Stegmatad dipol möter IC-7300 = kärlek eller skilsmässa??

Stegen är 7m om jag minns rätt, 450 Ohm. Tunern är en MFJ-269, ritning finns i tråden.
 
Ingen balanserad tuner ännu, för många projekt på gång. Och nya projekt har en förmåga att tränga sig före :)

Har inte kört så mycket ännu, mest lyssnat med SDR-mottagare och utan tuner, så det är svårt att säga om det funkar bra eller inte.
 
Hej igen, haft annat på agendan några dagar men jag ser att tråden lever.
Kolla igen på den här länken http://www.dj0ip.de/open-wire-fed-ant/charts-of-lengths/
Lite olika längder och band men den som jag tycker är intressant är den på 111 fot, det är vad jag har plats till mellan fästpunkterna jag täckte använda.
Det svarta fälten längst ned på diagrammet är de steglängder som impedansen håller sig mellan 20 och 1500 Ohm på alla band vilket de flesta manuella tuners klarar.
Tror inte att min autotuner klarar över 1000 Ohm men alternativet är kanske en 4:1 spänningsbalun på det bandet som ligger över 1000Ohm eller en extra bit stege att koppla in då.
Funkar inte det får jag väl damma av min Drake MN2700, den stämmer av ett järnspett på 160m :)
Som sagt så behöver inte antennen vara i resonans på de band man använder den på, det fungerar ändå bara man har en tuner som klarar missanpassningen.
Skall börja måla i det nya shacket idag så inflyttning om någon vecka och då är det det dags att skifta från snack till verkstad så får vi se om jag får till det.
73 de SM6POP
 
den som jag tycker är intressant är den på 111 fot, det är vad jag har plats till mellan fästpunkterna jag täckte använda.
Ja man får ju anpassa sig efter möjligheterna.
Ska du köra med 450 ohm kabel?

Själv hade jag tänkt göra egen 600 ohm stege men behöver flera stegpinnar.
Jag köpte tidigare rosenklips av Tore, SM7CBS, men jag får inte tag på honom nu.
 
Hur många behöver du micke?
Tror att jag har ett gäng extra på landet.
 
Last edited:
Hur många behöver du micke?
Kan inte säga exakt antal men jag vill inte riskera att dom plötsligt tar slut.
Kanske behöver man sätta en pinne / 50cm-60cm.
Totalt ca 100st för en 50m lång stege och jag har ca 80st pinnar kvar.

Man kan ju köpa direkt från leverantören i Holland men hemsidan har ingen beställningsfunktion och dessutom förstår jag inte vad det står:(
 
Kan inte säga exakt antal men jag vill inte riskera att dom plötsligt tar slut.
Kanske behöver man sätta en pinne / 50cm-60cm.
Totalt ca 100st för en 50m lång stege och jag har ca 80st pinnar kvar.

Om du använder 100 stycken på en 50 meters stege så blir det ju exakt 50 cm mellan pinnarna, om du nöjer dig med 80 pinnar så blir det 62,5 cm mellan dem - ingen drastisk skillnad, precis.
 
Men Elektrodump blir bra mycket dyrare än de som jag hittade. Men den firman hanterar inte moms så jag antar att de är riktade mot företag.
Kanske man kan få den lokala plantskolan att importera dem :)
 
Tänkte bygga egna spridare på nåt sätt, det verkar vara lättare att hitta ett läge där flera band går att stämma av med en stege med lite lägre impedans alltså kortare avstånd mellan trådarna.
Kolla igen länken jag bifogade sist och jämför de olika bandens impedans mellan en 600Ohm stege och en 450Ohm bandkabel.
Korta spridare, lättare att hitta rätt längd verkar det som.
Man kan ju göra det enkelt för sig och köpa bandkabel men det är kul att bygga själv och en vanlig stege blir lättare vilket är bra för mig då antennen bara sitter i ändarna och med fritt hängande mitt.
Undrar hur det fungerar att ha en 1:1 strömbalun följd av en 4:1 0ch en 9:1 balun som är valbara efter behov.
Jag ser att många avråder från balun men samtidigt är min MN-2700 utrustad med en 4:1 balun just för att använda tillsammans med den här antenn-konfigurationen.
73 de SM6POP
 
Jag har under årens lopp gjort åtskilliga meter antennstege - både 2-trådiga och 4-trådiga - m h a 16 mms VP-rör, som ju bara kostar c:a en tia för en 2-meterslängd. Jag brukar kapa upp 11 cm långa bitar och borra hål för tråden c:a 5 mm från vardera änden.

Efter en stund kommer man på de rätta handgreppen för "massproduktion". Det är heller inte så svårt att montera två pinnar i kors för 4-trådsstegar. Jag skall försöka lägga in en bild nedan av en 4-trådsspridare. Skruven i mitten är en enkel trallskruv.

73,
Rolf
SM5MX
upload_2019-5-14_17-49-37.jpeg
 
Man kan ju göra det enkelt för sig och köpa bandkabel
Jag behöver 50m 450 ohm Wireman typ??, den med flera kardeler. Inte den med kopparpläterad ståltråd.
Vem säljer sådan kabel som kan konkurrera prismässigt med hemgjord stege.
 
Back
Top