störning i icom 7000

scanner2000

Active Member
Jag har en liten störning i 14mhz att s-metare hoppar upp till +20db och klipper i mottagningen. Detta kan vara även vara på 3mhz. Om man har antennen ur uppkopplad kommer inte denna störning. Vad kan denna störning beror på eller är det någon inställning i 7000 ACG inställningen. Har testat med fast slow ACG ingen effekt. Kan det komma ifrån nätet eller är det något annat elbrytare som kan störa.
 
Det var väl ingen liten störning det, +20dB ...
Men att den kommer via antennen är väl klart då.
Jag förmodar du menar 14 och 3 MHz, (inte milli tim zebra).
Är störningen rena pulser finns chans att NB kan bekämpa den, har du provat med NB, Noise Blankern och dess inställningar?
Det är ju numera mycket vanligt med störningar och ibland kan man hitta vad som stör ibland inte.
För att göra sig hundraprocentigt säker är det en bra ide att försöka få lyssna med din station hos en kompis som har en HF antenn.
 
japp jag menar 14 och 3 Mhz det handlar om millisekunder långa störningar alltså. Kan det vara järnvägen el-nät ligger ca 100 meter bort. Noise Blankern har jag testat men det blir i alla fall inte sämre. Men det tar inte bort störningen helt för störningen är så snabb. Med fullt påslag på Noise Blankern tar det bort en del av det. Frågan om det kan vara el nätet relä slag eller liknande.
 
Bara att börja jaga störnigar då.
Gör ditt eget hus strömlöst, huvuidbrytaren i hallen eller pannrummet av, och radion driven på bilbatteriet som bilen får släppa till en stund.
Finns störningen kvar måste du ut och pejla. Störningar finns av så många slag att det nog är helt omöjligt att beskriva dem och tro att någon känner igen dem.
Kanske du har en transistorrradio med mellanvåg, hörs störningen på den, så ka du knalla omkring och pejla.

Egen HF antenn kan ha stor betydelse, en osymmetrisk antenn elelr dipol utan balun kan göra att elnätet blir en del av antennen, och det är ofta i elnätet störningen finns.
 
Räkna aldrig bort järnvägen.
En sprucken isolator kan ställa till det ur störningssynpunkt.
Bygg en loopantenn om du har möjlighet.
Skriv ut en karta över området från nätet.
Sedan blir du en äkta pejlare.
Är det järnvägen, kan du kanske pejla dig fram till en
enskild stolpe. Läs då av beteckningen och ring Banverket.
De hjälper dig, eftersom skadan kan förvärras och bli
allmänfarlig.
 
Försök med tre stegs metoden:

3 stegs metoden för att få bort störningar
1. Identifiera störningen
2. Lokalisera störkällan
3. Eliminera störkällan

Skämt åsido, så ligger det väl ändå en del sanning i denna metod.
Hur man eliminerar störkällan är väl det svåraste då det krävs tillstånd för att hantera dynamit.

Jag tänkte fråga dig "skanner2000" om störningen är slumpartad eller om störpulserna kommer med jämna perioder.
Exvis en gång per 2 sekund. Eller kommer de helt slumpvis, ibland tyst i 5 sek ibland kommer tio störpulser på en gång etc.
 
Denna störning är totalt slump 1 till 0,5 sek måste nog göra en loop antenn och börja spåra. Har någon någon bra ritning eller bekrivning på en sådan.
 
Noterade att du även nämnde att störningarna drabbade 80-meters bandet.
Kanske räcker det med en rävsax för att pejla in störningen.
Det finns någon klubb i Sverige (SK4?)som säljer en byggsats för i runda slängar 400 kr.
Annars finns det färdigbyggda loopantenner från t.ex. MFJ för 14 m/c ock uppåt.
Men, nätet är en utmärkt källa till kunskap inom loopantenner.
 
Back
Top