Stegmatad dipol möter IC-7300 = kärlek eller skilsmässa??

Då kan vi låta Tore vila och köra radio!
Tack för att du introducerade dem till oss Tore!
 
Förlusterna minskar med ökande impedans på matarkabeln. Vi har diskuterat detta tidigare på ham.se. Det är de rent resistiva förlusterna som dominerar på HF området och en högre impedans ger lägre strömmar.

Jag har genomlidet mycket arga trådar då jag hävdar att man kan köra med strömbalun, den så kallade Guanella balunen. Jag kör med sådana och har inte märkt några praktiska problem. Om du väljer att testa så var beredd på att få höra från fundamentalister som hävdar att endast äkta balanserade avstämmare helst med skärmad kopplingsloop duger :)

Micke här i tråden utvecklade en trevlig version av strömbalunen där han använder ferritrör från BHIAB.

Observera att det endast är Guanella balunen jag förespråkar - är ytterst skeptisk till den vanliga 4:1 spänningsbalunen, du vet den där autotrafon med 3 lindningar.
 
Om du bygger en 4:1 så ska det vara med 2 skilda kärnor, det finns beskrivningar på nätet där man lindat på endast en kärna och de fungerar inte, i alla fall inte bra.

Precis som i det exemplet som Micke länkade till här ovan.
 
Oj, det blir nog svårt att hitta för samma pris som en hemgjord, kolla på Limmared art nr: 450/16AWG. Den har du säkert redan spanat på och den är förvisso gjord av förkopprad stål men flertrådig och jag tror de flesta som går att köpa här i Sverige är av den typen. Jag tror inte du förlorar något nämnvärt prestandamässigt på att den är av förkopprad stål däremot vinner du i hållfasthet om stegen hänger fritt.
Jag är inne på samma spår som Rolf, jag tänkte använda 10mm VP-rör så blir stegen ännu lättare och mindre.
Hur sitter trådarna fast i vp-rören Rolf? Tänkte att försäkra mig om att de inte kanar där stegen är lodrät.
Tänkte sätta ett litet buntband runt ledaren inne i röret om det behövs.
Det fina med hembyggd stege är också att man använder samma trådar i dipolen som i stegen så slipper man skarvar.
73 de SM6POP
 
Angående baluner som kan vara användbara till min blivande antenn hittade jag några långa men mycket sevärda videos på tuben.
 
Orkar inte titta på youtube videos, lite av TLDR; för egen del. Jag har sagt mitt och du har nog med info att bygga en Guanella balun om du vill.
 
Det fina med hembyggd stege är också att man använder samma trådar i dipolen som i stegen så slipper man skarvar.
Ja så resonerar jag också men.....
Jag vill inte hålla på och trä in tråden i hål i varje stegpinne. Det blir ju ca 100 pinnar.
 
Det är lite bök att få ned FK kabeln i springorna på R.C med å andra sidan, men det är enkelt byta en R.C om man behöver.
Som Micke säger - det är inga problem att använda samma kabel för stege och dipol - om man har vikt dipol så kan man använda samma oavbrutna tråd för hela antennen och stege.
 
Nja, FK står väl för endast Fåtrådig Kabel och kan ha olika diametrar. Har för mig att jag kör med 1,5 mm^2 kabel. Som vanligt så är det 25 mil till tråden så jag kan inte mäta upp den.

Nåväl tråden fastnar på ett bra sätt i R.C utan att det blir för mycket skador på isoleringen, jag tror att kabeln skulle glida och eventuellt hoppa ur med en 3mm öppning.
 
Hoppsan, här går det undan, såg inte att tråden hade 3st sidor så jag svarade på GLD:s sista inlägg på sida två.
Ser nu att ni redan avhandlat mycket kring baluner redan innan jag länkade till tuben, sorry.
Nu skall jag kolla på länken som Bengt bifogade.
73 de SM6POP
 
Videorna du länkade till är bra men han pratar lite väl långsamt. Vill man träna tyskan lite mer än så, så hittar man bra beskrivningar här: http://www.dg0sa.de/
 
Last edited:
Håller med, man får snabbspola förbi när samma sak förklaras för tredje gången i sengångartempo men ändå intressant och väl underbyggt.
Min tyska är obefintlig men kollade ändå, många bra bilder där man kan se hur balunerna är uppbyggda.
Såg att Electrokit hade kärnor motsvarande FT-240-43 för 99:- undrar vad som skiljer mer än tillverkare och funkar de lika bra som originalet tro?
 
Tittade på din video länk och han gör en felaktig 4:1 Guanella - MAN KAN INTE ANVÄNDA ENDAST EN KÄRNA det måste vara två skilda kärnor.
Det hela har avhandlats bl.a här http://www.dj0ip.de/balun-stuff/bad-baluns/

Så bygg inte efter videon som du länkade till. det gäller också länken till den tyska siten - EN 4:1 GUANELLA BALUN SKA BYGGAS MED 2 SEPARATA KÄRNOR, EN FÖR VAR LINDNING!

Den länk som Micke hade beskriver en korrekt 4:1 balun https://www.qsl.net/dk7zb/Baluns/balun_1-1+1-4.htm
 
Last edited:
Hej POP,

Jag tycker din idé om ett buntband runt ledaren inuti VP-röret låter mkt bra! Själv brukar jag naja fast en bit tunn tråd runt ledaren vid ena hålet och fortsätta där den kommer ut på den andra sidan, men jag är beredd att övergå till din metod.

Som du kanske märkte, avstod jag från att ge mig vidare in i diskussionen om avstämningar av stegar. Den diskussionen återkommer periodvis på ham.se, och jag tänkte ta ledigt denna gång. Mitt intryck är att viss mystik tycks vara förknippad med stegar och att lösningarna tenderar att bli alltmer "kreativa" (= fantasifulla) under resans gång. Den enda antenn jag har för 80 - 10 m f n är en 2x10 m dipol med stege, och den är jag nöjd med.

Den klassiska lösningen är en balanserad ATU. Mer vanligt idag är nog en ATU med en T-krets, som i t ex MFJ-948, som har en 1:4-balun i utgången. Balunen bidrar med en [hyggligt] balanserad anslutning för stegen plus att ATU:n i de flesta fall får en impedans som den kan hantera. En del rynkar på näsan åt denna "fuskmetod".

Att trimma centrimetrar på stegen eller radiatorn är i de flesta fall helt meningslöst. 9:1-baluner hör inte alls hemma i sammanhanget.

En auto-ATU jag provat är MFJ-939, som är blixtsnabb. Vid beställning måste man ange för vilken rig den skall användas.

På radiosidan vid ingången till ATU:n kan man sätta en strömbalun, t ex en "Ugly Balun" för att hindra att HF tar sig vidare från antennen.

73 & GL,
Rolf
 
Last edited:
Angående kärnor så titta på detta inlägg av Micke från 2013 https://ham.se/threads/balunens-kaerna.17282/page-2#post-66849

Jag har bara använt mig av dessa rör för baluner de senare åren, vanligtvis använder jag 4 rör per spole så det blir 8 rör totalt men de är (var?) billiga hos BHIAB.
En sådan balun klarar 100W galant och antagligen betydligt högre effekt. Jag använde 0,8mm försilvrad koppartråd från Panduro - de säljer rullar på 50m för ett hyfsat pris.
Som isolering på trådarna använder jag teflonslang från Elfa, dessa baluner bör klara flera kiloVolt innan det blir överslag.
 
Back
Top