Stegmatning

Någon som testat dessa och är dom isåfall något att ha?
https://www.wimo.com/en/accessories/antenna-accessories/do-it-yourself/30025

Har tänkt att göra stegen av DL1000 och är lite rädd att tråden är för tunn för dessa också.
Finns det några andra än dessa?

Som jag tolkar texten är dom till för 1,5 mm2, kommer jag ihåg rätt är DL tråden smalare kanske inte ens 0,75 mm2. Jag skulle satsa på det andra alternativet dom från DX- Wire, det är en trevlig kille , med ordning och reda.
 
Ja, det andra alternativet såg lite trevligare ut så det blir nog kanske detta alternativet.
Tänkte byta ut min 160m loop som gått av på flera ställen och skarvats med sockerbitar och därmed glappar i vinden huhu.

Hade en 1:6-balun hängandes i tråden och matade med Rg58 innan och jag är väldigt sugen på att testa en stege istället.
 
Jag har en 120m loop som jag matar med en stege byggd med den första varianten av spridare, de som kallas rozen clips. Använder vanlig FK-kabel till stegen, har provat med delad DL-1000 men dels är den för tunn och dels är det svårt att bli av med tvinningen som den har kvar.

Har aldrig behövt ett speciellt verktyg för att göra stegarna. Ett gott humör, ögonmått och en spetstång räcker.
 
Har aldrig behövt ett speciellt verktyg för att göra stegarna.
Sluta! du sabbar ju allt:D

Jag kan berätta att det ofta blåser kraftigt på mitt sommar-QTH.
Stegen är 45m lång i "fri luft" och uppvisar inga problem med bortblåsta stegpinnar.

stege_s.jpg
 
Last edited:
Sir du!
Beställde den andra modellen så får vi se om det funkar med DL1000 eller om det bara snor sig, tänkte klara mig med endast 15m stege.

Finns det några fördelar med 120m loop istället för 160m?
 
Att dela dl1000 gör sig enkelt med tre lekande. Klipp av din önskade längd med mån. Fäst ena ändens BÄGGE ledare i ett lekande så att kabeländen kan rotera. Andra änden delas i de två ledarna som fästs i varsitt lekande så de kan rotera oberoende av varandra. Sära dem åt nån halvmeter och fäst upp dem. Spänn upp din kabellängd så den hänger. Tag plats mellan ledarn och gå mellan dem till andra änden. Sen har du två ledare utan kvarvarande tvinning.
 
Smart sät att dela trådarna!!!!
Jag har en DL-100 som är tjärad, och måste tvätta den med lacknafta, sen blir dom trevliga.
Skall man göra en stege av tråden skulle jag nog försöka dra dem riktigt raka först.
Dels genom att dra dem genom trasan med lacknafta flera ggr, man vandrar med tråden löst liggande på marken, l dels genom att helt enkelst sträcka dem lite.
Rejäla arbetshandskar är bra.

SM4FPD
 
Sir du!
Beställde den andra modellen så får vi se om det funkar med DL1000 eller om det bara snor sig, tänkte klara mig med endast 15m stege.

Finns det några fördelar med 120m loop istället för 160m?
Ja, den får plats mellan träden :)

Seriöst, omkretsen avgör var resonanserna är så jag har fått trixa med steglängden för att kunna stämma av på alla band, 160 - 6 meter.
 
Att dela dl1000 gör sig enkelt med tre lekande. Klipp av din önskade längd med mån. Fäst ena ändens BÄGGE ledare i ett lekande så att kabeländen kan rotera. Andra änden delas i de två ledarna som fästs i varsitt lekande så de kan rotera oberoende av varandra. Sära dem åt nån halvmeter och fäst upp dem. Spänn upp din kabellängd så den hänger. Tag plats mellan ledarn och gå mellan dem till andra änden. Sen har du två ledare utan kvarvarande tvinning.

Ska prova den metoden nästa gång jag behöver dela en DL1000 stump.
 
Körde med två bobiner, gick raskt att tvinna upp tråden när man fått på ett tiotal meter på den. Då fick den lite schwung och roterade av sig själv. Det visades sig vara 11 varv/m som tråden var tvinnad.
Fick aldrig något svar från DX- Wire så jag får väl maila till honom och se om beställningen kom bort.
 

Attachments

  • DSC_2807s.JPG
    DSC_2807s.JPG
    311 KB · Views: 21
Fick stegpinnarna idag, det är så klart lite sladdrigt med DL1000 men det borde ju räta upp sig lite när man hänger upp den kan man tycka.
 

Attachments

  • DSC_2949s.JPG
    DSC_2949s.JPG
    462 KB · Views: 22
Det blir säkert bra, sätt stegpinnarna hyfsat tätt så den inte vrider sig så trådarna inte korsar varandra så blir det säkert toppen.
 
Lite av mina erfarenheter.
Fördelar: DL-1000 tråd var billig en gång i tiden. Man kunde komma över rullar med massor av tråd.
Den är lång, smal, relativt stark, lätt, man kan slösa med den till exvis jordplan.
Kinkar sig inte vid upprepad upplindning exvis vid portabelverksamhet.
Verkar tåla nedgrävning bra.

Nackdelar: liten area, svår att löda då den innehåller både förtennat koppartrådar och ståltrådar.
Vid längre span kan den töjas ut, isolationen spricker då och ståltrådarna rostar för att till slut gå av.
Bleknar av UV stålning och blir spröd och spricker. Lämpar sig därmed mest till portabelantenner.
Bökigt att tvinna upp.
Jag tycker mig se att det finns olika typer av DL-1000, med olika kvalitet, kanske olika tillverkare.
Den jag har är tjärad, och måste tvättas med lösningsmedel.

Alternativ:
Men exvis RK eller FK 1,5 - 2,5 mm2 har även den nackdelar, töjs vid längre span, mer än 2 x 20 m, särsklit om tung nedledare och balun används..
Men tål UV bra. Finns i olika färger.
Den är dock med amatörens mått dyr.
Dock kan man finna påbörjade 100 meterspaket för några tjugor på loppisar. Lämpligt att då lägga på lager.
Finns i tveksam kvalitet hos bildelsfirma.....
Obs att gulgrön RK eller FK är avsedd till skyddsjord. En amatörradiostation med gulgröna trådar till diverse appar kan skap ovisshet.

De
SM4FPD
 
Back
Top