störning på 160 meter

scanner2000

Active Member
Har en skum störning på 160 meter. Den hörs inte på dagtid utan när bandet börja öppna hörs den som ett brummande ljud sedan kan den försvinna helt. För att sedan komma igen är ca 2 Mhz bred. Så jag tänke som man alltid gör en J--la nätadappter nu igen till någon utebelysning. Sakt och gjort fram med 12 batteriet bröt propp för propp sedan ur med alla igående faser. Fast döm om min förvåning störningen låg kvar. Adrennalinet högt och tänkte att jag skulle pejla in skiten men då så var den borta bara fint fint kanster. A tänkte jag en batteribackup på en bärbar dator eller något annat så att strömmen höll sig och sedan slockna när batteriet är slut. Så på med strömmen igen propp för propp men ingen störning. Körde på 160 lite ryssar och fransmän även kanada dunkade in. Jag tänkte kanse var något till fälligt. Men igår var brummet där igen sedan helt borta efter någon timme. Brummet ligger med jämna intervall på ca 25 MHZ isär. Denna störningen är inte är så stark men ganska iriterande. Går det att göra någon form av loop antenn så att man kan pejla denna störning på detta sätt eller blir en sådan antenn för stor för att vara pratisk för pejling. I detta fallet tänkte jag på en vanlig rektangulär trådantenn. Tacksamm för tip vad detta kan vara för störning eller om någon annan har haft samma störningar och hur man skall gå vidare i pejlings-arbetet. Kan även lägga ut lite bilder på störningen om så behövs.
 
Men om den hörs vid öppet band, och ej på dagtid, som du skriver.
Då är det väl knappast lokalt, om du ju inte har rymdvåg inom din fastighet förståss, men så stora fastigheter har vi väl inte. Så att leta störningen i eget hus är väl ingen bra ide.

Frågan är då hur långt vi måste för att det skall bli vågutbredning som är beroende av dygstiden?
Kanske flera mil.

Men störningen kan ju komma från något lokalt som startar upp på em eller kväll.
Fråga andra på bandet om de hör störningen, kolla om den har fading, lyssna i AM eller FM så du får en bred mottagare och kan då avgöra om det finns fading på den, och därmed rymdvåg.
Prova med en transistorradio på mellanvåg och pejal med ferritstaven.
Kanske bilradion på 1,6 MHz och en liten builtur när den hörs som bäst.

Förmodar din störning ligger på 25 kHz spektra och inte 25 MHz avstånd....

de
Roy SM4FPD
 
Lågenergi lampor och även skarvsladdar med lysande strömbrytare har jag hört talas om att de kan störa på kortvågen.

Annars täcker nog Roys inlägg upp det mesta.


God Jul!
Bengt / SM0KBW
 
tackar för tipsen jag skall ta och lyssna ikväll så kan jag lägga med lite frekvenser som är störda. skall kolla med dator om jag kan se någon fading på signalen. Så jag kommer tillbaka med mer info skall även kolla hur många MHz det är mellan störningen när de uppkommer.

GOD JUL
 
Vet inte hur du bor, men grannes plasma-TV kan var en möjlig störkälla? Den är ju inte alltid på och stör på ung så sätt som "din störning", dvs på vissa intervaller på banden.
Och ja - värst är SAMSUNG!
Allra 73
Kurt / SM6BZE
 
Back
Top