Störning av datorn!

Bonazera

Well-Known Member
Mina störningar har upphört via en julklapp!
Jag har en längre tid haft störningar till och från av datorn på nästan alla band.
Har testat med ferriter, skärmade kablar, trådlöst nätverk, nya fläktar, router, modem osv.
Störningarna har ibland gått upp till 9+ men har varierat i styrka utan att jag kunnat förstå varför.
När allt testats så var det bara processorn och spagget kvar.
Av en händelse hade min son ett nätaggregat över så det fick jag låna av honom och vips var mina störningar som bortblåsta!
Tack grabben för en av de bästa julklappar jag fått!

Vad felet var i spagget vet jag inte och tänker inte forska i det heller, nu bara njuter jag av att kunna ha radion igång samtidigt som datorn.

Jag vill berätta detta ifall det kan hjälpa någon annan, som har liknande problem.
 
Spagget? Jo, jag fattar att du menar stömförsörjningsdelen....men spagget...är det rinkebysvenska eller slang?

/Bjarne
 
Spagget? Jo, jag fattar att du menar stömförsörjningsdelen....men spagget...är det rinkebysvenska eller slang?

/Bjarne

Spagg eller kragg har jag alltid kallat det. Och jag är västgöte. Det är nog bara slang.
 
Träffade på spagg och kragg på Eritel i Gbg i mitten av -80 första gången. Min första snabba tanke var, vag menar dom...
I mina trakter av Västergötland är det nätagg som gäller.

Åter till topic, vad är det för fabrikat och typnummer på det Du satte in.

/Kenth
 
KRAGG var den militära förkortningen för kraftaggregat. En generator med tillhörande motor på hjul.

PS, UPS eller nätagg, så varför inte SPAGG.
Språket utvecklas och ibland går det inflation i det.
God fortsättning!
 
Jo det är väl kul med nya ord.
Men ibland kan det vara bra att ge en förklaring till vad ordet betyder, och kanske se till att ordet kommer med i ordlistor etc.

Så vad betyder då SPAGG, eller skrivs det spagg???

Visst är dialetkterna kul, och skapar många roliga nyanser i språket. Inte minst med hjälp av rösten ett fingeravtryck på en person. det behövs inte många fraser innan vi hör vem det är trots distorsion via radio.
Försvaret var väldiga på förkortningar, så ett KRAGG är ett tygmaterial med hjul, eller är det då ett fordon?

KUL att du fick bukt med störningarna!!!!

de
Roy
SM4FPD
 
Ang störningar från PC. Har själv haft samma problem. Löstes med ett EMI-filter. Provade att provisoriskt montera det vid väggkontakten. Hade ingen som helst effekt. (Nätsladen till PC'n ca 2 m lång). Monterade det sedan inuti PC'n, sån nära nätaggregatet jag kunde, men på utsidan av själva höljet till nätaggregatet. Bingo ! Tvärtyst från allt brus-brum-knaster i riggen.
Ett tips alltså.... !
 
Så vad betyder då SPAGG, eller skrivs det spagg???

de
Roy
SM4FPD

Har heller aldrig hört SPAGG däremot är KRAGG ganska vanligt i amatörkretsar.

SPAGG=Spänningsaggregat
KRAGG=Kraftaggregat

Hittar på en ny :)
STAGG=Strömaggregat som är bra om man vill ha ström istället för spänning :D
 
Spagget som satt i var ett Colors it 400Watt.
Vad det heter som är monterat nu vet jag inte, ids inte plocka isär den igen.
Tror inte fabrikatet har nån större betydelse i mitt fall, antagligen åska eller nån annan orsak till att nån komponent har falerat därinne och orsakat störningarna.

Att det blev så svårt med lite förkortningar när hela amatörradion är uppbyggd av dessa.
Jaja, ni kom ju på det så småningom!

Gott Nytt -10 på er alla!
 
Back
Top