Störnig över hela kortvägen - stadsmiljö

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena,
Jag har fått en ny störning som verkar täcka större delen av HF. Den pulserar som en brusmatta I ett rytmiskt intervall. Nedan ligger en snip från 15 meter under ca 1 minut. Brusnivån ligger mellan -100dBm och ned till -60 - -70 dBm. Jag vet inte riktigt när det börjat, för jag har varit QRT ca ett halvt år. Det är inte från mitt eget hus. Tacksam för tips.
 

Attachments

  • snip_20151224123350.jpg
    snip_20151224123350.jpg
    477,2 KB · Views: 54
Last edited:
Det ser ut att vara 5kHz mellan topparna vilket skulle kunna betyda att grundfrekvensen är just 5kHz.
Är det lika starkt över alla HF-banden?
 
Det första jag tänker på är en underhållsladdare som kör sina cykler, därav den pulserande rytmiska karaktären.
 
Det verkar vara över hela bandet. Men styrkan varierar. På 20m dränka alla stationer i mattan. Men under de korta dipparna hör man att det är full aktivitet.
Vad är bästa sättet att pejla detta?
 
Har du riktig otur så kommer störningen via alla de luftledningar du har runt ditt hus.
Med lite tur så kommer det från dina närmsta grannar.
Hur ofta kommer störskurarna?

Kanske kan det vara en elektrisk motor, en vattenpump t.ex.
Underhållsladdare som XUN föreslog är också en möjlighet.
 
Brusmattan pendlar upp och ned inom loppet av ett fåtal sekunder, men verkar inte hålla konstant hastighet. Här är en bild från 17:30-tiden på 20 meter. Vattenfallet visar ungefär 1 minut. Brusnivån varierar ungefär mellan -85 dBm som bäst och -55 dBm som värst.
 

Attachments

  • snip_20151225172535.jpg
    snip_20151225172535.jpg
    735,8 KB · Views: 16
Du får ta en bärbar radio och gå runt i ditt område och ringa in störkällan.
Troligtvis märker du snart om signalstyrkan minskar när du går åt något håll.

Jag använde en liten Sangean "världsradio" när jag jagade en satellitmottagare som hade trasig nätdel.
Det visade sig tydligt i signalstyrkan när jag vandrade runt i området.
 
Inte helt lätt att gå med världsradion eftersom den inte plockar upp fenomenet riktigt. Skulle antagligen behöva skaffa nån liten bärbar radio med signalmätare på. Hur som helst så är fenomenet grymt bredbandigt. Jag kopplade upp loopen idag och kollade bredbandigt. Och fenomnenet verkar synas över hela bandet som min Anan 100 klarar, dvs upp till 60 MHz. Kolla gärna på den lilla filmen från panadaptern i CUSDR där jag ser hela spektrumet.

http://1drv.ms/1Sgmad4
 
Usch och fy! vilket elände.
Märkligt att störningen är så stark över så stort frekvensområde.

Om du lyssnar smalbandigt kan du höra 50 eller 100 Hz?
 
Inte helt lätt att gå med världsradion eftersom den inte plockar upp fenomenet riktigt

Kom just att tänka på det .....
Min RTL-sticka gör likadant när jag har för bra antenn och glömt att koppla in lämpligt HP-filter.
Det blir en sorts AGC-pulserande fenomen.
 
Har du tur så är det bara någon av alla utebelysningar i närområdet som stör och försvinner när antingen granen kastas ut och belysningarna plockas ner, jag har märkt en av en hel del extra brus senaste veckorna.

Jag brukar ta min ft817 med en miniwhip och gå en sväng runt i kvarteret när det dyker upp en störning, brukar inte vara så svårt att lokalisera efter man har knallat runt ett par varv.

Lycka till
 
Kollade i Streetview. Jisses vilken gatubelysning du har alldeles brevid dina antenner! Blanktråd på trästolpar :eek: och gamla(?) armaturer kring ett stort villaområde. Den trådantennen lär suga upp hela kommunens störningar och överföra dessa till din antenn.
image.jpeg
Kolla även efter grannar som ännu inte gått över till fiber. Att gå runt i kvarteret med en MW-radio och lurar brukar vara effektivt.
Men det där brdbandiga pulserande störnivån tycker jag mig känna igen från dåliga nätdelar i satellit- och tv-boxar och jag ser att dina närmaste grannar har både risga tv-antenner och gamla paraboler. ;)
 
Ha, Ha.... Jo jag har försökt få kommunen att ta bort luftledningarna. :). På flera gator I området har man gjort det, men min gata ligger inte i åtgärdsplanen för de närmaste 30 åren :-(

I alla fall verkar störningen vara tidsbunden, vilket antyder mänsklig aktivitet. Den verkar vara på efter lunch till sena natta... kan vara belysning eller TV. Har börjat logga tider och en kompis kommer över med bil/mobilradio i veckan, så vi kan leta.

Så här bra kan det se ut ( 20 meter, klockan 10 på söndag morgon):
snip_20151227100147.jpg
 
Vad menar du? Var är värdena på X och Y-axeln? Tycker det ser ut som en modern "kletfrisyr"...
 
Jag (hoppas)gissar på en blinkande julbelysning som sitter på en timer, då försvinner ju problemet ganska snart.

Men jag måste säga att streetwiewbilden såg ut att kunna vara tagen på den ryska landsbyggden (eller USA i en storstad för den delen)
Det såg icke kul ut med den mängden tråd kors och tvärs i luften.
(Det ser givetvis bättre ut om det är antenntrådar kors och tvärs, då är det ju rent av vackert :D )
 
Haha - eller vi i Bandhagen, finns flera att välja på :)

Brukar på mina helgpromenader passera NORs QTH, har noterat hans antenner.
 
Den här bilden visar i alla fall hur bra det kan vara med en loop. Översta mottagaren (RX1) visar 40M vikt dipol på 13 meter medan nedersta mottagaren (RX2) visar en loop på 2 meters höjd. På Rx 1 ser man tydligt "fräset" som stör större delen av kortvågen. Här I kväll höra jag bara extremt starka stationer på dipolen, medan loopen lätt plockar et halvt dussin stationer på 40M.

snip_20151230224736.jpg
 
Det där var ju lite intressant. Att du får så stor skillnad på SNR på loopen jämfört med dipolen tycker jag tyder på att störningen är lokal, troligen kabelbunden. Hur är dipolen matad? Har du en balun med bra common mode-dämpning?
Har du möjlighet att stänga av elen i hela huset och fortfarande köra radion?

Såvida du inte har vridit loopen för att nolla ut störningen, i så fall har du ju i alla fall bäringen till den.
 
Last edited:
Körde runt med en kompis litet häromdagen och hittade i alla fall ett misstänkt hus, som du brummade kraftigt kring. Jag tror slutsatsen är att jag har flera störningar som kommer på och av i min omdelbara närhet. Vi upptäckte när vi körde omkring att "min" gata är den "skitigaste". Typ 100 meter åt vardera hållet. På övriga gator i området var det ganska lugnt faktiskt.
Jag tror den enkla lösningen är att införskaffa någon enkel, bärbar RX (Kollade på en SDRPlay för 150 dollar) och gå de närmaste gatorna och hitta källorna en efter en.
 
Back
Top