Störning med 560 kHz mellanrum

SM5DFF

Well-Known Member
För en vecka sedan dök det upp en stark (S9+10 dB) signal som rör sig mellan 3630 och 3640 kHz över dygnet med ett gurglande läte som för tanken till rysk störsändare på 1970-talet. I AM-läge hörs en 160 Hz-ton. Den lägsta frekvensen är 840 kHz, därefter 560 kHz lucka till nästa ända upp till 14 MHz där signalen är rätt svag. Störningen verkar följa underjordisk ledning men med bärbar mottagare för 80-metersbandet och ferritstav lokaliserade jag idag maximum under gatans asfalt längs tomtgränsen till en villa på parallellgatan ca 100 m från mig. Har någon råkat ut för liknande? Huset har inte solceller.

Lennart
 
Nu stämmer inte frekvensen med mina störningar men när jag har hittat störningar "i gatan" så har det kommit från en PLT som då givetvis följer elnätet och sprider sig långt.
Med 560kHz intervall borde lägsta frekvens vara just 560kHz om det var en vanligt switchad nätdel men med 840kHz som "fundamental" så stämmer inte vanliga harmonics intervaller.
Ett mysterium tycks det vara.
 
Det som har hänt är att störningen med lägre utomhustemperatur har flyttat sig till 3615-3625 kHz. När jag ringde Eons kundtjänst fick jag veta att det finns en servisanknytning just vid den utpekade platsen så jag bad att en representant skulle besöka mig för att höra störningens karaktär. När inget hände anmälde jag störningen till Elsäkerhetsverket och dagen därpå blev jag uppringd av Eon som förklarade att de inte hade hört av sig för att de inte förstod orsaken och alltså inte visste vad som behövde göras. Jag talade nyss med kontaktmannen och förde fram tanken att 160 Hz-tonen kan vara bärvåg för telemetridata för mätning eller övervakning. Han hade konsulterat Svenska Kraftnät som trodde på en liten kabelspricka. Mer lär inte hända i närtid så jag vänder mig till forumets skarpa hjärnor för tips. Jag har även frågat kundtjänst vid det kommunala vatten- och avloppsverket om de har övervakningssignaler av den karaktären men ännu inte fått svar.

Lennart
 
Ingenjör från Vattenfall avfärdar teorin om kabelfel under marken, misstanken riktar sig nu med tanke på temperaturvariationerna mot villans elskåp i fasaden där någon elektronik såsom fjärravläst mätare kanske alstrar övertoner.
 
Störkällan funnen. Idag var den borta från 3,6 MHz så jag ringde på vid villan och frågade om de hade stängt av något nätanslutet nyligen. Sonen erinrade sig att han hade kopplat bort en stereoförstärkare i garaget föregående kväll, den hade stått permanent inkopplad. Direktimporterat skräp från Kina utan CE-märkning och utan filtrering till det primärhackade nätaggregatet.
Eon tog tid på sig, en representant skulle ha brutit strömmen den 27/10 men det behövs inte längre.

Lennart
 
Sedvanliga excesser i uteffekt: max peak 300 + 300 W. Sedan står det 18 + 18 W vilket nog är lite mer sannolikt,
inte minst om man sätter det i relation till 12V-uttaget som påstås förbruka 5A.
"Digital" kanske innebär att även slutsteget är switchat, där blir även högtalarkablarna sändarantenner. Tja, de blir väl
sändarantenner till det dåliga switchade nätagget också när jag tänker efter. Det verkar bli vanligare med den typen
av audioslutsteg (klass D).
 
Det verkar bli vanligare med den typen
av audioslutsteg (klass D).
Precis vad jag misstänker.
Jag har haft i uppdrag (på jobbet) att certifiera en dylik skapelse men det "sket sig" eftersom jag var noga med att hitta "worst case" allt enl. EN55032. Min lösning var att koppla förstärkarmodulerna i "bryggkoppling" och använda skärmad högtalarkabel med skärmen kopplad till högtalarens metallkorg. Detta gav 15dB dämpning av förstärkarens switchfrekvens men det blev för dyrt ansåg tillverkaren.
Nöjd var jag :)
 
Eftersom en platt-TV som inköptes inte hade någon vettig ljudutgång direkt till högtalare inköptes (i ett tillstånd av tillfällig förvirring) ett separat slutsteg "aRgON" typ DA2. Storleken var det inget fel på men störnivån...

F-nskapet störde ut hela kortvågsbandet. Naturligtvis beslöts öppna det (brytandes garantiplomberingen). Innuti fanns ett vanligt switchat nätagg som kan inhandlas på ELFA, DigiKey, etc samt själva ljuddelen (som lovade mycket i fråga om uteffekt). Konstruktionen är switchad klass D och det märktes. Efter att ha fyllt kapslingen med ferriter på så många anslutningar som möjligt fick jag tyst på skiten.

"Morr..."
 
I mitt fall hade jag 3V kvarvarande switchripple på högtalarutgången vilket tillverkaren trodde var OK.
I ett annat fall av klass D till styrning av robotgräsklippare hade tillverkaren valt en switchfrekvens som resulterade i 3:e ton på 160m.
Jag avrådde till denna bristfälliga konstruktion då den inte klarade emc-kraven. Hela affären kostade tillverkaren miljonbelopp.
Trots att det fanns radioamatörer anställda på detta företag drevs detta projekt utan att någon opponerade sig.

För att instämma i föregående talares kommentar........"Dubbel Morr"
 
Störningen spreds över hela bostadsområdet. I Radcom beskrevs ett störningsfall med en "intelligent" batteriladdare ständigt påkopplad i ett garage, besvärligt när störkällor är aktiva dygnet runt, månad efter månad.
Igår kväll kunde jag för första gången i höst njuta av bra musik på långvåg från Rumänien, Irland och Luxemburg med träradions inbyggda ferritantenn. LV var helt utslaget tidigare.

Lennart
 
Back
Top