Störninar på 160 m

SM5GJB

Member
Det surrar över nästan hela 160 m-bandet hos mig och min amatörradiogranne som bor 4 km från mig. Hörde av några andra grabbar på bandet att de hör detta också. Vet någon vad detta är?:confused:
 
Det hörs här oxo. Dvs i S¤4 landet KIL.
Idag söndag morgon är det tyst, så det är inte lokalt vilket jag trodde i Fredags, kväll men sen såg jag att det var QSB.
Otroligt bred och stark signal.
Vad kan det vara ?
 
Vilken elnätsdistributör har du?
Hösten (Oktober) 2007 är starttidpunkt för en hel del elbolag att köra fjärravläsning av elmätare, en del mätare går ju via elnätet, andra via rf.
Se t.ex vattenfall som startar i sm5...

Nån som kan bekräfta hur fjärravläsare via elnätet låter med inspelningar ?

PLC syndrom ?
 
Last edited:
Elmätare

Jag har Vattenfall och de har haft mätaren uppsatt i ett par år nu.
Innebär det det här att de har bytt kodningssystem då?
Tidigare har jag hört att de kört via GSM.
Hade tänkt sätta upp något bättre antenn för 160 m men med detta
oväsen kanske jag inte gör detta, måtte det upphöra.
Hör ni i övriga delar av landet detta?
 
Jag har Vattenfall och de har haft mätaren uppsatt i ett par år nu.
Innebär det det här att de har bytt kodningssystem då?
Tidigare har jag hört att de kört via GSM.
Hade tänkt sätta upp något bättre antenn för 160 m men med detta
oväsen kanske jag inte gör detta, måtte det upphöra.
Hör ni i övriga delar av landet detta?
God kväll!

Är det samma levande idag? här är det precis tyst men verkar vara väldigt bra aktivitet på EU CW operatörerna (inkl ett flertal nordbor med fina signaler.)

73 Håkan
 
Hur låter detta?

Hos mig med min sangean kortvågsrx låter det ungerfär: tap tap tap brrrr tap tap tap brrr hörs ända från långvågen och halvvägs uppåt. På en del frekvenser rätt starkt och andra svagare. Har testat stänga av det mesta som finns i lägenheten och gått runt med radion i handen och lyssnat efter störkällan, men hittar inget .. :mad: :mad:

Här är det nya elmätare och all insamling sker via nätverk, vad jag vet, ej över elnätet. Bor i bostadsrätt HSB. Störningarna upptäckte jag först nyligen och fanns ej när de nya elmätarna togs i drift i vintras.
 
Störningen på 160m

Störningen finns i kväll också.
Igår hörde jag två LA-stationer beklaga sig över störningen, så den är spridd.
 
Igår var det tyst.
Störningen är borta så vitt jag kan höra.
Jag tror inte det var någon elmätare eller annan lokal störning utan helt enkelt någon större sändare som sände något mycket bredbandigt.
Det var ju QSB, på oljudet.

Nån som har en aning om vad det kan ha varit?
Eller hörs det fortfarande i någon del av landet?
 
Nån som har en aning om vad det kan ha varit?
Eller hörs det fortfarande i någon del av landet?

Hörde "skräpet" mitt på mellanvågen på min bilradio för ett tag sedan, men då trodde jag det var något lokalt vid P-platsen. Släckte radion då xyl kom ut från affären...
Är det månne en modern variant av den "ryska hackspetten":confused:
Ingvar
 
Last edited:
Oljudet har varit på en tid nu igen.
Man kallar det för "vinkelslipen".
Ett bra namn, förr var det ju hackspetten.....
Den är bred och täcker väl från 1,7 till 2 MHz.
Den har QSB och går sakta upp och ner varför det måste vara från fjärran platser.

Kan det vara så att det är en viss sorts vågutbredningsfenomen som gör att den hörs just nu i dagarna? När den hörs verkar det ju vara mer Norrsken och underliga sigs från SM stn.

Eller att den stängs av ibland?

Periodvis kand en vara ohörbar, för att sen så sakta gå uppp i nivå igen, det kan ta 5 minuter.

Men hur katten kan något vara så otroligt starkt och bredbandigt?


Ang hackspetten och Vinkleslipen, så planeras ju ett störe radarsystem i Polen, för att spana in över det fientlioga Rysslnd.
Man kunde idag höra reportage i nyhterna om detta. På P1.
Frågn om detta skall bli en mikrovågsradar eller en HF över horisont radar ?


En intressant sak vara att byborna var rädda för strålningen och att de skulle bli kokta som i en mikrovågsugn. men en läkare som var expert hade lugnat motståndarna och sagt att de inte skulle bli kokta inifrån, men att man fick räkna med en viss "uppvärmning".
Hmmm det här med EMC, CE, R&TTE och hälsorisker......
 
