Stöldsäkra amatörradion?

SM4RNA

Well-Known Member
Att det är problem att få ha sina amatörprylar i fred i bilen är ju inget nytt, men nu är det tydligen nya tider....

Var ut på ett komersiellt jobb på ett berg, här om dagen. Masten i fråga står bultad direkt i berg. Runt masten ska en kopparlina ligga och sen är även kopparlina dragen av berghällen och i marken. All kopparlina var bortklipt och stulen.....

Jag berättade det för en kompis och han berättade då att en SM5a eller SM0a flera gånger hade fått sina dipoler stulna....

Det här är ju helt horribelt!

Samtidigt kan man då läsa i lokaltidningen att Polisen nyligen stoppat en mindre lastbil, framförd av "utländska senhöststurister" full med motorsågar, röjsågar, diesel, kopparkabel o.s.v. Förklaringen de hade var givetvis att de fått alla grejerna av en snäll kompis som de glömt namnet på... Polisen säger att utan bevis får förklaringarna var hur dåliga som helst.....

Nej det är dags att agera. Häng dom högt! (Dipolerna alltså)

(Ett tack till Polisen för fartkamerorna vi ska få i vår, mellan Ludvika och Smedjebacken, som garanterat kommer att säkerställa att hålla brotsligheten nere i trakten......)
 
Jag brukar också råka ut för detta i mitt arbete.

Ersätt synliga kopparlinor med stållinor 72-trådiga, inte lika attraktivt att stjäla.
 
Att det är problem att få ha sina amatörprylar i fred i bilen är ju inget nytt, men nu är det tydligen nya tider....

Var ut på ett komersiellt jobb på ett berg, här om dagen. Masten i fråga står bultad direkt i berg. Runt masten ska en kopparlina ligga och sen är även kopparlina dragen av berghällen och i marken. All kopparlina var bortklipt och stulen.....

Jag berättade det för en kompis och han berättade då att en SM5a eller SM0a flera gånger hade fått sina dipoler stulna....

Det här är ju helt horribelt!

Samtidigt kan man då läsa i lokaltidningen att Polisen nyligen stoppat en mindre lastbil, framförd av "utländska senhöststurister" full med motorsågar, röjsågar, diesel, kopparkabel o.s.v. Förklaringen de hade var givetvis att de fått alla grejerna av en snäll kompis som de glömt namnet på... Polisen säger att utan bevis får förklaringarna var hur dåliga som helst.....

Nej det är dags att agera. Häng dom högt! (Dipolerna alltså)

(Ett tack till Polisen för fartkamerorna vi ska få i vår, mellan Ludvika och Smedjebacken, som garanterat kommer att säkerställa att hålla brotsligheten nere i trakten......)


Ja dessa fartkameror gör sitt intrång och Polisen kan sitta inne i värmen och dricka kaffe. Brottslighet bryr dom sig inte om "utländska senhöststurister" ack ja:cool:

Mvh Janne
 
Polisen vid datorn?

Jag blev minst sagt förvånad då jag läste Sydsvenskan häromdagen. En grannkommun hade problem med en speciell typ av brottslighet (skottlossning) och polischefen sade att de skulle ta hand om det "i mån av ledig tid". Hur ska man tolka ett sådant uttalande? :eek:
 
Det måste väl tolkas som att de jagar brottslingar på annan tid än arbetstid?
 
Det måste väl tolkas som att de jagar brottslingar på annan tid än arbetstid?

Kanske på övertid, bättre betalt:D

Konstigt, när det gäller sport kan de skicka hur många Poliser som helst. Skottlossning tar dom i mån av ledig tid, MC-gäng är de livrädda för. Visst är det en konstig Polis vi har i landet, de åker till butiken när en äldre person snattat "råkat" stoppa en tub kaviar i fickan. Då kommer de med batongen dragen, tuffingarna:D


Mvh Janne;)
 
Jo, men nån ordning får det ju vara, Janne :cool:

SM4RNA skrev:
en mindre lastbil, framförd av "utländska senhöststurister" full med motorsågar, röjsågar, diesel, kopparkabel o.s.v. Förklaringen de hade var givetvis att de fått alla grejerna av en snäll kompis som de glömt namnet på... Polisen säger att utan bevis får förklaringarna var hur dåliga som helst.....
Citat slut.

