Stegmatning

jag ju rätt OK impendans (40-75 ohm) med en 1:1-BALUN så länge.
Ja börja med den och kanske trimma loop-längden lite. Du har ju också en jordning i symetripunkten som måste flyttas och det blir ju lite extra jobb.
Jag "höjde" resonansfrekvensen på min dipol genom att seriekoppla in en kondensator före tunern, funkade riktigt bra.

Är man lite klurig och inte drar sig för extra jobb så kan man bygga en liten "pre-tuner" att kopplas mellan autotunern och antennen.
På mitt hemma-qth har jag två drosslar, tre kondingar och en 4:1 unun som jag kan kombinera lite som jag vill. Allt styrs automatiskt av riggens bandinformation.
Resultatet blev att swr hamnar inom 1:3 på alla band vilket gör atu´n nöjd.

Tänk till lite innan du börjar klippa loopen, kanske finns det andra möjligheter.

Himla snygg knivomkastare du har på väggen:)
Var köper man sådana?
 
Har ansökt om lite ledigt ikväll från barnen så då kanske jag kan hissa ned antennen och klippa av den lite å se vad som händer.
Knivomkastarn köpte jag på Eskilstunaloppisen en gång hehe, lika så försvarets myttstycke som är byggt i en kopplingslåda.
Ganska smart lösning faktiskt, dessvärre är allt ingjutet i plast så man kan inte se vad som är innuti den.
 
Kapade av 0,5m i varje ände för att se vad som hände.
Resonanspunkterna flyttades inte alls men impedansen ändrades upp 10 ohm på varje.
 
Insåg just att jag kanske borde kapat flera meter för att det skulle hända något.
 
Insåg just att jag kanske borde kapat flera meter för att det skulle hända något.
I min simulering ligger jag nära 150m för att komma rätt i frekvens med 10m stege. Lite mycket att kapa kan man tycka.
OBS! jag har inte tillgång till simuleringsmodellen just nu, befinner mig på mitt sommar qth.
 
Ja, jag har kapat totalt 4m nu och lyckats höja frekvensen 70kHz huhu... desvärre ligger mittpunkten rakt ovanför ett krikonsnår så man blir lite blodig varje insats. Vet inte hur mycket man kan kapa innan träden skulle behövt flytta på sig heller.
 
Jag minns en artikel där författaren byggde en "grej" där man med omkopplar ekunde koppla in 8 olika längder av 1 tums bandkabel.
Dvs den svarta 25 mm breda stegen som finns att köpa.
Med en bunt två läges, 4 poliga omkopplare kunde han koppla in exis en 300 mm bit, och en 150 mm bit, eller en 4000 mm bit stege.
En form av anpassare med olika längder av stege.
Problemet är att en sådan "grej" blir stor och tar plats. De långa bitarna hängde i långa slingor.
Med 300 Ohms bandkabel blir det ngt smidigare.
Med relän och placering på vinden kan systemet bli mer möjligt att bygga och använda.

SM4FPD
 
Ja, jag har kapat totalt 4m nu och lyckats höja frekvensen 70kHz huhu... desvärre ligger mittpunkten rakt ovanför ett krikonsnår så man blir lite blodig varje insats. Vet inte hur mycket man kan kapa innan träden skulle behövt flytta på sig heller.
Klipper du stege eller antenn? Det har jag inte sett något om. Blir liksom olika resultat då. Resonans om man ändrar antennlängden och impedans i stegens nedre ände om man ändrar stegens längd. Det är svårt att följa era diskussioner och förstå vad som påverkas.
 
För en antenn som skall funka på många band är det mer eller mindre ointressant med resonansfrekvens, det är ändå inte möjligt att få den i resonans på alla band man vill köra på den.
Eftersom förlusterna med stegmatning är så små även om antennen inte är i resonans så gäller det snarare att få till en steglängd där missanpassningen inte är större än vad tunern klarar.
Klarar tunern av att stämma av antennen så får du ut effekten ändå, jag gjorde antennlängden på min antenn för den lägsta frekvensen jag tänkte använda den på och sedan klippte jag stegen till jag hade en avstämbar anpassning på alla band.
Länken Bengt har i sitt tidigare inlägg är riktigt bra och visar hur swr varierar efter steglängden, det gäller att hitta den längd där alla band ligger inom ett anpassningsbart område om man inte vill variera steglängden med relä och stegbitar.
Här är en annan bra sida som visar samma sak https://www.dj0ip.de/open-wire-fed-ant/charts-of-lengths/
Den här bilden säger en del också om ni kan se den mikroskopiska texten

unnamed.jpg
//Anders
 
Jo, SM0KBW, det är den artikeln.
Men jag har den på en papperskopia i en gammal pärm.
Måste vara minst 20 år gammal.
Men många riktigt gamla artiklar kommer efterhand åter som hemsidor.

Kul metod i alla fall, och han anvädner en 1:1 Cm drossel som balun.

Vore kul att veta om någon provat?

SM4FPD
 
Vore kul att veta om någon provat?
Jag la till 5m bandkabel för att få mina resonanser "inom räckhåll" för min tuner, allt enligt uppmätta data.
Alla bandens optimala kabellängd har jag nertecknade för att kunna optimera om det behövs men det behövdes inte.
Tunern klarade av allt ändå....till slut efter lite justering skall tilläggas.

Att bygga en auto-tuner som är baserad på ett knippe olika längder av bandkabel är ju helt möjligt.
Med många lagom olika långa längder borde det bli möjligt att avstämma på samma sätt som en tuner baserad på spolar och kondingar.
Detta kräver dock plats på loftet för alla kabelsnuttarna, kanske mellan 0,5m till 5m långa.

eller vad säger du Bengt-KBW om detta?
 
Jo, den ligger på avbrottshyllan. Har en gedigen backlog efter förra försommaren.

Fick äntligen upp min trämast i Påskas, den har legat sedan förra försommaren.

Just nu pysslar jag med min remote utrustning ska lägga till CW i det systemet.

Förresten det finns en autotuner på bl a ebay som inte är allt för dyr, några hundralappar för en byggsats. N7DDC heter konstruktören.
 
Last edited:
Aha, så med andra ord så tar man vilken längd som helst å justerar på loopen?

Blev lite förvånad när jag slog igång antennanalysatorn och det stod 472kHz... sedan kom jag på att jag byggt om den för några år sedan. Såhär kan man visst göra.

Vill man ha möjligheten att använda både 136 khz o 472 khz utan utan att missa annat frekvens område så är detta en lösning
Har själva gjort så med min -259B .

http://njdtechnologies.net/modifying-an-mfj-259b-antenna-analyzer-to-operate-on-630-meters/

SM7EGM/ Ulf
 
Jag har byggt en linkkopplad tuner för stegmatning. Gjorde den preset-tunad, med en stegmotor, arduino och relän som sköter avstämmning. Sparar inställningarna i arduinons eeprom, och stegar mellan frekvensinställningar med en rotationsencoder. Borde inte vara några problem att köra denna remote.20200510_103354.jpg
 
Jo, den borde göra det.
Hårdvaran blev jag väldigt nöjd med, i mjukvaran finns det dock stor förbättringspotential.
 
Back
Top