Stereo Morse, Binaural CW-filter

SM4FPD

Well-Known Member
Någon som provat?
Jag tänker på att man bygger ett LF lågpassfilter för höger öra och ett LF högpassfilter för vänster öra, eller tvärs om.
När man stämmer av sin mottagare kommer då rätt frekvens att hamna mitt i skallen. QRM blir till vänster och höger. QRN kommer nog att "flyga omkring" i skallen.
Det finns massor av byggprojekt för denna typ av lyssning, då givetvis i stereolurar.
Ja kanske det går med två högtalare oxo? Då skulle man kunna gå omkring i rummet och höra olika stationer på olika ställen.

Jag har i alla tider tänkt bygga och prova, men det har inte riktigt blivit av.
Nån som provat? upplevelse? nytta? Prov utan värde? med värde?
Här är några länkar till exempel på filter:

ENHANCE WEAK QRP CW WITH STEREO by SM0VPO

BINAURAL_SYNTHESIZER_FOR_CW - Basic_Circuit - Circuit Diagram - SeekIC.com




GNÄLLTRÅDAR
En annan sak, det finns trådar här som språrar ur, det gnälls på olika saker,
27 MHz exvis.
På en del andra forum finns en "allmän gnälltråd", där man kan ondgöra sig över saker som man inte tycker om, Exvis varför folk inte blinkar i rondellen, varför folk säger åååållllllaaahhhh i micken, varför någon har för vana att tyckas äga en frekvens, varför 27 MHz:are är så dumma, varför vissa tycker detta och andra inte, varför någon använder punkt som decimal, varför vissa envisas med att skriva MHz med mhz ( milli tim zebra), varför SI inte existerar hos vissa, sär skrivningar, varför man blandar in hästkött och mörkar det.
Ja nog verkar det finnas massor som skall ut, dvs ut ur skallen, det är lätt att klaga och gnälla, och kanske nyttigt.
Och visst känns det skönt om någon håller med.
Och alla vill ju inte sitta på bänken utanför koppra och klaga, medan man matar dufvorna.. Digitalt skall det vara.
Klart att det kan utarta till politik och fula ord, personangerpp etc.
En allmän gnälltråd med lite etik kanske? Kanske skulle det hålla ämnet "rent" i andra trådar?
Nej det funkar nog inte...... vi är ju bara människor.
En tanke bara.


de
Roy
SM4FotPeDahl
 
Hej!

Steroetest:
Stereotestet VRM 6 - Anders - SR Minnen

Kanske kan vara intressant att prova "stereo" CW? Jag har ibland prövat att ha två mottagare, en i varje öra, kopplade till olika antenner. Vet väl inte om det blir så mycket bättre mmottagning precis, men det är intressant att märka hur mycket det kan skilja mellan dem.
 
Kul idé.
Tänk om man även kunde "flytta" signalerna i djupled med hjälp av 4-kanal stereo.
Svaga signaler fram och starka bak utöver tidigare lösning med filter.

73 de SM0RVV
 
Kul idé.
Tänk om man även kunde "flytta" signalerna i djupled med hjälp av 4-kanal stereo.
Svaga signaler fram och starka bak utöver tidigare lösning med filter.

73 de SM0RVV

Det är ju en intressant och kul tanke men som ställer stora krav på komplexa selektiva tidsfördröjningar eller också måste vi ha fyra öron! :)

I allafall om vi vill uppnå effekten i hörlurar...

/Lasse
 
Last edited:
Jag har för mig att jag läst om detta tidigare, kanske Erik Bergsten i någon gammal QTC?
 
Genesis program, GSDR, för deras SDR stationer har ett läge som de kallar bin (aural?) och det fungerar utmärkt både på både SSB och CW och hjälper upp avlyssningen av svaga signaler.

Om man har en direktblandad mottagre med I/Q detektor så kan man testa att lyssna direkt i stereolurar på I/Q utan någon mjukvara mellan, det ger också en viss stereoeffekt, men inte lika utpräglade som GSDR progammet, antar att de överdriver stereoeffekten med fördröjningsteknik eller liknande.
 
Last edited:
Det är ju en intressant och kul tanke men som ställer stora krav på komplexa selektiva tidsfördröjningar eller också måste vi ha fyra öron! :)

I allafall om vi vill uppnå effekten i hörlurar...

/Lasse

För datorspelare finns numer surround-headset, tunga schabrak med ett flertal element i varje kåpa. Sonen har sådana, inte var de billiga heller. Men det fungerar och det är rätt kul att få surroundkänslan när man går omkring i en virtuell värld (;))
 
Last edited:
@FPD:
Du skapade två trådar i en!


Detta med att diskutera etiken i forumet är ingen dum ide och väl värd sin egen tråd, eller flera rent av.

Ser framtida titlar på trådar som:

Är 27MHz:aren förevigt förtappad. Nej är mitt svar så ingen blir arg/ledsen.

Är det OK med spy-trådar om rondeller, taolettavgifter .....

