Stegmatad dipol möter IC-7300 = kärlek eller skilsmässa??

1:1 balunen färdiglindad på stackade FT-240-43 och försilvrad tråd med teflonisolering och nu i provbänken mot 50Ohm konstlast.
Ståendevåg över hela kortvågen 1.0
Dämpning av common mode current: 80m 30db, 20m 37db och 10m 38,5 db
2019-06-25 09.47.50.jpg SC20190625-094140.png
 

Attachments

  • 2019-06-25 09.47.50.jpg
    2019-06-25 09.47.50.jpg
    1,5 MB · Views: 25
Rött streck i botten = SWR
SWR läses av på den röda skalan till vänster.
Blått streck = impedans
Grönt streck = resistans
Eftersom impedansen och resistansen är lika ser du bara ett streck och de läses av på den gröna skalan till höger.
Har just börjat att linda 1:4 transformatorn, återkommer med mätresultat och bilder när den är klar.
73 de SM6POP
 
Ok, vad jag förstår från början av tråden så tänker du ansluta en "centerfeed dipol" för 80m-bandet(2x19,5m). Var i "kopplet" är det tänkt att din 1:1 produkt ska monteras.?Du använder IC 7300, tuner, stege(av längd), och slutligen 2x19,5m dipol.

/Sven.
 
Hej
Antennen blir 111 fot ( har inte plats för längre på tomten) och stegen 115 fot, bra längder för en stegmatad dipol som skall gå att stämma av på alla band mellan 80m och 10m, kolla här http://www.dj0ip.de/open-wire-fed-ant/charts-of-lengths/
Jag har räknat på det själv med hjälp av ett program och kommit till samma resultat.
Stegen har en impedans på drygt 500Ohm.
Baluner, tuner och radio som på den bifogade bilden.

balun.jpg
 
Ok, såg den bilden senare på sidan 4, men vad är det som bestämmer varvtalet(lindningen) på din 1:1 produkt? Och vad har 1:1 för funktion i hela kedjan? Galvanisk avskiljning!?

/Sven.
 
Strömbalun för att spärra för RF till Shacket.
Varvtalet bestämmer dämpning och bandbredd.
Namnlös.jpg
 
Bandbredd utgår väl ifrån en centerfrekvens, kanske 16Mhz i diagrammet ovan och +/- 13Mhz!? Men hur får man till varvtalet som ska lindas? Din senaste bild visar 50 till 200 ohm (1:4). För mig är 1:1 (ett till ett) = ingen skillnad!? För det är väl en balancerad, centerfeed dipol som du ska ansluta, 2x 18,5m (tot:111 feet)?

/Sven.
 
Vi har talat en hel del om 4:1 Guanella baluner i tidigare trådar.

Komplettera gärna eller rätt amig om jag är helt ute och cyklar.

Det man söker är ett intetvall där balunen bör fungera. Enkelt kan man säga att den lägsta frekvensen styrs av spolarnas induktans längd på tråd, materialval i kärnorna. Den övre frekvensen styrs mycket av längden av lindningarna med, men nu för att Guanellan även är en TLT, transmission ledningstransformator. Kommer inte ihåg riktigt om det var vid 1/10 lambda eller 1/4 lambda den upphör att fungera. Detta med att den har olika naturer gör den ganska svår att designa och eller konstruktionsberäkna.

I tidigare trådar grävde vi fram en del teoretiska dokument om dem, men de är inte helt lätta att förstå, vik sommarens läsning till dessa dokument - såkan viandra fråga i stället :)

Det andra sättet är att helt enkelt titta på tidigare konstruktioner och jämföra de egenskapwr de uppges ha och sedan testa själv. Den klassiska "hands on" metoden helt enkelt.
 
Eftersom balunen en TLT ska dess lindningar ha en specifik impedans har för mig att den ska vara runt 110 Ohm för en 4:1 balun, 50:200 Ohm. Den är ganska lätt att åstadkommad om man tvinnar trådar med rätt tjock isolering, välj en tråd med teflonisolering så får du en bra spänningstålighet på den.

Som jag skrev finns all denna info i äldre trådar, jag bara plockar ut från minnet och knappar in den i telefonen. Jag brukar använda google med en extra site parameter
tilläg.

T. Ex "guanella konstruktion - site:ham.se" bör ge bra träffar.
 
Last edited:
Bandbredd utgår väl ifrån en centerfrekvens, kanske 16Mhz i diagrammet ovan och +/- 13Mhz!? Men hur får man till varvtalet som ska lindas? Din senaste bild visar 50 till 200 ohm (1:4). För mig är 1:1 (ett till ett) = ingen skillnad!? För det är väl en balancerad, centerfeed dipol som du ska ansluta, 2x 18,5m (tot:111 feet)?

/Sven.

Nja, om du kollar på bilden så ser du att den första delen närmast antennen är en 1:4 transformator och den närmast koaxen är 1:1 strömbalunen
Namnlös.png
 
1:4 transformatorn färdig och i testbänken med en 200 Ohm:s konstlast på antennsidan.
Jag har inte slarvat med lindningen utan jag fick justera lite på varven där pilen pekar på bilden för att få den riktigt bra.
Lite impedanstapp till 46 Ohm på de högre frekvenserna men det lilla spelar ingen som helst roll och swr 1.08 som högst på hela bandet.
2019-06-26 13.25.45.jpg
SC20190626-132148.png
 
Här tillsammans med en 200 Ohm:s konstlast på antennsidan.
En liten försämring mellan 10m och 6m men fullt acceptabelt där också, som sämst 59 Ohm och 1.17 i swr på 36.5 MHz

2019-06-26 15.27.41.jpg

SC20190626-152607.png
 
Försök med 100 Ohm och 600 Ohm.
Hur ser det ut då, blir det konstant VSWR över hela frekvensområdet?
 
Back
Top