Stödlager, hembygge?

SM0YPT

New Member
Tänker tillverka egna stödlager för ett högt 38 mm maströr.

Utöver ett par befintliga kullagrade stödlager, funderar jag på att sätta in ett par mellanliggande stagade bussningar av teflon, polyetylen ("skärbräda"), mässing, brons eller liknande.

Hur borde jag göra för att det ska bli lagom starkt?
73 de Göran YPT
 
Last edited:
Jag har gjort stödlager genom att pressa in ett på längden lagom uppslitsat plaströr (avloppsrör) i ett järnrör.
73, Roland SM0BRF
 
På min förra mast så hade jag tre plastskivor som tryckte in mot röret uppe vid mast-toppen. Det blir ju inget som tar upp vertikalkraften men det hjälpte till bra mot sidokrafterna. Varje plastskiva var monterad på en plåt som hade två skruvar, M10 eller M12, fastsvetsade. Genom att justerar muttrar på skruvarna så kunde man justera så att röret kom i mitten och när plasten slets så kunde man kompensera med muttrarna.
Idag kör jag med ett lager se mer på SM7OVK HOMEPAGE

73
Jens
 
Stödlager

Hej jag tillverkade ett stödlager i rostfritt som tar ett 50mm rör 70mm tjockt och delade det med svarven på mitten och fräste ner en tyflon bricka så att det kan glida fint.Jag låser röret på över delen av stödlagret med 4 st insex bultar eloxerade.Det väger lite men kommer att hålla i 100år hoppas jag.

73 de Pierre SA6AOA/SB6A
 
Jag valde att göra mitt stödlager av plast. Kullager behöver ju underhåll för att hålla sig fräsha, och jag är höjdrädd....
Det bästa materialet man kan använda är acetalplast (Hostaform, Delrin).
Polyeten (skärbräda) har ganska bra friktionsegenskaper, men slits ner ganska snabbt.
Teflon har bäst friktionsegenskaper, men är väldigt mjukt och tål knappt något tryck utan deformeras. Dessutom kan det lätt trasas sönder om det kommer in smuts.

Jag svarvade till en hylsa med ca.80mm bredd. Denna skruvades sedan fast i topplattan med några M10-skruvar. Acetal är så starkt att det går bra att gänga skruvarna direkt i plasten.
Toppröret (aluminium) polerades för att inte slita på lagret.
Efter 5 år syns inget slitage på varken röret eller plasten.
 
Back
Top