Stegmatad dipol möter IC-7300 = kärlek eller skilsmässa??

Intressanta inlägg.
Jag tror att vi menar samma sak fast på olika sätt
Så är det tydligen att en strömbalun 4:1 fungerar bäst på 2st kärnor om man vill ha allt i ett, däremot om man bara vill transformera ned impedansen så fungerar en ruthoff 4:1 spänningsbalun men den stoppar inte RF till shacket.
Då måste man komplettera den med en 1:1 Guanella strömbalun för att stoppa RF till shacket.
Fördelen är att den ensamma 1:1 Guanella strömbalunen kan byggas så den har större dämpning över ett större frekvensområde.
SM0KBW länkar till DJ0LP fyra inlägg längre upp där han visar hur en 4:1 strömbalun på en kärna inte fungerar lika bra som en på två kärnor och på samma sida visar DJ0LP det andra konceptet som jag är nyfiken på.
Provar med en bild på detta från den aktuella sidan.
 

Attachments

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    183,8 KB · Views: 33
Last edited:
Jag har även använt EK 1,5 till stege med Rozen Clips från SM7CBS. Bara att trycka i, och EK håller sig lite mer raka och snygga. ;-)
 
Det man inte vill ha är så kallade "Common Mode" strömmar - det motsvarar strömmar i skärmen när man använder koaxmatning. Man vill ha så lite CM strömmar som möjligt då feedern kommer stråla/läcka RF på grund av detta och på motsvarande sätt kommer feedern även plocka upp störningar vid mottagning.

Just 4:1 strömbalunen har väldigt god CM-dämpning en spänningsbalun har inte alls så bra CM undertryckning. Jag har aldrig märkt att en extra strömchoke före balunen gjort någon större skillnad. Men det är bara att testa lite olika konfigureringar.
 
om man bara vill transformera ned impedansen så fungerar en ruthoff 4:1 spänningsbalun
Svårigheten med en 4:1 Ruthroff är bandbredden. Det krävs många varv för att få tillräcklig induktans för dom låga frekvenserna och då förlorar man högfrekvensegenskaperna.
Det finns ju även andra lösningar på bredbandstransformatorer som kan användas.
Tänk även på att då denna 4:1 transformator jobbar vid en hög impedans krävs ännu högre primärinduktans.
Vi vill ju gärna att den induktiva reaktansen, Xl, är minst 5x högre än den nertransformerade impedansen.
Om antennen är t.ex. 800ohm så har vi 200ohm in i vår transformator och då ser vi gärna att Xl är större än 1kohm annars har vi ju infört ytterligare en impedans till vårt antennsystem som ska hanteras av ATU´n. Denna extra shunt-impedans kan var både på gott och ont beroende på impedans och fasläge.
Allt annat än 1:1 blir ju lite komplicerat men om man har koll på vad man gör så anser jag att man gott kan ta till en 4:1 transformator på ATU-utgången.
Jag har utökat tuningområdet på min ATU med en 4:1 Guanella. Detta utan några synliga problem.

Man kan ju fundera lite på hur hög CM-impedans som krävs.
En balanserad antenn har ju förutsättningarna för att inte generera så hög CMC. Att en 4:1 Guanella då skulle förlora lite av dessa egenskaper vid stor missanpassning kanske inte gör så mycket.
Det bästa är ju att prova sig fram.
 
Yes! Nu svänger det, bra länkar.
Ett par frågor om någon vet, för att inte toroiderna inte skall bli mättade när jag eldar på med slutsteg kan jag stacka två uppe på varandra.
En enkel toroid skall klara 800w men även om jag sällan kör mer än 600w så kan det bli tufft för balunen när missanpassningen blir så stor som det kan bli i det här fallet
Påverkar det antalet varv och i övrigt hur tråden lindas runt toroiden och jag ser att en del rekommenderar att man lindar 4:1 spänningsbalunen på en kärna av #61 material.
Andra lindar på #43 material tex. FT-240-43 som är betydligt lättare att få ta på, vad blir skillnaden tro.
 
kan jag stacka två uppe på varandra.
Javisst.
Du måste först bestämma vilken primärinduktans du vill ha.
Därefter räknar du ut antalet varv baserat på kärntypen.
-61 måste lindas med flera varv jämfört med -43 för att få samma induktans.
Det betyder alltså att -43 går längre ner i frekvens och -61 går högre upp.
 