Så polisen släppte dem utan åtgärd?
Här nere är det "på gränsen" till lagbrott att ha koppartråd i bilen :eek:
 
Last edited:
Jo, men nån ordning får det ju vara, Janne :cool:

SM4RNA skrev:
en mindre lastbil, framförd av "utländska senhöststurister" full med motorsågar, röjsågar, diesel, kopparkabel o.s.v. Förklaringen de hade var givetvis att de fått alla grejerna av en snäll kompis som de glömt namnet på... Polisen säger att utan bevis får förklaringarna var hur dåliga som helst.....
Citat slut.

Så polisen släppte dem utan åtgärd?
Här nere är det "på gränsen" till lagbrott att ha koppartråd i bilen :eek:

Eller lite ved i förrådet:eek: För mig snodde det ca 0,5 kbm ved förra hösten som jag haddde lagt in där för att kunna använda till vintern i vår kamin:confused: Undrar varför inte dem tog gräsklipparen som stod i samma förråd i stället för att ta ved :rolleyes:

Har en polare som blev av med sin mobiltelefon och hittade telefonen senare men då var bara batteriet borta. En annan polare som blev av med sin bärbara 2m radio men tjuven lämmnade tilbaka den när han insåg att batteriet hadde tagit slut:)

Polisen bara "skrattar" om man inte ligger med en kniv i magen eller en kula i vänster arm. Är det så det skall vara kan man ju undra.
 
Jo, men nån ordning får det ju vara, Janne :cool:

SM4RNA skrev:
en mindre lastbil, framförd av "utländska senhöststurister" full med motorsågar, röjsågar, diesel, kopparkabel o.s.v. Förklaringen de hade var givetvis att de fått alla grejerna av en snäll kompis som de glömt namnet på... Polisen säger att utan bevis får förklaringarna var hur dåliga som helst.....
Citat slut.

Så polisen släppte dem utan åtgärd?
Här nere är det "på gränsen" till lagbrott att ha koppartråd i bilen :eek:

Polisen kunde inte styrka brott så de fick släppa dom, ja.
 
Jag förstår dom, även om de haffar buset fixar domstolar, försvarsadvokater och andra lagvrängare att de hamnar på fri fot illa kvickt igen, bara skyldig om man med 150 % säkerhet kan överbevisas..... suck
 
Rättsäkerhet

Jag förstår dom, även om de haffar buset fixar domstolar, försvarsadvokater och andra lagvrängare att de hamnar på fri fot illa kvickt igen, bara skyldig om man med 150 % säkerhet kan överbevisas..... suck

Hejsan.
Juridik är väldigt svårt och jag skall inte kommentera så mycket, eftersom jag inte är utbildad utan endast har livets erfarenheter.

Det händer ju väldigt ofta enl. de poliser jag träffade i mitt förra jobb bl.a och vi snackade ibland om just detta.

De är ju väldigt frustrerade över när de tagit in någon på stationen som uppenbart är skyldig till ett brott,men som de ser flinande på sta´n efter några timmar.

Vi får ta sådant i ett rättsamhälle, det är både på ont och gott.

En person är inte skyldig till brottet förrän det prövats i domstol och där befunnits skyldig "utom all rimlig tvivel" som jag har hört de säger.

Om det är så att man befinnes skyldig, så blir man inte frisläppt, om det inte är en förseelse som är så ringa att man får åka hem, och därefter infinna sig på fängelset eller lätta på plånboken för böter.

Det är en bra grej, som tyvärr retar många.
Vi som inte är anklagade vill ju helst oftast skrika i korus "kill him, kill him"
Nåväl det är väl ok så länge man finns i rätt grupp....men är man oskyldig så är det ju inte så värst trevligt.

Ribban skall ligga högt när det gäller bevisning och bevisbördan skall vara tung.

"men brottslingen då?" tycker någon, har inte den skyldighet att bevisa sin oskuld?
Nej, tror absolut inte att det är så, ingen skall behöva gå omkring och bevisa sin oskuld, däremot bevisa skuld/skyldig ligger på åklagarsidan.

Att sedan de inte klarar att komma över ovannämda ribba i bevisbördan, skall den anklagade ses som oskyldig.

Ibland käns detta smärtsamt tycker också jag, men bättre att fria än att fälla.
Erland
 
Rycker ut för snatterier o liknande??

