Störninar på 160 m

Jag såg att SM6CPY beskrev störningen på TOP BAND-reflektorn på contest.com. Det kom ett svar från Finland:
""
the noise has been there indeed for more than one month. Here in OH the noise strenght is up to s7 time to time and direction from east. The noise source must be very directional because most Europeans can´t hear it. So far it has been reported by OH, SM, OZ, LY hams. 73 Marko oh3xr

""""
 
Så här låter den hos mig sedan ett bra tag. Antar att det är samma som ni pratar om. Om ni och inte får igång filen direkt, högerklicka och spara ner den till er dator först och kör den sedan. Vid inspelningen var den ca: S7

http://www.sm5suh.com/160qrm.wav
 
Även utan kinesradarn har jag brus på S9 +20 dB på hela 160 m bandet... Tufft att köra DX då...
 
Samma ljudbild som hos SUH. (Kan tyvärr inte bifoga .wav -fil & ingen hemsida att länka till). Men jag vet vad som stör här hos mig. Täcker 1700 - 2500 kHz med S90+20.
Den här: "Panasonic Sverigepumpen" modell CU-E90KE-SPE. Haft en likadan sedan 2005 som gick sönder nu i oktober. Fick ny på garantin. Den första störde inte ! Men den här omöjliggör tfc på 160m. Varit i kontakt med försäljaren, som "aldrig hört talas om" ngt liknande och slingrade sig som en hal ål. När jag påpekade att jag tänker driva ärendet till Elsäkerhetsverket, fick jag svaret "det kan du ju prova med, tror du att de tänker göra något åt det i Malaysia"? Har varit i kontakt med Elsäkerhetsverket. De bad mig återkomma om en vecka, om problemet kvarstår. Det blir på måndag 17 dec. Då lämnar jag in en officiell anmälan om EMC ang nämnda pump.
Så, everyhopa, skanna omgivningarna efter luftvärmepumpar. Er egen, eller grannens....
PS: hör av mig med "mer kött på benen". Under tiden, kommentera gärna detta !
 
Samma ljudbild som hos SUH. (Kan tyvärr inte bifoga .wav -fil & ingen hemsida att länka till). Men jag vet vad som stör här hos mig. Täcker 1700 - 2500 kHz med S90+20.
Den här: "Panasonic Sverigepumpen" modell CU-E90KE-SPE. Haft en likadan sedan 2005 som gick sönder nu i oktober. Fick ny på garantin. Den första störde inte ! Men den här omöjliggör tfc på 160m. Varit i kontakt med försäljaren, som "aldrig hört talas om" ngt liknande och slingrade sig som en hal ål. När jag påpekade att jag tänker driva ärendet till Elsäkerhetsverket, fick jag svaret "det kan du ju prova med, tror du att de tänker göra något åt det i Malaysia"? Har varit i kontakt med Elsäkerhetsverket. De bad mig återkomma om en vecka, om problemet kvarstår. Det blir på måndag 17 dec. Då lämnar jag in en officiell anmälan om EMC ang nämnda pump.
Så, everyhopa, skanna omgivningarna efter luftvärmepumpar. Er egen, eller grannens....
PS: hör av mig med "mer kött på benen". Under tiden, kommentera gärna detta !

Usch. Då har man snålat in på filter och skärmkabel. Frågade just Micke SM0EPX, som är störningsfunktionär i SM0, om han fått några rapporter om värmepumpar. Larma honom eller:

Avstörning
SM6JEK, Jan Blidberg
Blåbärsvägen 27
426 55 Västra Frölunda
031-299844
jan.blidberg(at)bredband.net
 
Larma honom eller:

Avstörning
SM6JEK, Jan Blidberg
Blåbärsvägen 27
426 55 Västra Frölunda
031-299844
jan.blidberg(at)bredband.net


Då får han inte ha bråttom.....
Jag mailade till Herr Blidberg för 10 dagar sen och undrade om avstörningssidan på SSA-se som inte fungerar.

Det har inte kommit något svar än....

73 /Sm7nkk
 
Jag mailade till Webmaster för ca 3 månader sedan, kom inget svar och sidan funkar ännu inte :(
 
Status luftvärmepump Panasonic CU-E90KE-SPE, ref mitt inlägg 12/12.
Har åter varit i kontakt med försäljningsavdelningen hos Panasonic. De bedyrar att de inte "glömt bort mig". Å andra sidan har de heller inte funnit ngn lösning. De hummade ngt om att "de inte har koll på" alla underliga vägar som pumparna kommer in i landet !! När jag påpekade, att jag av just den anledningen vänt mig till en auktoriserad fackhandel för ett känt märke, följdes det av mera hummande....
De får en vecka till. Tyvärr kommer det helgdagar snart, vilket kommer att ytterligare fördröja åtgärderna.
Jag återkommer.....
 
Har du kollat att den är CE märkt?
Det borde ju betyda att den är imporerad för den EUropeiska markanden och då uppfylla EUs krav på EMC.
Du kan kräva en kopia av Deklaration of Confirmity. (försäkran om överensstämmelse) det kan till och med vara så att det finns en kopia av detta med pumpen. Där har någon ansvarig person med sin underskrift intygat att pumpen överenstämmer med de krav som krävs för att få limma på ett CE märke, och därmed komma in gneom EU muren.

Stackare där, som utsatts för EMC brott. Det måste vara ett öde att vara brottsoffer och inte få upprättelse ens av sin handlare.

Vad heter pumpen och leverantören?
 
Ok, Roy. Naturligtvis är pumpen CE-märkt. Fabrikat & modell: se mitt tidigare inlägg. Dock inget papper med underskrift som följde med. Kanske gränsvärdena är så generöst satta, att den ändå passerar....
Hur som helst har jag idag lämnat in en anmälan till elsäkerhetsverket. Så vi lär väl få svar så småningom, om gränsvärdena överskrids eller ej.
Generalagent är Kinnan AB, Enköping. Jag är osäker på vad som gäller vid utlämnande av leverantörens identitet, varför jag avstår från att i nuläget röja den.
Jag har oxo följt -BRF's råd (den 13/12) och bett om support från SSA. Inget svar.
Bollen i rullning.....
 
Äntligen !
Lovade ju att höra av mig om/när störningarna från min luftvärmepump åtgärdats.
Det tog alltså 5 månader. Efter diverse kontakter med generalagent och "vapenskrammel" (läs kontakter med Elsäkerhetsverket), tog så äntligen leverantören sitt ansvar och bytte ut den. 2 montörer kom och skruvade upp en ny pump. De fick chansen att först lyssna till min rig och insåg det omöjliga i att utöva någon som helst verksamhet på 160 m. Efter installation gick vi gemensamt ut till shacket. Voilá ! Tyst, så när som på lite knäppar från grannens kostängsel. Det bråkar jag inte om, för det löser noiseblankern lätt och det är ju bara sommarmånaderna de hörs och då blir det väl inte så mycket 160 m ändå....
End of Story !
 
Back
Top