Störa av nätsidan på vägvårtor?

Fast det där Siemensfiltret har fortfarande ingen drossel för PE. Däremot har det två filtersteg vilket gör att dämpningen för det som kommer på L och N blir högre.

Jag tycker det är viktigt att trycka på det som GLD skrev: att inte PE är någon "soptunna" för störningar. Det är nog det centrala här.
Tänk på att PE inte alls är någon jord för HF. Det är en skyddsjord för 50 Hz. PE är helt oduglig för HF. PE är jättelång och har alldeles
för klen area för att funka på några radiofrekvenser. Det går precis lika bra att HF-jorda i en närbelägen blomkruka.

Eftersom PE inte duger för HF så kommer allt i störningsväg som finns på L och N att koppla över till PE som därmed ska betraktas som
precis lika smittad av störningar. Att PE skulle vara "spänningslös" gäller bara i elektrikernas lilla bubbla. Så därför måste ett störningsfilter
ha drossel även på PE om det ska bryta upp störningsvägen elnät-radioutrustning-antenn.

Men ett rätt använt nätfilter funkar förstås ändå. Syftet med filtret är att uppfylla EMC-kraven ledningsbundet och förhindra att det
som finns inne i apparaten läcker ut. Hindrar även det motsatta, att störningar kommer in i apparaten. Det gör drosslarna och
kondingarna. De är anslutna mellan L-N och till respektive L/N och apparatens jordplan (kan vara apparathöljet eller kretskortets jordplan).
Filtret funkar även utan ansluten PE. Fördelen med att ansluta PE är att man slipper otrevliga läckströmmar, det blir ju annars så att
apparatens jordplan hamnar på 115 V. Känns ofta som ett "daller" om man berör en apparat lätt med fingrarna som har nätfilter och
saknar PE. Det finns något gränsvärde för kondensatorerna för att hindra att det blir farligt. Dessutom ska de vara av en sort som inte
innebär kortslutning vid fel.

Däremot kommer ett filter som saknar drossel i PE inte att hindra störningar som kommer den vägen, de kommer att hamna på apparathöljet
och ledas vidare till eventuellt annat som är anslutet. Och samma åt motsatt håll förstås. Den som tillverkar apparaten har inget som säger
att man måste stoppa sådant och därför saknas i allmänhet den funktionen i de flesta nätfilter. Kostar ju pengar. Det är förstås synd. En tillverkare som tänker lite längre, och inser att det finns krav att apparaten verkligen klarar störningsmiljön sätter in den funktionen.

SM7EQL har skrivit ett bra dokument om vikten av att stoppa störningar att komma ut via antennkoaxen. Finns på ESR hemsida. Förmodligen är det mängder med radioamatörer som har störningsproblem helt i onödan från egna grejer.
 
Tack, alla som skriver insiktsfullt! Jag läser och lär, läser och lär. Hoppas kunna avstöra landet bra med all infomation jag fått här!

SM5OCI Per
 
Den första gången jag hittade ett "bakvänt" filter blev jag lite fundersam. Jag fick grunna ett tag tills jag kom på varför filtret var inkopplat som det var.
Jag har sedan dess sett flera konstruktioner där konstruktören har tänkt efter lite och bestämt vilken riktning som den önskade filterverkan ska ha.

Ett exempel hittade jag i FERMS motordrivna elverk. Elverken användes och används fortfarande av många myndigheter och de elverken kunde beställas i ett extra avstört utförande. Filtret var då inkopplat för att förhindra att störningar utifrån påverkade generatorns funktion.

Sedan får jag nog drista mig till att komma med en liten historia om spänningsförande skyddsjord.
Jag blev uppmärksammad på att den kap- och gersåg vi använde var livsfarlig att använda då sågbordet var strömförande.
Personen visade mig med en beröringsfri spänningstestare att metallstativet var strömförande.
Så var naturligtvis inte fallet då en sådan testare indikerar spänning oavsett vilken punkt som är uppladdad.
Personen hade skor med plastsula och syntettröja och var så statiskt uppladdad att spänningstestaren lyst rött bara den kom i närheten av ett metallföremål.

Efter denna lilla utvikning ställer jag mig med glädje bakom det som SM0GLD och SM4UKE skriver.
Ha koll på skyddsjordens funktion och vilken funktion filtret ska ha.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Skrotade en apparat en gång som internt hade en drossel lindad på en Toroid kärna med gul grön ledning kopplad
till metall schassit i apparaten vi en kabelsko.

Funderade på om det går bra om man isolerar metallhöljet på ett nätfilter på tex en plexiglas skiva och kopplar
jorden på höljet på filtret via en drossel till schassiet på apparaten ?

mvh sm0ydo
 
Funderade på om det går bra om man isolerar metallhöljet på ett nätfilter på tex en plexiglas skiva och kopplar
jorden på höljet på filtret via en drossel till schassiet på apparaten ?
Jo det funkar men drosseln och kabeln skall klara strömmen som krävs för att lösa ut säkringen i elskåpet, vanligtvis 10A.
Drosseln lär bli mättad men det gör inget under den tid det tar att utlösa säkringen.
 
