Störande datorskärmar

Det är inte helt enkelt, alla skärmar ger radiostörningar. Så du behöver definiera störningar?!. Alla CE-märkta skärmar du kan köpa uppfyller EN 55032 för emission. Dock kan de ibland uppfylla class A som är högre gränsvärden. Kolla så att det är class B. Dock finns det inga fältburna störningskrav under 30 MHz, bara ledningsbundna ner till 150 kHz. CE-märkningskraven motsvarar kanske s9 eller så för en radioamatör, men det beror på avstånd till antenner mm.

Hur gör då proffsen när det är kritiskt? På jobbet emissionsprovar vi varje enskilt exemplar innan vi installerar utrustningen på kritiska ställen...

Vill du ha det tystare, undvik HDMI, DVI och displayport. Kör analogt och helst CRT. Köp bara kända märken. Skall du köra radio under 30 MHz? Sätt ett nätfilter t.ex. schaffner 2090 samt ferriter. Sätt 50 cm ferrit på kraft och videokabeln i båda ändar. Det brukar funka hyggligt.
 
Läs det här dokumentet om undersökning av "ready-made connecting devices", dvs det som populärt brukar kallas kablage. HDMI- och
antennkablage till teveapparater undersöktes. Resultaten för HDMI kan överföras på DVI, DP, men också på USB-kablar och massor med annat för den delen. Rent fusk där tillverkarna anslutit kabelskärmen till kontaktens skärm med en liten sladdstump "pig-tail" istället för att göra som man ska. HDMI (m fl) innehåller massor med aggresiva signaler som man inte vill ska smita ut - och det gör det om kabeln är dålig. En sådan dålig anslutning gör att kabeln funkar som en sändarantenn.
Rapporten slog fast att det inte fanns någon som helst koppling mellan dyr kabel och bra kabel. Förmodligen bara att ta fram verktyg och slakta kabeln för att se om det är rätt gjort.
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/46433
 
Jag har en Samsung. Inte noterat några störningar. Kör med en USB-C överföring från en Intel NUC. Rätt kabel viktigt ! Inte heller NUC:en stör vad jag märkt. Skulle den gjort det hade jag stoppat den i en plåtlåda. Tidigare försök med andra skärmar och HDMI har inte funkat för mig...

1657461640594.png
 
Det är inte helt enkelt, alla skärmar ger radiostörningar. Så du behöver definiera störningar?!. Alla CE-märkta skärmar du kan köpa uppfyller EN 55032 för emission. Dock kan de ibland uppfylla class A som är högre gränsvärden. Kolla så att det är class B. Dock finns det inga fältburna störningskrav under 30 MHz, bara ledningsbundna ner till 150 kHz. CE-märkningskraven motsvarar kanske s9 eller så för en radioamatör, men det beror på avstånd till antenner mm.

Hur gör då proffsen när det är kritiskt? På jobbet emissionsprovar vi varje enskilt exemplar innan vi installerar utrustningen på kritiska ställen...

Vill du ha det tystare, undvik HDMI, DVI och displayport. Kör analogt och helst CRT. Köp bara kända märken. Skall du köra radio under 30 MHz? Sätt ett nätfilter t.ex. schaffner 2090 samt ferriter. Sätt 50 cm ferrit på kraft och videokabeln i båda ändar. Det brukar funka hyggligt.
Shaffner verkar bra, ser att dessa är för inbyggnad. Sätter dessa direkt vid skärmen ?
 
Nätaggen i dom skärmar som har inbyggt sådant sitter oftast mer eller mindre "tejpat" med metalltejp på baksidan av själva displayen. Jag har plockat isär många efter "containerdyk" och försökt reparera dom. Nätaggen har alltid en integrerad/fastlödd IEC-kontakt. Jag har aldrig träffat på en monitor med "ordentlig-amatörradio-kvalificerad" filtrering. Det sittter någon/några ferriter + gnistskydd och X/Y-kondingar men det är allt.

Däremot skiljer det i faktiska prestanda. Jag har en gammal DELL plattskärm i radiorummet som visat sig vara tyst. Andra skärmar har strålat såväl från 230V-kablaget eller videokabeln som själva skärmytan i sig.

En del nyare skärmar har externt nätagg som matar DC in på baksidan. Om dessa är bättre ur RFI-synpunkt vet jag inte men den händige borde kunna avstöra en sådan lättare.

Och som -UKE skriver finns det otroligt mycket kabelskräp på marknaden.
 
Ja, nätfiltret skall sättas i eller så nära bildskärmen som det går.

