Stegmatad dipol möter IC-7300 = kärlek eller skilsmässa??

Har inga vettiga motstånd till det just nu så nu får den "ligga till sig" medan fokus går över till antennbygget.
I morgon böjar jobbet med att pilla på alla stegar på antenntråden, suck!
73 de SM6POP
 
På vilken höjd blir dipolen hängd, t.ex vid matningspunkten? Kommer den i närhet av andra antenner eller metalliska föremål?

/Sven.
 
10m i ena änden och 15m i andra, alltså något lite slopad.
Nej, ena änden är väl ca 5 meter från min beam, kanske något närmare beroende på vilken riktning jag ställt beamen i men i övrigt kommer den hänga fritt utan något i närheten.
Min nuvarande 80-40m dipol sitter på samma plats och det funkar bra utan några variationer i swr beroende hur beamen står.
Även stegen kommer att hänga fritt utan något i närheten.
73 de SM6POP
 
Har du möjlighet så lyssna med nuvarande dipol till "SA0CCA" - Huddinge sändaramatörer och deras fredagsring ikväll. Startar vid 2000 på 10m(29.150FM) och skiftar senare till 80M (runt 3.765Mhz) vid 2100, beroende på hur det gått på 10m. Det kan ge bra jämförelser då många från när&fjärr loggar in..

/Sven.
 
Brukar checka in på den ringen nästan varje fredag men det är ett allt för osäkert sätt att mäta hur effektiv antennen är då konditionerna kan variera ganska mycket från dag till dag.
Man får nog lita på att om antennanalysen efter färdigmontering visar en glad gubbe så funkar det.
Har en amatör här på orten ca 1km från mig som brukar ring med mig och andra och vi brukar få samma rapporter så där är nog en bättre måttstock att jämföra med.
Hinner jag hem i kväll blir det fredagsringen med min Drake-Line från -65, får väl sätta den på uppvärmning när jag kommer från jobbet så driver den inte när det är dags :)
73 de SM6POP
 
Den första linen av den serien kan nog driva i början, mottagaren har bara rör, även i VFO:n så det är inte så konstigt men det finns ju grader i hel!!&%"#?!!tet.
Flyttar sig några 10-tals hz innan den blivit varm sedan är den stilla i frekvens, inget att lägga någon energi på, gamla prylar.
Saxat ur Drake-manualen "Stability: Less then 100 cycles after warm up"
73 de SM6POP
 
Last edited:
Tack!! Sen får vi se om det funkar, kanske skönhet före funktion men jag tror på den tills motsatsen är ett faktum :)
 
Hej igen.
Sorry att jag inte återkopplat men det har varit mycket annat på agendan så mitt deltagande på forumet har varit sparsamt.
Hur som helst åkte antennen upp och efter lite prov så visade det sig att min autotunern fixade att stämma av antennen på samtliga band mellan 80m och 10m och jag kunde inte hitta någon RF i shacket.
Jag stämde av på övre och undre bandgränsen samt mitt på banden och som sagt inga problem så balunerna funkar uppenbarligen bra.
Lyssnade på lite kända stationer på 80m och signalstyrkorna var minst lika bra som på min 80m dipol.
MEN så till problemet med antennen,,,,,med den stegmatade har jag världens störning över hela kortvågen.
Jag kan ana störningen på dipolen, främst på 80m men inte så stark att det funnits någon anledning att åtgärda den men på den stegmatade var den helt förödande för all trafik.
Störningen ser ut som ett spjälstaket på IC-7300 så mellan spjälorna är det lugnt men i övrigt ligger störningen på 9+20db.
Båda antennerna har varit monterade på exakt samma plats och jag har kollat om störningen finns här hos mig vilket den inte gör.
Det som skiljer antennerna åt är att stegen tar en annan väg än koaxen och löper längds med tomtgränsen till min ena granne vilken har verkstad i sitt garage och en förskräckligt massa gammal elektrisk utrustning.
Har ett tidigare tråd under störningar då jag hittar en laddare till en elcykel från 80-talet hos samma granne som störde som tusan.
Just nu sitter dipolen uppe igen och jag avvaktar en tid innan jag börjar leta efter störningen så det inte blir en följetong med grannen så han inte tappar tålamodet med mig och min "obskyra" hobby.
73 de SM6POP
 
MEN så till problemet med antennen,,,,,med den stegmatade har jag världens störning över hela kortvågen.
Ojj! vilken överraskning.:(
Det måste bero på lokala störningar i närheten av stegen.
Jag har blivit rekommenderad att lätt tvinna den balanserade mataren för att på det viset se till att störningen "träffar" båda ledarna lika mycket.
Det kanske hjälper lite men i ditt fall känns det som störningen är för kraftig.

Hoppas det går att fixa.
Jag är fortfarande i planeringsstadiet men jag har köpt kabel, stegpinnar och isolatorer.
 
Det låter som att ditt problem är att stegen plockar upp störningarna i "common mode", det vill säga i samma fas på båda ledarna.

En av anledningarna till att jag tjatar om 4:1 Guanella balunen är för att den har bäst "common mode rejection" av de vanliga balunerna. Bäst undertryckning har en äkta balanserad avstämmare, helst med en skärmad pickup loop men sådana finns inte som "auto tuners", det hela har diskuterats utförligt tidigare här i forumet.
 
Efter att tråden varit vilande ett tag så har en del hänt här med min stegmatade antenn.
Jag har fått en mast med tillhörande hus till skänks av en lokal lastbils central som inte använder den längre, masten står på en hög höjd ca 1km hemifrån och nu har jag kommit igång därifrån.
Den stegmatade antennen som var starten på tråden har åkt upp där och gör sitt jobb med bravur.
Inget ändrat utan precis med tidigare mått och baluner stämmer den av på samtliga band från 160m - 10m.
Radion är en IC-706MkIIG och den körs hemifrån med Remoterig och 4G router i masthuset.
Helt galet skönt med en störningsfri miljö, skickar med några bilder på arrangemanget.
73 de SM6POP - Anders
 

Attachments

  • 20200323_175924.jpg
    20200323_175924.jpg
    4,4 MB · Views: 45
  • 20200323_175820.jpg
    20200323_175820.jpg
    4 MB · Views: 44
  • 20200321_111907.jpg
    20200321_111907.jpg
    3,9 MB · Views: 40
Inget märkvärdigt, det är den router som kom med abonnemanget från tre, en Huawei om jag inte minns fel.
Full signalstyrka även när dörren är stängd trors att huset är plåtklätt så jag undrar om inte någon av masterna som står på samma höjd används av tre.
 
Back
Top