Tack för svaret och ska det vara järnkärna eller ferrit i toroiden eller spelar det någon roll ?

sm0ydo
 
Tack för svaret och ska det vara järnkärna eller ferrit i toroiden eller spelar det någon roll ?
I ett nätfilter sitter det en liten ferrit-toroid med jättehögt µ-värde.
Själv använder jag oftast två seriekopplade toroider. En av ferrit för dom högre frekvenserna och en av amorft material för dom låga frekvenserna.
 
I ett nätfilter sitter det en liten ferrit-toroid med jättehögt µ-värde.
Själv använder jag oftast två seriekopplade toroider. En av ferrit för dom högre frekvenserna och en av amorft material för dom låga frekvenserna.
Ja, just valet av ferritmaterial har en mycket stor betydelse om materialet skall ha någon som helst verkan på avsett frekvensband.

Hur väl nätfiltren fungerar tas enkelt reda på om man har två nätisolatorer (V-LISN/AMN) till hands (vilket de flesta givetvis inte har.. ;))
Dessa kopplas rygg till rygg och kalibreras bort, därefter kopplas aktuellt mätobjekt, nätfiltret, emellan och kurvan (S21) visar då nätfiltrets frekvensrespons och därmed funktion vs frekvens. Härvid torde man fort inse att de flesta filter är tämligen verkningslösa på högre frekvenser.
 
Den här toroiden var en som jag köpte till ett preselector projekt med högt u värde och 0.1 - 50 Mhz

Jag skulle prova denna, TDK/EPCOS B64290-L618-X35
ELFA 158-65-005
 
Läste på schaffners datablad att nätfiltret fungerar upp till 400 Hz om jag fattar rätt och sen en toroid
på jordledaran ifrån filtret till elnätets jord

sm0ydo
 
Mäta på sina filter kan vara en bra idé!
LISNar är ju 50ohm mot EUT precis som VNA så LISNar brukar jag hoppa över. Jag kopplar filtret direkt till VNA istället. Vill man se hur filtret beter sig under DC ström och om spolarna satureras kan man ju använda LISN om man vill.

När jag känner att jag skall vara seriös har jag mätt filtret med 50/50 ohm, 0.1/100 samt 100/0.1 ohm. Detta eftersom förlustfria filter i egentlig mening inte filtrerar utan misanpassar och känner man inte sina last- och drivimpedanser vet man inte hur filtret beter sig. Ibland kan man få gain med ett filter!.. Genom att ta 3st mätningar och ta den med lägsta dämpningen brukar man få ett bra humm om hur bra det kommer att dämpa. 100 & 0.1 ohm får man till med en dämpare med olika in/utimpedanser, eller bara ett seriemotstånd på 50 ohm och 0.1 ohm parallellt om man känner för det.
 
Tack för tipset men jag har inga sådanna avanserade mätinstrument hemma

mvh sm0ydo
 
Mäta på sina filter kan vara en bra idé!
LISNar är ju 50ohm mot EUT precis som VNA så LISNar brukar jag hoppa över. Jag kopplar filtret direkt till VNA istället. Vill man se hur filtret beter sig under DC ström och om spolarna satureras kan man ju använda LISN om man vill.

När jag känner att jag skall vara seriös har jag mätt filtret med 50/50 ohm, 0.1/100 samt 100/0.1 ohm. Detta eftersom förlustfria filter i egentlig mening inte filtrerar utan misanpassar och känner man inte sina last- och drivimpedanser vet man inte hur filtret beter sig. Ibland kan man få gain med ett filter!.. Genom att ta 3st mätningar och ta den med lägsta dämpningen brukar man få ett bra humm om hur bra det kommer att dämpa. 100 & 0.1 ohm får man till med en dämpare med olika in/utimpedanser, eller bara ett seriemotstånd på 50 ohm och 0.1 ohm parallellt om man känner för det.

Ofta räcker det att mäta 50/50 ohm och stoppa in i en enkel simulator. Då kan man variera både källan och lasten godtyckligt. Och då inte bara rent resisitivt vilket kan vara praktiskt ibland.
 
Tänkte försöka att göra färdigt min nätfilter rack så nu kan jag vara ute och såga plexiglas på verandan att
isolera filtren med
och köpte mig ett gäng Tdk toroider för att Linda det där filtret och är det någon speciell lindnings teknik eller
är det bara att Linda som vanligt runt på kärnan
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 15
är det någon speciell lindnings teknik eller
är det bara att Linda som vanligt runt på kärnan
Bara att linda som vanligt.
300-500µH är ett vanligt värde.
Tänk på att använda en kabel med tillräcklig area för att klara en kortslutning mot strömförande fas.
 
Eftersom det gäller jordledning så blir det gul grön ledning hoppas dom har det på Biltema 1,5 mm2 mm area
annars så får jag leta någon annanstanns och fästa det på toroidem med buntband och det finns på Biltema
 
Ska provlinda i helgen och det ska bli intressant att mäta spolen med min digitala LC mätare och se vad det blir
om det blir mer eller mindre induktans
 
Här har jag provlindat en Toroid med gul grön 1,5 mm2 och stoppat in den i min
L C meter och jag får 612,4 uH så det verkar att vara åt rätt håll
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 12
Last edited:
Visste inte hur många varv jag hade lindat men nu har jag kollat och Max verkar att vara 10 varv som jag har gjort
om man ska få plats med buntbanden för första och sista varvet och fyller ut jämt på kärnan
 
Back
Top