Ja, kablar är besvärligt. Angående kablar, följer det med en kabel med en bildskärm är de ofta bra då de passerat EMC provet med den kabeln. En kabel man köper löst brukar inte ha några krav... Vill man inte skära upp sina kablar kan man röntga upp dem, det har jag gjort förut. Röntgen är ju rätt vanligt inom industrin nuförtiden.

Något annat vi märkt är att en del HDMI/USB/whatever kablar bara håller 3-10 insättningar. Efter det klämmer skärmen inte längre som den ska. Böjer man en kabel eller rullar ihop den ett antal gånger kan folieskärmen brytas och skärmningsegenskaperna bli sämre.
 
Last edited:
Har under en lång tid haft en väldigt stark störning på 145.600 MHz men då jag inte brukade köra något på den frekvensen så undersökte jag det inte. Tills jag av en händelse höll på och fixade med lite prylar på radiobordet och skrivbordet och av någon anledning hade radion på 145.600 och öppnade upp ett program på den ena av mina två datorskärmar. Då plötsligt blev störningen intressant, jakten inleddes!

Kom slutligen fram till att det var en kombination som bara uppstod med just en av de två skärmarna och med en specifik skärmkabel och till en specifik port på datorn. Alla andra kombinationer med de två skärmarna, andra kablar och andra portar fungerade utan någon som helst störning.
 
Det är inte helt enkelt, alla skärmar ger radiostörningar. Så du behöver definiera störningar?!. Alla CE-märkta skärmar du kan köpa uppfyller EN 55032 för emission. Dock kan de ibland uppfylla class A som är högre gränsvärden. Kolla så att det är class B. Dock finns det inga fältburna störningskrav under 30 MHz, bara ledningsbundna ner till 150 kHz. CE-märkningskraven motsvarar kanske s9 eller så för en radioamatör, men det beror på avstånd till antenner mm.

Hur gör då proffsen när det är kritiskt? På jobbet emissionsprovar vi varje enskilt exemplar innan vi installerar utrustningen på kritiska ställen...

Vill du ha det tystare, undvik HDMI, DVI och displayport. Kör analogt och helst CRT. Köp bara kända märken. Skall du köra radio under 30 MHz? Sätt ett nätfilter t.ex. schaffner 2090 samt ferriter. Sätt 50 cm ferrit på kraft och videokabeln i båda ändar. Det brukar funka hyggligt.
Menar du verkligen en halv meter gånger två på kabeln?
 
Ja! Jag vet att det är att snåla att inte täcka hela kabeln med ferrit!

Om man har mätmöjlighet kan man ju prova fram en optimal lösning för just sin applikation och frekvensband, men många har inte den möjligheten eller så har man inte tid att göra det utan går på schablon.En halvmeter i varje ända t.ex.

På låga frekvenser så gör ferriter inte så mycket nytta, du kan gärna linda ett antal varv om du vill, men du skapar då också resonanser. För att kompensera för dessa så tar man fler ferriter. Många ferriter går det åt för att täcka ner till några MHz och fortfarande fungera uppåt i frekvens. En annan finess med att sätta mängder med ferriter är att du inte förlorar kabellängd som när du lindar. Kombinerar man att linda och klämma rakt på så sätt de med ett varv igenom närmast störkällan då de bättre tar högre frekvenser.

För många år sedan gjorde jag ett försök med ferriter. De skulle dämpa 150k-1GHz, vilket täcker väl ungefär de vanliga amatörradiofrekvenserna. Detta blev resultatet. Jag har för mig att ringarna kostade mer än klämmissarna då det var av något exotiskt material. De sitter ytterligare 20st klämmisar utanför bild längs kabeln. Kabeln är en RG400.

Håller man sig ifrån likspänningsbanden under 30 MHz kan minska antal ferriter och varv rätt mycket. För 2m och 70cm räcker det säkert med 2-3 stycken ferriter.

Värt att tänka på. Ibland har man en tät kabel med CM strömmar som kommer från ena ändan. Ibland har man en otät kabel som läcker längs med hela kabeln, oskärmade kablar t.ex. HDMI t.ex. drivs från den ena ändan, men det kan vara den mottagande änden som strålar då TVn inte är "tät". Dessa fall kommer att bete sig olika när man sätter ferriter på kablarna. Darav 50cm i varje ända, det täcker det mesta och kabeln förlorar ingen längd.

IMG_3068 (Large).JPG
 
Kortvåg:

När det gäller en typisk installation amatörradioapparater, switchade nätdelar, datorer med tillbehör så blir avstörning vid källorna ett hopplöst företag.