Det är nog en OTHR för HF eftersom den enligt beskrivningen ska kunna se när en raket startar i Iran. Radarn är tänkt att stå i Tjeckien och raketerna i Polen.
 
om den låter som på länkarna nedan, är det nåt en OTHR (kallas dragons breath) från BY (Hainan)

http://www.kkn.net/~tree/160/160Radar.wav
kännetecken:BW 300kHz, mellan 1700-2000kHz
tydligen kan den dyka upp ända till 17m
Var en del snack om OTHR i januari 2007 på t.ex top-band reflektorn

IARU reg.3 har fått rapporter bla.
http://www.jarl.or.jp/iaru-r3/ms/ms-2007-01.pdf


Dragons Breath är uppmärksammad på en sida med mer info & ljud:
Hongkong Radio Sports Association - VR2MX

ed: varför den hörs nu på 160 kan man undra, den har funnits ett bra tag men kanske har man ändrat både schema och "modulering" under 2007(?)
 
Last edited:
Det kom en rapport från ZL att den kinesiska radarn, som brukar ligga på 40m med S9-signaler, inte hördes under CW-testen i helgen. Det kanske blev för mycket QRM så den QSYade lite.
 
Nej den låter inte som någon av dina länkar SM0NCL.
Och bandbreddden är enorm.
Hörde den på en transistoradio med mellnvåg, men jag kunde inte få någon rättning med ferritstaven, i bandkanten där BC statioerna slutar, c:a 1600 kHz. den hörs över 2000 kHz, hur långt skall jag lyssna i kväll.
QSB är selektiv och det kan man ju förutsätta, dvs om den är som starkast vid 1950 kHz så kan den vara nere på 1845 kHz. Så man får lyssna en längre tid.

400 kHz på dessa låga frekvenser är en mycket stor bandbredd, vad har man för antenn tro?
En bredbandsdipol för 1,5 till 2 Mhz med 10 dB gewinn?
Eller kan det vara en EH antenn tro.
Vinkelslipen blir starkare och starkare hela kvällen och mycket stark framåt 23 tiden.
 
Nej den låter inte som någon av dina länkar SM0NCL.
Och bandbreddden är enorm.
Hörde den på en transistoradio med mellnvåg, men jag kunde inte få någon rättning med ferritstaven, i bandkanten där BC statioerna slutar, c:a 1600 kHz. den hörs över 2000 kHz, hur långt skall jag lyssna i kväll.
QSB är selektiv och det kan man ju förutsätta, dvs om den är som starkast vid 1950 kHz så kan den vara nere på 1845 kHz. Så man får lyssna en längre tid.

400 kHz på dessa låga frekvenser är en mycket stor bandbredd, vad har man för antenn tro?
En bredbandsdipol för 1,5 till 2 Mhz med 10 dB gewinn?
Eller kan det vara en EH antenn tro.
Vinkelslipen blir starkare och starkare hela kvällen och mycket stark framåt 23 tiden.

EH! :p

lyssnade snabbt igår kväll mellan 1700-1850kHz med 150kHz BW och såg en kraftigt modulerad signal regelbundet sticka upp på ett par ställen (sel.fading?)
men det kan likväl ha varit lokala QRM mtp. att jag bor i tätort.

fler rapporter ?
 
Nej den låter inte som någon av dina länkar SM0NCL.
Och bandbreddden är enorm.
Hörde den på en transistoradio med mellnvåg, men jag kunde inte få någon rättning med ferritstaven, i bandkanten där BC statioerna slutar, c:a 1600 kHz. den hörs över 2000 kHz, hur långt skall jag lyssna i kväll.
QSB är selektiv och det kan man ju förutsätta, dvs om den är som starkast vid 1950 kHz så kan den vara nere på 1845 kHz. Så man får lyssna en längre tid.

400 kHz på dessa låga frekvenser är en mycket stor bandbredd, vad har man för antenn tro?
En bredbandsdipol för 1,5 till 2 Mhz med 10 dB gewinn?
Eller kan det vara en EH antenn tro.
Vinkelslipen blir starkare och starkare hela kvällen och mycket stark framåt 23 tiden.


Roy, är det samma oljud som jag har hemma hos mig, skrev om det i ett tidigare inlägg längre upp i denna tråd, se nedan!

Hos mig med min sangean kortvågsrx låter det ungerfär: tap tap tap brrrr tap tap tap brrr hörs ända från långvågen och halvvägs uppåt. På en del frekvenser rätt starkt och andra svagare...
 
Jag lyssnade nu 1815 SNT och jag har en störning från ca 1820-2100 kHz med ett max runt 1950 kHz. Karaktären på ljudet är ungefär som ljudet från VR2MX men det pulserar med en frekvens av ca 1 Hz. Jag hör det på min bäver mot NO och min vertikal, men inte på min SV-bäver.
 
Glömde säga att det hos mej inte är samma störning som jag beskrev i början på denna tråd. I alla fall låter det helt annorlunda.
 
Hos mig nu kl. 1930 UTC så gör jag samma iakttagelse SM0BRF. Starka signaler i riktning 75 gr, men hörs inte alls i riktning 20 gr eller 310 gr. Jag trodde också först att det var någon ny lokal störning när jag hörde det för första gången. Var lite konfunderad över vad som skulle kunna finnas ute i skogen, för i 75 gr riktning finns inget annat än skog och sedan Bottenhavet....

Någon annan med Bävrar som kan kolla riktningar ?

73 de Classe
 
Back
Top