Stegmatning

Fimpade ett par meter och då var det resonans på 7,5 MHz höhö... Intressant detta.
Skall väl tillägga att jag mäter igenom en 1:6-balun jag råkade ha liggandes.
 
Koppla in en 1:1-balun och gör om mätningen.
Antennen är lågohmig på dom låga frekvenserna vid resonans.

Frekvensen för dom fem första resonanserna:
1,7MHz
3,4MHz
5MHz
6,5MHz
8MHz

Dina frekvenser lär nog skilja lite men du ska kunna hitta dom.

Här en plot som visar SWR 100 mellan 1,5MHz och 30MHz.
SWR_1500kHz to 30MHz.jpg
 
Last edited:
Aha, så med andra ord så tar man vilken längd som helst å justerar på loopen?

Precis så har jag gjort, får upp max runt 125 meter tråd i loopen. sedan har jag trimmat längden på stegen så att jag kan stämma av på alla band, loopen år användbar på alla band mellan 160 - 6m.

En stege är så högohmig att det blir låga strömmar i den - det gör att förlusterna blir låga fastän man arbetar med SWR i systemet. Kör med en 4:1 guanella balun före "autotunern".

Edit: När jag läser din mening så verkar du tala om det motsatta?
 
Last edited:
Ja, präxis... jag tittade på den här jag förrut:
36-1.9-MHz-Full-wave-Loop-Antenna.jpg

Då tänkte jag att det skulle gå med vilken steglängd som helst.
 
Mätte lite med en 1:1-balun och då ser jag dessa dippar (min mätare går ej under 1,8 MHz).
3,25 MHz - 75 ohm
4,65 MHz - 40 ohm
6,00 MHz - 45 ohm
 
hej jag undrar om inte auto- tunern klarar 200 ohm ?
Beror på den reaktiva komponenten.

Jag är ute efter flera egenskaper med min balun. Bl a den excellenta CM undertryckning samt att arbeta med så hög impedans som det går, detta för att få så låga strömmar/förluster.
 
Last edited:
Ja, präxis... jag tittade på den här jag förrut:
36-1.9-MHz-Full-wave-Loop-Antenna.jpg

Då tänkte jag att det skulle gå med vilken steglängd som helst.

Orkar inte räkna om längderna i metriska mått, men antar att den går jämt upp med amatör banden. Givet loopen är i resonans så ska den vara den vara resistiv och relativt lågohmig.
 
hej igen
men det ar väl antennen där skal fungera på flera band
han har valt en stege och då fattas en tuner med stort område

om han inte har en tuner då kan han börja med baluner med diverse kapaciteter
och koax mätning

antennens impedans ca 150 ohm stegens impedans ca 450 till 600 ohm
totalt ca 650 ohm till 800 ohm beror på valet av stegens impedans

att försöka tuna balunen ex 1:4 med en tuner verkar inte ratt
den ar fastlåst på sitt värde ex 200 ohm
 
En Guanella balun är i princip 2 strömchokar som jobbar i motfas. Det ger den hög CM dämpning. Den är dessutom väldigt bra på att driva ström ut i stegen.

Visst komer den arbeta med reaktiv last, det är en gammal stridsfråga om det är en bra idê eller inte. Är totalt ointresserad att gå i polemik med dig. Jag bara beskriver mitt system.
 
Tydligen är din loop lite längre än min simulerade.
enl din ritning så är varje sida 40,3m och höjden 15m. Stämmer det?

Nja, den totala längden är 160m och höjden får man kanske justera till 10m då.
Sidorna är väl inte heller lika utan det ser ut som på bilden där det blå är stegen och det orlanga är en jordpunkt.
Den sitter på exakt samma sätt som min förra loop som jag matade med RG58 och 1:6-balunen i själva antennen istället, där var det låg SWR på alla amatörbanden men det kan ju ha att göra med min RG58 på 20m också hehe...
 

Attachments

  • loop.png
    loop.png
    740,3 KB · Views: 16
Balun-4-1-Guanella2.png

4:1 guanella balun ger endast 200 ohm fast
tuna på den verkar inte som en god ide
men kör ni som ni vill inte mig emot
ha en bra dag 73
 
Nja, den totala längden är 160m och höjden får man kanske justera till 10m då.
Sidorna är väl inte heller lika utan det ser ut som på bilden där det blå är stegen och det orlanga är en jordpunkt.
Varför ligger dina resonanser lägre i frekvens trots att din loop är kortare än min modell?
Kanske är det den rektangulära formen som påverkar resonansfrekvensen.
 
hej igen
men det ar väl antennen där skal fungera på flera band
han har valt en stege och då fattas en tuner med stort område

om han inte har en tuner då kan han börja med baluner med diverse kapaciteter
och koax mätning

antennens impedans ca 150 ohm stegens impedans ca 450 till 600 ohm
totalt ca 650 ohm till 800 ohm beror på valet av stegens impedans

att försöka tuna balunen ex 1:4 med en tuner verkar inte ratt
den ar fastlåst på sitt värde ex 200 ohm

Håller med, att få den i resonans på alla band, om det är det som är meningen, tror jag är näst intill omöjligt.
Det är väl det som delvis är grejen med stegen att kunna tuna antennen på band där den är långt från resonans och ändå få ut effekten utan förluster.
Det är väl som Claus skriver möjligt med en tuner avsett för ändamålet och med stort område.
En 4:1 är väl inte riktigt rätt väg att gå tycker jag även om jag kör min antenn på det viset, då impedansen säkert kommer att vara låg på vissa band och i de fallen gör ju balunen saken värre.
De flesta 4:1 baluner funkar dessutom bäst när impedansen ligger nära det område som de är tänkta för, det vill säga att transformera 200 ohm till 50 ohm.
Nu funkar det att stämma av min stegmatade dipol och mina baluner på samtliga band med en vanlig autotuner men det är kanske mer tur än skicklighet.
Ska man nu ha en 4:1 så är det nog som Bengt skriver att en Guanella ett riktigt bra alternativ vilket många kunniga inom området på nätet också tycker.
Den här länken är inte så dum, kanske någon som redan visat länken men då kör vi favoriter i repris: https://www.dj0ip.de/open-wire-fed-ant/
73 de SM6POP
 
*mutter, mutter* och jag som bara köpte en ferritkärna om man nu skulle prova en Guanella, verkar som man borde ha två enligt DJ0IP.

Å andra sidan har jag ju rätt OK impendans (40-75 ohm) med en 1:1-BALUN så länge.

Tror det är en 1:1 iallafall, sätter man 50 ohm på ena sidan så mäter man 50 ohm på den andra, Tc24259 heter den.
 

Attachments

  • DSC_3179s.JPG
    DSC_3179s.JPG
    486,1 KB · Views: 16
Last edited:
Hej igen.
Beror väl på vilket effekt du kör, jag har byggt min enligt hans beskrivning, bilder på hans rekommendation om man vill använda en 4:1 trafo och hur jag byggt den bifogat, jag har trixat lite med steglängden för att hamna så lågt det går på samtliga band.
Jag använder dubbla FT-240-43 kärnor och försilvrad PTFE-isolerad tråd och det funkar med 1KW utan problem.
//Anders balun.jpg Namnlös.png
 
*mutter, mutter* och jag som bara köpte en ferritkärna om man nu skulle prova en Guanella, verkar som man borde ha två enligt DJ0IP.

Jepp för att få en 4:1 guanella att fungera krävs två skilda kärnor.

Som vanligt tippar jag här om Micke - GLDs balun baserad på ferritrör. Den finns beskriven i en tråd på forumet.
 
Back
Top