Hur egensinnigt får ett anrop över en repeater vara ;)

Hur gubbsjuk bör man vara i sina kommentarer, när det faktiskt finns kvinnor som är amatörer och antagligen även läser forumet. Likadant att uttrycka sig nedsättande om invandrare av samma anledning.
.
.
.

Nu är det ju så att detta är ett specifikt forum och vissa diskussioner kanske ska föras på andra mer generiska fora, eller med hänsyn till medelåldern i kåren, mer geriatriska fora? :)))
 
Last edited:
Någon som provat?
Jag tänker på att man bygger ett LF lågpassfilter för höger öra och ett LF högpassfilter för vänster öra, eller tvärs om.
När man stämmer av sin mottagare kommer då rätt frekvens att hamna mitt i skallen. QRM blir till vänster och höger. QRN kommer nog att "flyga omkring" i skallen.

Nån som provat? upplevelse? nytta? Prov utan värde? med värde?

Jag har provat och gillade effekten mest med breda MF-filter, då kommer signalerna att finnas längs en linje mellan öronen vilket gör att det är ganska enkelt att lyssna på just den station man önskar. En kul effekt var att när jag vred VFO-ratten gled stationerna med tonhöjden, om stationen hoppade i frekvens, exempelvis kom tillbaka i kommande sändningspass några hundra Hz från förra passet så tog det ett tag innan man lyssnade på rätt ställe... :rolleyes:

Mycket av nyttan försvann med smala MF-filter då tonhöjden inte varierar så mycket mellan de signaler som hörs i passbandet, men med filter på > 3 kHz är det helt OK. Jag kommer ihåg att jag fick labba en del med filterflankerna innan nyttan blev påtaglig.
 
MCD de BDZ,

Intressant att ta del av dina erfarenheter Leif. Liksom -FPD tillhör jag dem som tänkt bygga och prova men att det stannat vid det...

Förstår att effekten blir mest påtaglig med breda filter. Men, för att spåna lite vidare, borde det inte gå att bygga in en expansionsfunktion, så att man kan välja hur mycket som signalen panoreras vid en given frekvensändring?

73/Lasse
 
Last edited:
Lasse den effekten, det du kallar expansionsfuktion, får man om man kunde göra olika branta LP resp. HP filter.
En bra ide som skulle kunna tillföra mer till tekniken.

de
FPD
 
Lasse den effekten, det du kallar expansionsfuktion, får man om man kunde göra olika branta LP resp. HP filter.

Precis! Dessutom vore det önskvärt med raka flanker på filtren, där man på ett enkelt sätt kunde välja lutning/branthet på flankerna. Låter som en lämplig uppgift för DSP!? Kanske vore det något att föreslå Icoms konstruktörer!?

"IC- 79XX - Nu med stereo-CW!" ;)

73/Lasse
 
Det finns flera metoder att göra saker med mottagningen och i synnerhet vid Morsemottagning.

Någon nämnde en mottagare i vart öra.

I QTC för länge sedan beskrev någon hur han med två stycken IC-735:eek:r faslåsta till referensen i en av dem. Lyssnade med två aktiva antenner DATONG AD-370 en vertikalt och en horisontellt monterad.
Och fick då horisontal polarisation i ena örat och vertikalt i andra örat.
Då vandrar "vågutbredningen" runt i skallen..
Måste vara häftigt.
Detta går att göra med en IC-7800 så ICOM har tänkt på möjligheter för experiment redan.

För en tid sedan byggde jag en kul högtalare.
19 tums panel och 8 st små högtalare (50 mm) utmed bredden, i två grupper om 2 x 4 st.
Med alla högtalare i samma fas låter ljudet som från en punkt mitt på panelen, med ena gruppen 180 grader ur fas låter ljudet överallt i rummet. Nästan magiskt.
Man kan luta huvudet och hitta ställen där man hör en vis signal bäst.
Ehuru systemet är effektivt är en sak, experimentlusta är en annan och viktigare sak, liksom att visa andra vad som kan göras med enkla medel. Dvs visa att man kan labba själv.
Det har förekommit hörtelefoner med samma funktion, en liten knapp som fasvrider ena örat med 180 grader.

de
ÄffPeDeh
 
Precis! Dessutom vore det önskvärt med raka flanker på filtren, där man på ett enkelt sätt kunde välja lutning/branthet på flankerna. Låter som en lämplig uppgift för DSP!? Kanske vore det något att föreslå Icoms konstruktörer!?

"IC- 79XX - Nu med stereo-CW!" ;)

73/Lasse

I väntan på att detta sker så kan man ta en enkel SDR mottagare och mata den med IF från stationen. Körde så ett tag med TS-940 som har IF utgång. Här är en hemsida som beskriver hur det kan göras. Det krävs en dator för den här lösningen, verkar som det även finns några sdr "appar" för Ipone/Ipad. Man får ju andra vinster som spektrum display över passbandet m.m.

Hur det låter visar den här videon, önskar att karln hade valt ett mer aktivt band och stannat upp på VFOn.
 
Back
Top