7300 = kärlek eller skilsmässa??

SM6POP

Foliehatt
Har snart mitt nya shack färdigt för inflyttning och med det ett läge för att få in en stege till min station.
Jag har länge varit sugen på en stegmatad dipol men nu finns alltså möjligheten.
Problemet hade varit lätt med en manuell tuner med balanserad ingång och så vidare på gammalt vis men det ser lite annorlunda ut hos mig.
Radion är en IC-7300 med efterföljande modernt transistorsteg och det spelar väl ingen roll men tunern är en LDG AT-1000ProII med balanserade ingångar. Allt är kopplat så enheterna följer varandra med bandval, avstämning och så vidare, helautomatiskt så att säga vilket jag vill behålla.
Har läst på en del om antenntypen och en 1:1 strömbalun är nog bra men det råder lite delade meningar om man skall ha en 4:1 balun också.
Jag tänkte försöka stämma av den på samtliga band mellan 80m och 10m vilket betyder en rejäl missanpassning på flera band och jag tror inte tunern klarar av högre missanpassningar än 1000 Ohm utan hjälp från en balun.
Jag kommer försöka att få stegen i en längd som ger så lite missanpassning mellan de olika banden som möjligt men det kommer ändå att bli stora impedans-skillnader mellan banden.
Någon som har erfarenhet av stegmatad dipol och avstämning av den antenntypen?
73 de SM6POP
 
Nej, vi väntar med spänning på dina resultat :)

Själv har jag en oavstämd loop på 125m omkrets inkopplad via en stege och en 4:1 (ström)balun till en SGC-239 autoavstämmare, empiriskt har jag testat fram en steglängd och systemet stämmer av 160 - 10m utan problem.
Men en dipol är ju kinkigare, kanske en kombination av lämplig dipollängd och steglängd kan ge dig ett allbandssystem? Som sagt vi väntar och tuggar på naglarna :)
 
Väldigt ofta får man ömsom hög och ömsom låg impedans på de olika banden och då blir det kanske väl mycket fel med en 4:1 balun.
Lösningen då blir att välja balun efter band.
En 4:1 Guanella kan ju kopplas om mellan 4:1 och 1:1 med ett relä.
Att sedan styra detta relä så det automatiskt följer radions bandinställning är inte så komplicerat.

Jag vill också ha stegmatad dipol.
Just nu försöker jag övertala mig själv att jag lätt kan klara av impedansproblematiken:)
 
Ni kan ju alltid lägga till ett ben par på halva längden och på så vis få rimlig resonans på alla band.
 
Samma här! Försöker också att övertala mig själv att det kommer att fungera men en sak är säker, jag bygger en så fort mitt nya shack är färdigt.
Har kollat lite och en länk som verkar seriös och som många länkar till är http://www.dj0ip.de/open-wire-fed-ant/charts-of-lengths/
Både antenn och steglängd påverkar och någon har löst det så här http://www.w5dxp.com/notuner/notuner.HTM
Känns onödigt svårt men visar ändå betydelsen av steglängden.
Extra ben, hur då, låter intressant!
73 de SM6POP
 
Just det, en 80m dipol blir ju högohmig på 40m - tanken är då att du parallellkopplar 80m dipolen med en 40m dipol som tar "över" från den långa dipolen och du får en låg angenäm impedans även på 40m, det hela borde upprepas på de högre banden och du får en allbandare. Det hela borde kunna simuleras. Känner någon sig manad?
 
80m dipol blir ju högohmig på 40m - tanken är då att du parallellkopplar 80m dipolen med en 40m dipol som tar "över" från den långa dipolen
Men....min dipol är ju 2x25m matad med 25m 300 ohm bandkabel.
Vilken längd blir då resonant på 7.1MHz?
 
Var det så enkelt så borde det finnas beskrivet men jag hittar inget åt det hållet.
Antennen är väl inte i resonans på de olika banden, en av de längder som jag ser rekommenderas på sidan jag länkade till och på andra ställen är runt 2x34m och det stämmer inte bra på något band.
Stegen spelar också stor roll. Är det inte så att impedansen varierar efter stegens längd och det gäller att hitta steglängden där den är så rätt som det är möjligt på alla band man vill köra.
Det blir lite olika beroende på stegens impedans, längd och fartfaktor (heter det fartfaktor????...ni vet vad jag menar)
Swr spelar en underordnad betydelse då förlusterna är jättelåga oavsett swr, huvudsaken är att hitta ett läge där den är avstämbar på de band man vill köra.
Som exempel en vanlig koaxmatad dipol i rätt längd för 80m 2x19.5m och RG-58 har vid den uppmätta frekvensen swr 1.4 och 0.3db i förlust.
Samma dipol men med 30m stege har vid samma frekvens swr 5.5 men bara 0.1db i förlust.
Mäter du samma antenner på 30m har den koaxmatade swr6.1 och 6.1db i förlust medan den stegmatade har swr14.5 men en förlust på bara 0.3db.
Swr kan vi sådeles släppa, det gäller snarare att hitta rätt längd på dipol och stege så att en tuner klarar av att stämma av antennen.
Nu får vi se om jag babblat i nattmössan och någon som har björnkoll på detta lurar i vassen och stiger fram för att rätta mig för själv är jag inte tvärsäker.......men nästan :)
73 de SM6POP
 
