Hej igen.
Sorry att jag inte återkopplat men det har varit mycket annat på agendan så mitt deltagande på forumet har varit sparsamt.
Hur som helst åkte antennen upp och efter lite prov så visade det sig att min autotunern fixade att stämma av antennen på samtliga band mellan 80m och 10m och jag kunde inte hitta någon RF i shacket.
Jag stämde av på övre och undre bandgränsen samt mitt på banden och som sagt inga problem så balunerna funkar uppenbarligen bra.
Lyssnade på lite kända stationer på 80m och signalstyrkorna var minst lika bra som på min 80m dipol.
MEN så till problemet med antennen,,,,,med den stegmatade har jag världens störning över hela kortvågen.
Jag kan ana störningen på dipolen, främst på 80m men inte så stark att det funnits någon anledning att åtgärda den men på den stegmatade var den helt förödande för all trafik.
Störningen ser ut som ett spjälstaket på IC-7300 så mellan spjälorna är det lugnt men i övrigt ligger störningen på 9+20db.
Båda antennerna har varit monterade på exakt samma plats och jag har kollat om störningen finns här hos mig vilket den inte gör.
Det som skiljer antennerna åt är att stegen tar en annan väg än koaxen och löper längds med tomtgränsen till min ena granne vilken har verkstad i sitt garage och en förskräckligt massa gammal elektrisk utrustning.
Har ett tidigare tråd under störningar då jag hittar en laddare till en elcykel från 80-talet hos samma granne som störde som tusan.
Just nu sitter dipolen uppe igen och jag avvaktar en tid innan jag börjar leta efter störningen så det inte blir en följetong med grannen så han inte tappar tålamodet med mig och min "obskyra" hobby.
73 de SM6POP