Kanske på övertid, bättre betalt:D

Konstigt, när det gäller sport kan de skicka hur många Poliser som helst. Skottlossning tar dom i mån av ledig tid, MC-gäng är de livrädda för. Visst är det en konstig Polis vi har i landet, de åker till butiken när en äldre person snattat "råkat" stoppa en tub kaviar i fickan. Då kommer de med batongen dragen, tuffingarna:D


Mvh Janne;)

Nej osannoligt att sådant inträffar.
Att komma till sportarenor där det finns så mycket människor är en skyldighet anser.

Det är inte endast för att knäppa huliganerna på näsan, utan det är för att skydda alla andra besökare och de på planen som inte utför brottsliga handlingar.

Att de skulle ta skottlossning i mån av ledig tid är också någonting osannolikt.
MC-gängen har de säkert respekt för...det har ju alla, en del är livrädda. Vore konstiga poliser om de inte kände rädsla och stort obehag i trubbel med dessa gäng.

Dock gör de sitt jobb, en del mer och en del mindre skulle jag tro, som på alla andra arbeten.

Äldre personer som "råkat" snatta en kaviartub.....dragna batonger?? :D:D:D:D:D:D:D
Erland
 
Bevis

Jo, men nån ordning får det ju vara, Janne :cool:

SM4RNA skrev:
en mindre lastbil, framförd av "utländska senhöststurister" full med motorsågar, röjsågar, diesel, kopparkabel o.s.v. Förklaringen de hade var givetvis att de fått alla grejerna av en snäll kompis som de glömt namnet på... Polisen säger att utan bevis får förklaringarna var hur dåliga som helst.....
Citat slut.

Så polisen släppte dem utan åtgärd?
Här nere är det "på gränsen" till lagbrott att ha koppartråd i bilen :eek:

Jodå, så är det nog säkert och det vet de som stjäl mycket väl.

Men, men.. bevisbördan skall ligga tveklöst på de som anklagar och misstänker någon/några.
Erland
 
Sänka brottsligheten

Att det är problem att få ha sina amatörprylar i fred i bilen är ju inget nytt, men nu är det tydligen nya tider....

Var ut på ett komersiellt jobb på ett berg, här om dagen. Masten i fråga står bultad direkt i berg. Runt masten ska en kopparlina ligga och sen är även kopparlina dragen av berghällen och i marken. All kopparlina var bortklipt och stulen.....

Jag berättade det för en kompis och han berättade då att en SM5a eller SM0a flera gånger hade fått sina dipoler stulna....

Det här är ju helt horribelt!

Samtidigt kan man då läsa i lokaltidningen att Polisen nyligen stoppat en mindre lastbil, framförd av "utländska senhöststurister" full med motorsågar, röjsågar, diesel, kopparkabel o.s.v. Förklaringen de hade var givetvis att de fått alla grejerna av en snäll kompis som de glömt namnet på... Polisen säger att utan bevis får förklaringarna var hur dåliga som helst.....

Nej det är dags att agera. Häng dom högt! (Dipolerna alltså)

(Ett tack till Polisen för fartkamerorna vi ska få i vår, mellan Ludvika och Smedjebacken, som garanterat kommer att säkerställa att hålla brotsligheten nere i trakten......)

Hej.
Jodå, fartkamerorna kommer tveklöst att sänka brottsligheten mellan Ludvika och Smedjebacken, vad det gäller fartsyndare.

Jag ser ju själv hur de flesta tänder bromsljusen när de ser varningstavlan, jag lägger oxo foten på pedalen, utom de mest avancerade brottslingarna som vet exakt var kameran sitter, de bromsar endast lagom tid/sträcka innan kameran.
Erland
 
Skottlossning

Jag blev minst sagt förvånad då jag läste Sydsvenskan häromdagen. En grannkommun hade problem med en speciell typ av brottslighet (skottlossning) och polischefen sade att de skulle ta hand om det "i mån av ledig tid". Hur ska man tolka ett sådant uttalande? :eek:

Tror det är lögn.
Att det stått i tidningen är inget som tyder på att det är sant.
Troligen hade polischefen klart för sig vad som försigick. En polischef tjänar ganska skapligt tror jag, så han är nog försiktig.
Att han sagt att de skulle ta hand om det "i mån av ledig tid" tror jag inte ett dugg på.
Erland
 
Tror det är lögn.
Att han sagt att de skulle ta hand om det "i mån av ledig tid" tror jag inte ett dugg på.
Erland

Erland!
Det stod i vår lokala Lunda-del! Varför tror du att jag ljuger? Jag blev ju själv förvånad över polisens kommentar! Det var ju därför jag reagerade!
Jag ska överväga om jag ska skriva något överhuvudtaget på forum.
Du är den förste som anklagar mej för att ljuga! :eek:
Observera att artikeln är uppdaterad en gång!
Men i vår papperstidning stod det att de skulle ta hand om det på ledig tid!

