Stör "Energiboxen"?

SM6CDN

Active Member
Inom kort så kommer Fortum att byta ut befintlig elmätare hos mig mot "Energibox" för fjärravläsning. Är det någon som har erfarenhet av Energiboxen? Finns det risk att den kommer att störa på något amatörband? Störningar via elnätet? Är det något speciellt man bör tänka på i samband med själva bytet?

Skulle vara tacksam för synpunkter.

73/Sven/SM6CDN
 
Jag har just fått en sådan installerad hemma.
Det stör inget.
Men troligen finns flera alternativ av sådan energimätare och hur den rapporterar ditt mätaarvärde.
Den jag fick ahr en liten GSM station i sig, jag såg en liten antenn bkom kåpan för sladdaran, en som man såg på mobiltelefon förr.
Förmodligen ringer den, elelr blir uppringd då och då för att rapportera aktuell mätarställning.

det finnsde mätare som sänder med en UHF station, samt de som sänder via elnätet med bärfrekvens. Förmodligen långvåg.
har ehla kvarteret sådan komemr det att sändas som jag ser saken i det nrämaste kontinuerligt.


Det vore kul att veta mer om de här grejerna??????

Vet exvis någon hur ofta mätaren avrapporter aktuellt värde?
Vet någon om den blir uppkjallad för att avrapportera aktuellt värde?
Vet någon om mätaren avrapporterar en lista av mätvärden gjorda exvis för varje timme under senaste veckan, eller bara akuellt värde just vid tiden för rapportering?
 
Tack för info!
Jag trodde att man bara rapporterade via bärfrekvens över elnätet. Då får jag se vilken lösning man kommer att välja i mitt fall. Man är ju alltid lite osäker när det "skall skickas signaler" i ens närhet som man inte har koll på.

Skall fråga montören om tekniken för rapportering, men han/hon kanske bara är utbildad för att byta mätare och inte i tekniken. Jag får se vad som händer.

73/Sven/SM6CDN
 
Hello!
Det är en "vanlig" GSM uppringare som i nu läget bara rapporterar
mätarställningen. Antennen som jag har sätt ute är av typ ”pucken”
och tillverkas av ett företag som heter smartech eller något liknade.
Men på sikt kommer man även att kunna läsa av tex strömavbrott,
fasförskjutningar m.m.
GSMen kommunicerar enbart via GPRS nätet inte som SMS.
Detta är vad jag vet om den.

Glömde skriva att avläsning sker en gång i månaden.

73 Andreas
 
Installatören vet inget, det kan du vara säker på Sven.
Men man kan ju fråga, det finns mer erfarna som kanske vet något.
Men det verkar som de har en väldigt massa installatörer som jobbar med just dett här.

Försök titta på den mätare han har med sig så du kan se vilken typ det är.
I minsatt en liten 5 cm lång gummipinne bakom kåpan för inkommande sladdar.

I en bärfrekvensmodell borde det ju vara större kondingar och spolar som isolerar från nätet, tycker jag, dvs en större låda elelr kanske en låda bredvid mätaren.

Om det är typen med UHF station så bör det finnas en central i närheten, inom några km exvis på närmaste linjetransformator, där det bör sitta en UHF kratta. om jag förstår det hela rätt.
Jag har sett transfomator kioskar där det sitter en sådan, emnite vid våran.

Har någon sett hur det ser ut om det är en bräfrekvens typ?

Mätning en gång i månaden skrev The_one, ger den då bara aktuell mätarställning eller ger den en lista över timvärdena för hela månaden, dvs en lång tabell??
 
Sen mitt elbolag installerade mätare för fjärravläsning har jag haft störningar på S9 + 20-40dB dygnet runt på 160/80/40 meter :mad:
 
SM1OII said:
Sen mitt elbolag installerade mätare för fjärravläsning har jag haft störningar på S9 + 20-40dB dygnet runt på 160/80/40 meter :mad:

Har du påtalat problemet och har du i så fall fått något svar ?
Lite nyfiken på vad du har för elbolag, så man inte byter till dom av misstag:rolleyes: :rolleyes:

/Emil
 
Vad du har för elleverantör spelar ingen roll, det är nätägaren som installerar mätaren, i mitt fall är det GEAB. Ska ta itu med problemet när jag får tid att lokalisera störkällan. Det är inte min egen mätare som stör men störningen kommer in via elnätet. Som sagt, när jag får tid... :cool:
 
Jag fick rera på igår att de mätare som har uppringande GSM telefon, ringer upp varje dag och avrapporterar aktuell mätarställnig.
Jag tycker detta låter konstigt, det borde vara tvärs om, dvs att basen pollar varje abbonents mätare, dvs ringer upp dem i tur och ordning och får aktuellt mätarvärde.
Att det sker varje dag förvånar?
Kan någon bekräfta om det är så.
Nyfiken som man är och vill veta hur allt funkar.
Man skall ju kunna se på någon hemsida sin månatliga energikosumtion. får leta efter den och se om det är varje dag.
 
Back
Top