Mer effektivt kan vara att använda CM-drosslar på matar- och rotorledningar mellan radiorummet och antennerna. Det löser alla problem i de flesta fallen där antennerna inte hänger alldeles i närheten av störkällorna.

Fördelen med en sådan lösning är att utrustningen i radiorummet inte behöver avstöras.

VHF:

Här blir störningarna i regel utstrålade och svårare att tämja. Strömdrosslar på matarledningarna kan hjälpa på de lägre VHF-frekvenserna men ofta får man försöka finna störkällorna och åtgärda dessa.

Bland de mer svårhanterliga sakerna är HDMI kablage, datanätverk med allehanda routers etc.

Vid all avstörning bör man tänka på liknelsen med en hink vatten försedd med många osynliga hål i ett mörkt rum. Problemet med läckage är inte löst förren samtligs hål funnits och tätats.

Att täta bara några få hjälper tyvärr inte.

Översatt till EMC och ferriter betyder det att första åtgärden blir att klämma på ett antal ferriter på samtliga ledningar. Kanske åtgår något hundratal till en normal installation. Sen plockar man bort ferriter där det går och om turen infinner sig så kanske det bara behövs några få på en eller två appatater. Eller så får man försöka sig på uteslutningsmetoden.

Vissa apparater låter sig dock inte störas av med externa komponenter. Särskilt om problemen beror på direkt utstrålning från internt kablage i plastkapslingar. Hopplöst även för oss som jobbar professionellt i EMC-branchen och har mångåriga erfarenheter av eländet.

Jobba metodiskt och systematiskt är det som brukat ge bäst resultat.
 
Last edited:
SM7EQL:
Följer med glädje dina inlägg o har med framgång följt dina råd :)

Har du något bra tips på var man köper ferriter billigast?

Jag har köpt från kjell.com, men är lite halvdyrt..
Jag undrar också om du har någon uppfattning om ferriterna från kjelle, får man samma sak varje gån eller är det lite el cheapo när det gäller tillverkare?

Tack igen // P
 
Kollade Kjells ferriter för cirka tio år sedan och då var dom avsedda för högre frekvenser vhf/uhf enligt dom datablad jag hittade då.
 
När det gäller en typisk installation amatörradioapparater, switchade nätdelar, datorer med tillbehör så blir avstörning vid källorna ett hopplöst företag.
Jag brukar börja med att fixa till nätfiltren i alla misstänkta apparater med switchad strömförsörjning.
Väldigt ofta är nätfiltren kraftigt "förbilligade" och värdelösa för en radioamatör.
Med ett väl fungerande nätfilter brukar det mesta av störningar reduceras kraftigt.
När detta är gjort och om man då inte är nöjd så får man övergå till ferrit-behandlingen.
Oftast krävs det färre ferriter när väl nätfiltret fungerar som det ska.
 
Jag har köpt o-specat Kjell och jämfört med ferriter som har en spec.
Kjell-ferriterna var kass.
Misstänkte det. Man får vad man betalar för ...
Tänkte göra om lite här, för tillfället är det kjellferriter, men ska nog bita i det sura äpplet och köpa från reputabel källa....
 
Metoden GLD beskriver en metod som är den kortekta men också är begränsad till elektronikkonstruktörer med mångårig erfarenhet av EMC och radiostörningar. Det finns få sådana radioamatörer.

Ferriter finns i en väldig variation för olika ändamål med vitt skilda data. Jag använde uteslutande Wurth sortiment i min verksamhet med EMC provning och konsulting.

De är dock dyra i små kvantiteter. No name produkter utan specifikationer är som koaxialkontakter. Jag har mätt igenom ett otal sådana från kinesiska tillverkare som lämnat över prover i samband med elektronikmässorna i Kina och Hong Kong. Resultat bra till totalt värdelösa. Priser från nästan gratis till dyra.

Den som har tillgång till en VNA, nätverksanalysator eller spektrumanalysator med trackinggenerator kan förslagsvis bygga en enkel testjigg och mäta common mode dämpningen i ett 50 ohm system. Många tillverkare använder den metoden.

Med jiggen kan man prova sig fram med olika ferriter och olika antal varv. Det ger om inget annat viktiga Aha-upplevelser och hjälper till att få en känsla för hur effektiv ferriten är.

Som AKL skriver spelar det roll var på kabeln en ferrit skall placerad för optimal dämpning. Det finns enkla mätmetoder för detta men är ändå komplicerat för den som saknar instrument och erfarenheter.

