Stegmatning av förkortad dipol?

SM0RVV

Well-Known Member
Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och börjat leka med balanserad matning. Jag hittade kabel + balun på Handen-loppisen.

Det jag vill åstadkomma är att kunna använda tunern utan att matarkabeln börjar bete sig illa. Alltså provar jag att köra stege till min lilla korta metspö-dipol ( 2x4 meter).

Det funkade utmärkt för 14 MHz och uppåt i frekvens, men lägre än så kom jag inte i frekvens. Inte med min tuner iallafall. (Kenwood AT-130) Jag hoppades kunna stämma av 10 MHz iallafall.

Då funderade jag på att förlänga antennen med spolar istället, precis som en vanlig förkortad dipol.
Men jag vill fortfarande ha möjligheten att stämma av på flera band.

Så, funkar det ö h t? Är det ens idé att labba?
Kommer spolarna på antennen göra att hela "tuner + balanserad matning" konceptet slutar funka?
Vänder på frågan: Måste en dipol som ska användas på flera band med hjälp av tuner och stege vara helt rak, utan spolar eller andra komponenter, för att dra nytta av stegmatningen?

Är det i så fall den vanliga tumregeln som gäller för placering av spolarna? D v s ca 1/3 - 1/2 vägs ut på respektive dipolben. Eller vill man helst ha spolarna någon annanstans i en sådan här konfiguration?

Jag bor kvar i mitt radhus med dess begränsningar. Så 2 x 19.5 meter är inte rätt svar på denna fråga. :)
Mina 2 metspön (2 x 4m) är nog max jag kan klämma in utan att inkräkta på grannens luft...

Ps. Jag har en vertikal som fungerar. Så det här handlar inte om att kunna sända, det här är helt och hållet experiment för att lära mig mer. :)

73 de SM0RVV

Spolarna kan ha negativ inverkan på de band där du inte vill ha spolarnas effekt.
Och nog borde man kunna stämma av 2 x 4 meter med stege på 10 MHz. och kanske även 7 MHz.
Prova annan längd på stegen, skarva i några meter och prova.

Vad du sätter eventuella spolar där de har till avsikt att förlänga antennen är upp till dig att välja.
Det finns gratis program där man beräknar sådant.

Om du hade haft 2 x 6 meter metspö skulle man kunna sätta spolarna vid 5 meter per ben och få en halvåg på 14 MHz och efekten av spolarna under 14 MHz.
Det finns prgram för att beräkna spolar som genom sin sjärlvresonans blir en form av traps. man dimensionerar spolarna därefter.

Här finns de omtalade programmen: http://zerobeat.net/G4FGQ/page3.html#S301"

Man kan även låta lite extra tråd hänga ner från metspönas ändar, tunn sådan.

de
Roy, SM4FPD

Du behöver normalt inte bekymra dig om spolarna.

Om antennen uppvisar en matningsimpedans som "avstämmaren" kan hantera så kommer den att
stråla ut den tillförda energin, med eller utan spolar.

När man befinner sig under spolarnas självresonansfrekvens kommer de att "förlänga" antennen elektriskt, och vid resonansfrekvensen blir de ett avbrott i antennen eller en "trap". Över självresonansfrekvensen så är de kapacitanser och förkortar antennen elektriskt.

Om beloppet av spolarnas reaktans är i samma härad eller större som antennens karaktäristiska impedans så kommer en ganska liten ström att kunna flyta på andra sidan spolen. Detta minskar antennens strålningsverkningsgrad något och kommer att påverka antennens bandbredd.

Dock är jag rätt övertygad om att detta försvinner i alla andra förluster som finns i och runt "små antenner"

Sammantaget så kan det vara ett arbetsbart sätt att koppla in serieinduktanser på c:a 1/2 dipolelementlängden som är stora nog att åstadkomma en impedans som "tunern" klarar av på den lägsta frekvens som man tänkt använda. Vid vanemässigt körande på höga band så kan man ju alltid kortsluta spolarna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Och nog borde man kunna stämma av 2 x 4 meter med stege på 10 MHz. och kanske även 7 MHz.
Prova annan längd på stegen, skarva i några meter och prova.
Det gjorde susen!
Eller snarare, jag gjorde så att jag tog den andra bandkabeln jag hittade på loppisen. Mina "snuttar" bandkabel är så korta att jag inte vill klippa i dom. Snål? Jag? ;)

Den första kabeln var en sådan bred svart 450 ohms kabel. Den andra var en smalare grå variant. Fortfarande kraftig modell, inte gammal TV-kabel. Men den har undefär samma bredd som TV-kabel.

Då helt plötsligt kunde jag stämma av både 10 och 7 MHz. Riktigt smalt blev det runt den frekvens jag stämt av till. Inte alls oväntad effekt.

Kul! :)

Tack också Karl-Arne för beskrivningen.
Som vanligt är du bra på att peta till "poletten" så den ramlar ett steg till nedåt.

73 SM0RVV

Då helt plötsligt kunde jag stämma av både 10 och 7 MHz. Riktigt smalt blev det runt den frekvens jag stämt av till. Inte alls oväntad effekt.

Blir spännande att höra dina erfarenheter av denna korta antenn, jag menar naturligtvis när du kört lite kontakter och inte bara avstämt.
Skriv några rader sen! :)

Du har tydligen en vertikalantenn också.
Så här löste jag mitt antennproblem på min lilla tomt:

http://www.ham.se/antenner-och-master/4365-kort-hf-vertikal-foer-sma-tomter.html

Dock är beskrivningen inte detaljerad utan finns i QTC-tidningen som nämnes
i tråden. Tänkte inte på det när jag länkade...