Ja du kan "stacka" kärnor för att få bättre effekttålighet och det är fortfarande antalet gånger tråden passerar genom kärnan som räknas för att nå önskad induktans.

Det låter som du tänker använda dig av en spänningsbalun trots allt?
 
Det blir det, jag kommer att bygga enligt bifogad bild, samma som i ett tidigare inlägg från mig.
Toroiderna blir stackade FT-240-43.
Dipolen blir 2x34m och stegen blir hemmabyggd med 10mm vp-rör och trådavståndet blir 50mm, steglängden inte bestämd än.
Skall börja måla om i det nya shacket och flytta in där först sedan blir det antennbygge men det kommer inte att dröja.
Sista chansen för er som har bättre koll än mig att dra i handbromsen om jag är helt galet ute.

Namnlös.jpg
 
Gå på och testa denna konfiguration, jag har gjort det och var ganska missnöjd med resultatet men de erfarenheterna ledde mig in på att använda 1:4 Guanella baluner istället,
Vilket dessutom reducerar behovet av en 1:1 choke (Guanella) eftersom det redan sitter två i balunen.
 
Jag ser att förslaget innefattar "choke" på ingången och "1:1 balun" på utgången.
tunerbalun.jpg
Troligtvis är ingångschoken lindad med koax alt. flera ferriter på rad och utgångsbalunen bifilärlindad med vanlig koppartråd.

Tänk på att om man använder en automatisk atu så skall även matningskabeln och eventuell kontrolledning förses med en choke.
Om utgångsbalunen gör sitt jobb tillräckligt bra så behövs ju ingen choke på ingången.
 
Det stämmer, i detta fallet en Maxwell, ett antal ferriter på koaxen som du säger.
Utgångsbalunen blir lindad med försilvrad koppartråd med silikonhölje.
Det var bra att du påpekar att tunern bör ha en choke på ström och kontrolledning.
Tror du det räcker med en klämferrit på ledningarna eller tror du att det behöver vara mer dämpning än så?
 
Tror du det räcker med en klämferrit på ledningarna eller tror du att det behöver vara mer dämpning än så?
Om det behövs en choke på ingången så måste det vara lika bra dämpning på alla kablarna som annars leder CM-strömmar tillbaka till radion.
Strömmarna tar ju den lättaste vägen.
 
Nu har då tillverkningen smugit igång men pinnar till stegen.
10 meter VP-rör på Hjem o Fix, 40:-
Alla är färdigkapade och jag provade att borra och montera en tråd för att se hur det blev.
Eftersom hålen kunde göras 0,5mm större än tråden tack vare buntbandet som låser den kommer det att gå i en rasande fart att trä på alla rören på stegen.
Lättast var att sluta buntbandet först och sedan sticka in öglan på buntbandet i röret före man trär i tråden.
DSC_0248.JPG
 
Hej jag gjorde mig en antenn med vp rör och fixerade ledningen genom hålen med en limpistol .

Mvh Lasse-
 
"Maxwell choke". Man borde kunna ha alla kablar mellan rigg och matchbox i samma ferritkärnor.
/Jan
 
Allt material på plats så nu börjar bygget av baluner.
Den beskrivning jag har på 1:1-balunen utgår från en kärna FT-240-43.
Nu tänkte jag stacka två sådana kärnor för att få högre effekttålighet.
I vilken grad påverkar det antalet varv så jag vet hur mycket tråd jag skall klippa till för lindningen, kärnan blir ju tjockare så det tar jag med i beräkningen.
AL-värdet ändrar sig väl inte så mycket för att jag stackar kärnorna så jag borde väl landa på ungefär samma antal varv, kanske något mindre men bara en marginell skillnad om jag får gissa.
Jag kommer naturligtvis att mäta upp vart jag hamnar med det är bäst att kolla lite med er som kan innan jag sätter igång, better safe than sorry som det så vackert heter.....
73 de SM6POP
 
Back
Top