Sex villor beskjutna i Kävlinge - kavlinge
 
Last edited:
Det inträffade för ett antal år sedan ett inbrott på Shell-macken i just Kävlinge.
Ett kassaskåp försvann.
Detta påträffades en vecka senare i en bil tillhörande en "känd yrkesman".
Trots detta, tycktes det inte vara utom all tvivel att mannen begått brottet.
Det blev ett frikännande.:(
 
Det inträffade för ett antal år sedan ett inbrott på Shell-macken i just Kävlinge. Ett kassaskåp försvann. Detta påträffades en vecka senare i en bil tillhörande en "känd yrkesman".
Trots detta, tycktes det inte vara utom all tvivel att mannen begått brottet.
Det blev ett frikännande.:(
Lagen säger något i stil med "utom allt rimligt tvivel". Tyvärr tolkar många domstolar det som "utom allt tänkbart tvivel". Det var tidigare en stor och tydlig skillnad mellan dessa båda begrepp, men numera har tydligen gränsen för det rimliga närmat sig det orimliga, och på vägen dit med god marginal passerat det tänkbara!

/ Göstha
 
Du ljuger inte CZR

Erland!
Det stod i vår lokala Lunda-del! Varför tror du att jag ljuger? Jag blev ju själv förvånad över polisens kommentar! Det var ju därför jag reagerade!
Jag ska överväga om jag ska skriva något överhuvudtaget på forum.
Du är den förste som anklagar mej för att ljuga! :eek:
Observera att artikeln är uppdaterad en gång!
Men i vår papperstidning stod det att de skulle ta hand om det på ledig tid!

Sex villor beskjutna i Kävlinge - kavlinge

Hejsan.
Nej inte tror jag att du ljuger, men visst går det att tolka på det sättet.
Att tidningen inte är helt sanningsenlig utgick jag ifrån, det är ofta så att media uttrycker sig och formulerar utifrån hur de uppfattade det de skriver om.

Här kommer lite utav det som czr har läst i lokaltidningen:
Citat ur tidningen: "Polisen har inga konkreta spår att följa. Någon har observerat en bil utanför huset men det finns inga tips som har lett till någon misstänkt. Polisen har heller inte varit på plats och gjort någon utredning.
– Men det får vi göra. Det har varit för mycket nu, sade Gunnar Bohlin på Kävlingepolisen i går efter att ha sett att ytterligare tre anmälningar om skottlossning kommit in."


Att polisen uttryckt sig att de skall ta tag i det "i mån av tid" låter mycket arrogantare än det som jag lagt in här ovanför.
Han verkar uppgiven istället tycker jag "-Men det får vi göra. Det har varit för mycket nu" tyder mera på att deras arbetsbelastning varit på tok för hög.

Att sedan med luftvapen få ett så otroligt tryck så att de sliter upp så stora hål i fönsterglaset verkar också konstigt tycker jag, de har med all sannolikhet skjutit från ett relativt långt avstånd, eftersom sådana här marodörer brukar vara rädda för att bli upptäckta.

Ok det är min tolkning av det hela, sedan om jag har rätt att inkomma med inlägg när våra poliser och andra som kämpar för att göra det drägligt för oss, på de flesta platser här ovan förringas i sitt arbete tycker jag är lite tråkigt.

Jag önskar, att du CZR fortsätter att skriva i forumet, eftersom du gör det på ett bra sätt och jag som jag nämnde, tror INTE att du personligen far med osanning.

Däremot kan man som läsare i forummet ibland få ifrågasätta, om allt det som skrivs är rimmligt och det är inte samma sak som att ifrågasätta just skribenten, som i detta fall.

Jag ber givetvis om ursäkt för att jag skrivit på ett sådant sätt så att det tolkats personligt.
Hoppas du skriver vidare nu CZR och inte låter dig nedslås av detta.
Erland


 
Back
Top