Störning på 30m

SM6WET

Well-Known Member
Har sedan mer än ett halvår en mysko störning på lägre delen av 30m.
Störningen beter sig som någon slags digital-mode men jag har testat alla möjliga varianter men kan inte läsa av det.
Störningen är centrerad på ca 10100,83KHz (alltså lägre CW delen) och ser ut lite som en RTTY signal med 2 toppar fast den är bredare mellan topparna. Topparna mäter jag upp till att ha 0,44KHz emellan sig.
Störningen är trots CW-filter fruktansvärt bred och är oftast 589 stark men varierar någon S-enhet upp och ned vilket får mig att tro att den inte är lokal.
Nån som vet vad det är?

73 de Magnus
 
Har funderat på det med.
Men efter en liten sökning så fann jag att 10.100 används till navtex.
Detta går att avkoda med ett program som heter seaTTY.

Detta loggades.
"
CQ CQ CQ DE DDK2 DDH7 DDK9
FREQUENCIES 4583 KHZ 7646 KHZ 10100.8 KHZ
RYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRYRY
"

Kan ju ha fel vad som finns där så någon kan ju rätt amig om jag har fel.

73 de Christer
 
På tal om störningar. Då kanske någon vet vad "skrapan" på ca 3507 +/- ett antal kHz är för något. Vansinnigt stark och bred.
 
På tal om störningar. Då kanske någon vet vad "skrapan" på ca 3507 +/- ett antal kHz är för något. Vansinnigt stark och bred.

en inspelning skulle hjälpa (kanske)?

annars finns inget rapporterat till IARU Reg.1 Monitoring på 3507
har hört en pactor/ARQ-liknande tranmission på 3508 LSB
 
Man bör känna till att 10 MHz/30 m är ett delat band med amatörradio som sekundär användare.
DDK9 är i sin fulla rätt att ligga där så länge som den tyska vädertjänsten anser det befogat.

Läget när det gäller 80 m är något bättre, i detta delade band har alla användare; fast, mobil och amatörradio "co-primary" eller likaberättigad status. Dock torde det vara utsiktslöst att försöka få
de andra stationerna att flytta genom att utöva påtryckningar på andra administrationer.

Möjligen kan rapporter om dålig signalkvalitet eller "excessive bandwidth" via IARU f.v.b. den tyska administrationen (som är en av de sista i Europa som bryr sig om amatörradions status) hjälpa.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top