Nädå, SM6POP, du babblar inte i nattmössan. Dina exempel åskådliggör ganska väl fördelen med att använda öppen högohmig stege. Ytterligare en fördel, åtminstone för min del, är att man med balanserat antennsystem och antennanpassningsenhet minskar störningarna från närzonen vid mottagning rejält. Jag har kört med en 100 m FK 1,5 som en ruta, kvadrat, ungefär, matad med stege. Antennanpassningsenhet en hembyggd s-match. Det är nog en av de bästa antennsystemen jag haft. Just nu är det inte uppe, eftersom grannen har valt att ta ner ett av mina antennträd (på sin tomt)! ;-)

Sedan finns det andra lösningar som inte har nämnts i denna tråd. T.ex. att göra en dipol, som matas med koax, och placera ett resonant element eller en tråd ganska nära, utan att ansluta den. Om man gör en dipol för 40 mb och placerar en halvvågstråd för 30 mb strax intill, ganska nära, så kan den kombinationen fungera med låg SWR på båda banden.

Sture
 
Nu hade väl Anders en restriktion angående maximal SWR som hans autotuner klarar, det är klart att om man bara kan anpassa till vad han får i ändan av stegen så kan han ha godtyckliga längder på både dipol och stege då en stege har så pass låga förluster. MEN det kommer antagligen ge problem med autotunern som var hans premiss. Jag kör själv som jag skrev tidigare med en liknande lösning fast med en oavstämd loopantenn på 125m omkrets och det systemet går att stämma av på alla band + 6m.

Men den stora frågan återstår om du kan, med givna premisser, få en enda dipol med "rätt" steglängd att täcka hela HF-bandet, givet dina redtriktioner vad gäller max SWR. Vi väntar med spänning.
 
Last edited:
Men....min dipol är ju 2x25m matad med 25m 300 ohm bandkabel.
Vilken längd blir då resonant på 7.1MHz?

Jag talade om dipoler, resonanta sådana för att klargöra vad jag menade och att koppla matningskabel till den är fusk. Därför överlåts problemet att lösas av frågeställaren själv!

Men allvarligt. naturligtvis var det Fan dipolen jag tänkte på, men där lägger man till extra ben för att få antennen i resonant och nära 50 Ohms impedans. Min enkla tanke var att man kanske skulle kunna göra något liknande med ett icke resonant system för att bringa det inom det "avstämbara" område som autotunern har. Förmodlingen är Stures parasitiska element en mycket bättre idé!
 
Last edited:
att koppla matningskabel till den är fusk
Jaaa! vi kör utan kabel, trådlöst :D

En stegmatad Extended Double Zepp där mataren är lika lång som halva dipolen blir resonant på harmoniska frekvenser.
Eller, en dipol med längden 1/3wl där mataren är 1/6wl blir resonant på harmoniska frekvenser (beräknas för halva frekvensen)
Dessa två olika beräkningar hamnar väldigt nära varandra i längd och vem som var först vet jag inte.

Jag simulerade 2x27,4m dipol och 27,4m matarkabel.
Man får bra träff på många band.

2x27m EDZ.jpg


Därefter skruvade jag till det hela och hamnade på 2x25m.
Jag vek ihop dipolen till 90grader för att på det viset sprida ut strålningsdiagrammet.
Jag ville ha en mer rundstrålande antenn eftersom en dipol alltid hänger i fel riktning, eller hur?
 
Last edited:
Bara en fråga, harmoniska frekvenser, kan du klargöra vad du menar med det i detta sammanhang?
 
Ytterligare en kommentar. Att 90 grader mellan benen på dipolen gör antennen mer rundstrålande gäller vär bara när dipolpbenen är delar av en våglängd.
Vid högre frekvenser kan du väl t.o.m få V-beam verkan om "end fire" verkan från dipolbenen sammanfaller och antennen blir allt annat än rundstrålande.
 
harmoniska frekvenser
Harmoniska övertoner menade jag. Alltså frekvensdubblingar.
Antiresonanserna tillkommer när man ändrar matningsimpedansen.
100 ohm ser ut att vara optimalt för 2x27m.

Att 90 grader mellan benen på dipolen gör antennen mer rundstrålande gäller vär bara när dipolpbenen är delar av en våglängd.
Ja och på alltför hög frekvens blir antennen ändå oberäknerlig med väldigt många lober.
För egen del avser jag att använda "min" dipol på 160, 80 och 40m och då funkar det bra.
På högre frekvenser byter man antenn.

Antennen med 2x27m är då avsedd för 80, 40 och 20m enligt mitt sätt att se på det hela.


....mycket teorier och funderingar blir det. Till slut måste man ju prova också.
 
Last edited:
Min "stadsantenn" gick åt under vårstormen och den kommer bli något liknande din antenn micke, men måtten får helt enkelt bli pragmatiska då jag bara har två lämpliga fästpunkter.
Det fanns en tredje gran men den blåste ned under stormen och drog med sig min gamla antenn. Har skaffat lite 300 Ohms bandkabel av det kraftigare slaget för matningen och sedan får det bli DL1000/2 till dipolbenen.
 
Last edited:
Har skaffat lite 300 Ohms bandkabel av det kraftigare slaget för matningen och sedan får det bli DL1000/2 till dipolbenen.
För att få ordning på impedanserna måste man ha ganska lång matarkabel tyvärr.
Eller så kan man ju sätta fart på ATU-bygget:( det borde lösa en del av problemen.
 
Back
Top