Störnigar från kraftledning

SM7CDO

Well-Known Member
Hej alla!
Har äntligen hittat ett QTH för min fjärrstyrda amatörradio.
MEN!! Det går en 125 KV kraftledning c:a 150 m från antennerna.
Är det någon som vet om det kan bli problem?

SM7CDO
 
Rent spontant så låter det inget vidare, var en här i Ludvika som bodde 500m från Harsprångsledningen och han kunde lika gärna ha investerat i en ny gräsklippare istället för radio.
 
Ofta är störningar från kraftledningar väderberoende. Vissa störningar kommer vid låg relativ fuktighet, typiskt vid torrt och varmt väder på sommaren medan andra kommer när det regnar. Det är därför ingen garanti att det alltid är störningsfritt för att det är det om man åker dit och lyssnar vid ett tillfälle.
Jag hade länge en störning vid torrt väder från en 10 kV-ledning ca 300 meter bort. Den kunde ligga på S9 i SSB-läge på 20m på dagen och försvinna på kvällen när luftfuktigheten ökade. Det var en stolpe där det var problem. Till slut åtgärdade Vattenfall stolpen och störningen försvann. Jag vet inte vad dom gjorde.
 
Ofta är störningar från kraftledningar väderberoende
Precis!
Det var därför som jag skickade länken till den gamla tråden.
Det var lustigt att din störning försvann vid fuktighet, och kom då det var torrt.
I mitt fall med 400 kV-ledningen var det antagligen så att det blev någon typ av corona omkring ledningen vid fuktigt väder.
Det var inget typiskt gnistöverslag, utan ett (50-periodiskt) fräsande ljud hela tiden.
Så det skadar inte att kolla vid olika vädertyper.

/ Ingvar
 
Tack för svaren SM4WII, SM5BRF och SM7CZR.
Jag kan förstå att det inte är så lätt, tänkte bara om någon hade erfarenhet.
Det verkar konstigt att att störningarna upphörde vid torr väderlek.
Det får naturligtvis inte vara några fel på isolatorerna.

73
Lennart
 
Back
Top