På min blogg sm7eql.se beskriver jag en enkel testjigg för att mäta upp common mode drosslar. Sök på Strömdrossel
 
Metoden GLD beskriver en metod som är den kortekta men också är begränsad till elektronikkonstruktörer med mångårig erfarenhet av EMC och radiostörningar. Det finns få sådana radioamatörer.

Ferriter finns i en väldig variation för olika ändamål med vitt skilda data. Jag använde uteslutande Wurth sortiment i min verksamhet med EMC provning och konsulting.

De är dock dyra i små kvantiteter. No name produkter utan specifikationer är som koaxialkontakter. Jag har mätt igenom ett otal sådana från kinesiska tillverkare som lämnat över prover i samband med elektronikmässorna i Kina och Hong Kong. Resultat bra till totalt värdelösa. Priser från nästan gratis till dyra.

Den som har tillgång till en VNA, nätverksanalysator eller spektrumanalysator med trackinggenerator kan förslagsvis bygga en enkel testjigg och mäta common mode dämpningen i ett 50 ohm system. Många tillverkare använder den metoden.

Med jiggen kan man prova sig fram med olika ferriter och olika antal varv. Det ger om inget annat viktiga Aha-upplevelser och hjälper till att få en känsla för hur effektiv ferriten är.

Som AKL skriver spelar det roll var på kabeln en ferrit skall placerad för optimal dämpning. Det finns enkla mätmetoder för detta men är ändå komplicerat för den som saknar instrument och erfarenheter.

På min blogg sm7eql.se beskriver jag en enkel testjigg för att mäta upp common mode drosslar. Sök på Strömdrossel
Ja, har sett din sida och dt är planen :)
Jag är en av de som vill lära mig mer mer de begränsade förutsättningar jag har...

Men tack i alla fall, nu vet jag vad jag inte skall handla :)
 
För snart 10 år sedan gjorde jag en studie åt FMV om val av avstörningskomponenter i fartygsinstallationer.

Där beskrevs vilka skillnader det fanns mellan olika typer, fabrikat och prisnivåer av ferriter. Jag lät en praktikant mäta upp belopp och fasvinkel av impedansen hos olika typer av ferriter från olika leverantörer i de mest intressanta frekvensområdena, 2-50 MHz och 100-400 MHz.

Som väntat "spred" resultaten påtagligt, ferriter av "märkesfabrikat" som Fair-Rite och Würth hade ganska jämna resultat, medan de som kom från t.ex. Kjell & Co varierade påtagligt. Dessutom var deras verkan på "låga" frekvenser liten, utan den lilla verkan som de hade var primärt i VHF-området.

Dessutom kunde man se hur viktigt det är att välja rätt ferritblandning och modell hos kärnorna för att få några
avstörningseffekter.

Genom att en NanoVNA numera finns inom räckhåll för de flesta teknikintresserade amatörer, är det en relativt enkel uppgift att göra en testrigg och ta reda på vilka effekter som en ferritkärna kan få. Dock behöver man, som Bengt påpekar, känna till att verkan av serieimpedansen från ferriterna är starkt beroende på var de sitter. Är impedansnivån hög blir verkan motsvarande mindre.
 
Last edited:
För snart 10 år sedan gjorde jag en studie åt FMV om val av avstörningskomponenter i fartygsinstallationer.

Där beskrevs vilka skillnader det fanns mellan olika typer, fabrikat och prisnivåer av ferriter. Jag lät en praktikant mäta upp belopp och fasvinkel av impedansen hos olika typer av ferriter från olika leverantörer i de mest intressanta frekvensområdena, 2-50 MHz och 100-400 MHz.

Som väntat "spred" resultaten påtagligt, ferriter av "märkesfabrikat" som Fair-Rite och Würth hade ganska jämna resultat, medan de som kom från t.ex. Kjell & Co varierade påtagligt. Dessutom var deras verkan på "låga" frekvenser liten, utan den lilla verkan som de hade var primärt i VHF-området.

Dessutom kunde man se hur viktigt det är att välja rätt ferritblandning och modell hos kärnorna för att få några
avstörningseffekter.

Genom att en NanoVNA numera finns inom räckhåll för de flesta teknikintresserade amatörer, är det en relativt enkel uppgift att göra en testrigg och ta reda på vilka effekter som en ferritkärna kan få. Dock behöver man, som Bengt påpekar, känna till att verkan av serieimpedansen från ferriterna är starkt beroende på var de sitter. Är impedansnivån hög blir verkan motsvarande mindre.
Ok... Hur ska man tänka vdg placeringen, och var kan jag läsa?
 
Back
Top