Störning på 2m

SM0GLD

Vänsterhänt
Har en längre tid varit ute på jakt efter störkällor i mitt bostadsområde.
När jag passerade ett litet "dagis" så fick jag denna signal.
En grym höjning av brusnivån mellan 144MHz och 145MHz.
Vad kan orsaka en så bredbandig störning?
 

Attachments

  • 2m noise.jpg
    2m noise.jpg
    312 KB · Views: 15
Burrr! Det hänger en info från Kone i våran hiss om påbud av ombyggnad, 16/6 skall det påbörjas. Och jag som inga störningar har - än så länge!?

/Sven.
 
Det hänger en info från Kone i våran hiss om påbud av ombyggnad
Jag vet inte om du känner till ärendet men vi "renoverade" våra hissar........det blev skit på ren Svenska.
Det tog mig ca 3 år att få det åtgärdat.
Från en äldre hissdrivare med lastresistorer till en modern switchad driver.
Du kan säkert gissa vad som hände.
Dom behöll alla gamla kablar mellan drivdon och motor d.v.s. oskärmat.
Dom nya kablarna som skulle användas var för dyra och ingen förstod varför kablarna behövde bytas.
Motorkablarna från en switchad driver skall vara dubbel-skärmade.
Först tre faser + skyddsjord.
Därefter en skärm mellan drivdonets hölje och motorns hölje som leder CM-strömmarna tillbaka till drivdonet.
Och sedan ytterligare en elektrostatisk korrugerad kopparskärm utanpå allt som endast är ansluten i ena änden.
Riktigt dyra fina kablar :)
Därtill anser jag att man i höga hus bör fundera på vad som händer om man leder ut störningar i skyddsjorden som går från högsta våningen ner till elcentralen, i vårt hus ca 30m antenn mitt inne i huset. Här kunde det vara på sin plats att störa av mellan drivdon och skyddsjord.
 
Puh! Det handlar om mekanisk uppdatering, byta linor - linhjul, motorservice - packningar, lagerkvalitet - koll av läckage, smörjning - infettning. Och sedan kan vi hissa säkert, utan avbrott..

/Sven.
 
Back
Top