/ Ingvar

Last edited:
Ja Ingvar, jag har läst i QTC om din vertikal. Det var nog t om ganska nära att jag provade den, men jag fick tag i en gammal 18AVQ (tror jag den heter) för ett par hundra istället. Problemet är radialerna, oavsett typ av vertikal. Jag har bara 10 x 5 meter att leka med. Det får bli den halvtorra jorden som får leda det mesta tillbaka till antennen, tyvärr.

Första intrycket av den stegmatade antennen är hur otroligt tyst den är!!! Bruset är många S-enheter lägre än på vertikalen. På stegmatade antennen kan man nu t om urskilja enskilda störda frekvenser. Något som tidigare helt drunknat i bruset. Helt plötsligt fanns det ju stationer i mängder på 40m.

Tyvärr ligger jag just nu i sängen med datorn, tydligen var jag ute för länge i kalla regnet med antennmontage i lördags...
Eller så kanske det är den omtalade influensan med knorr?
Men så snart jag hittar tillbaka till chacket så kan jag ge lite TX omdömen oxo.

En tilläggsfråga:
Hur får man ut en stege genom fönstret? Är det OK att klämma den mellan fönsterbågen och karmen. Det är träfönster, men utsidan är "skodd" med aluminium. Hur gör ni steg-körare i praktiken?

73 SM0RVV

RVV skrev; "Är det OK att klämma den mellan fönsterbågen och karmen. Det är träfönster, men utsidan är "skodd" med aluminium. "

Att stegen/bandkabeln passerar aluminiumlisten betyder i praktiken ingenting så länge det inte blir genomslag i isoleringen kring ledarna med kortslutning som följd. Den ev missanpassning beroende på kapacitiv koppling som uppstår kompenseras lätt i avstämmaren.

Beroende på impedansen just i den punkt som passerar aluminiumlisten (som kan vara mycket hög) så det kan bli ganska avsevärda spänningar även med låg sändareffekt. Ett sätt att föra igenom stegen är att använda två tunna plåtremsor som omsorgsfullt isoleras med kaptontejp eller motsvarande.

Beroende på hur det ser ut så kan man kanske isolera aluminiumlisten med en bit Teflon som ju har hög genomslagsspänning.

Förr i tiden (på 20-talet) då fönstren var spröjsade och rutorna små så ersatte man den övre rutan med en målad träplatta eller plåt i vilken ordentliga genomföringsisolatorer av porslin monterades. Men en sådan optimal lösning kanske inte passar grannarna eller XYL. :rolleyes:

/Bengt

Last edited:
... Beroende på impedansen just i den punkt som passerar aluminiumlisten (som kan vara mycket hög) så det kan bli ganska beskedliga spänningar även med låg sändareffekt...
... ganska avsevärda spänningar menar du säkert!

/ Göstha

Såja, nu har jag haft antennen i några dagar och hunnit få lite erfarenheter.

Jag kan bara konstatera att den fungerar utmärkt. Självklart ingen "magi", sådana utfästelser utanför vetenskapen finns ju som bekant inte.
Jag har kört många kontakter inom europa och bortåt ryssland under de här dagarna. Jag har kört PSK-31 med 5W uteffekt från min FT-817. Frekvenser har varit 7 - 21 MHz.

Fortfarande upplever jag antennen som den tystaste (störningsmässigt) som jag provat här hemma.

Genomföringen av kabeln löste jag (fuskade lite) genom att köra koax-kabel från tunern ut till balunen som ligger på fönsterbrädan ute. Jag har radion vid fönstret, så det handlar om ca 1.5 meter koax mellan tuner och balun. Det funkar bra. Jag kan köra på alla band mellan 7 och 29 MHz via tunern.

Jag har inte några störningar alls på radio/TV/stereo. Störningar som jag tidigare haft när jag försökt stämma av icke-resonanta antenner matade med koaxialkabel.

Jag tror jag blivit steg-frälst. Det funkar ju så himla bra!

73 SM0RVV

"Stegfrälst", kul! stegmatad 2 x 4 meter metspöantenn, eller vad heter din antenn RRV ? Du måste ju namnge den.
Jo det är en bra kompromiss.
Själv kör jag 2 x40 meter med nästan 20 meter stege.

För en tid sedan länkades det här på forumet till en hemsida där någon hade byggt en anpassningslåda bestående av olika längder stege som kunde kopplas in med olika relän eller omkopplare.
Evis0,2 0,5 1, 2, 4, 8 meter stege. Upprullade, man kunde då koppla in exvis 3 meter med 1 och 2 meters knappen. Eller 5,5 meter med 0,5 1 och 4 meters knappen, det hela blir ju likt binärt.
Genom att välja rätt längd på stegen för respektive band blir avstämningen "lagom" på respetive band, har man tur blir det rätt även utan vidare avstämning på något band. En sådan moj blir dock rätt stor.

Att det går störningsfritt i båda riktningar betyder att du har god symmetri. Själv skulle jag komplettera med en RF Choke på koaxstumpen. Och att det är dipolen som "lyser" och stegen "håller tätt".

Är inte detta en utmärkt portabelantenn, som dessutom går att, när konditionerna sviker, fiska med.

DE
Roy SM4FPD

Back