Störning på 70cm repeater

SM6VTT

Well-Known Member
Under det senaste halvåret har jag hört en konstig störning på en del 70cm repeatar i SM6. Det är någon typ av digital signal som dyker upp på infrekvensen. Samma typ av störning har förekommit på Ru7 Uddevalla, Ru11 Trollhättan, Ru1 Alingsås och någon 70cm repeater nere i Göteborg. Kan störa i ett par timmar och sedan försvinna under lång tid.. dagar, veckor eller månader...

Någon som vet vad det är? Lyssna på störningen på denna länken.
 
SM6VTT said:
Under det senaste halvåret har jag hört en konstig störning på en del 70cm repeatar i SM6. Det är någon typ av digital signal som dyker upp på infrekvensen. Samma typ av störning har förekommit på Ru7 Uddevalla, Ru11 Trollhättan, Ru1 Alingsås och någon 70cm repeater nere i Göteborg. Kan störa i ett par timmar och sedan försvinna under lång tid.. dagar, veckor eller månader...

Någon som vet vad det är? Lyssna på störningen på denna länken.
Exakt likadan störning har vi i Kalmar RU0. En försiktig lokalisering visade max signal runt ARLA mejeriet.
 
Hej!

Vilken infrekvens har de rpt som är störda?

Det förekommer ju LPD-utrustningar mellan 433,05 - 434,79 MHz. Alla kanaler här: http://www2.scanner.nu/forum/forum_posts.asp?TID=2802&PN=1&get=last
och här
http://www.ramsdalen.se/amatorradio/frekvenslistor/forumthreads.asp?forumid=10
(Inte exakt lika! Hittade inge officiell lista.)

Med den gamla frekvensplanen, 1,6 MHz minusskift, så hamnade många repeatrars infrekvens inom PMR-bandet och diverse utrustningar som trådlösa högtalare, lurar mm kunde störa på infrekvensen.

Nu rekomenderas 2 mHz minuskift och då hamnar mottagarna under PMR-bandet.

V g Kalmarrepeatern så har den infrekvens 433,000 enligt gamla systemet och då borde den slippa PMR-störningar. Nu finns det ju annat som kan störa också!
 
Det är säkert någon styrning av något slag som ligger på LPD bandet efterssom dom repeatrarna jag har hört det på fortfarande har -1.6 skifte.

Det som jag reagerar på är att det är något nytt som inte har förekommit tidigare. Dessutom verkar den stark på alla frekvenser jag har hört den på..... med tanke på att LPD utrustning endast får lämna 500mW (ERP?). Den geografiska spridningen är också stor så det måste ju vara en ganska "vanlig" utrustning.

Jag har kopplat den ihop med olika vägbyggen etc... men det kan väl vara vad som helst. Vore "skoj" att veta vad det är...
 
Last edited:
SM6VTT said:
Jag har kopplat den ihop med olika vägbyggen etc... men det kan väl vara vad som helt. Vore "skoj" att veta vad det är...

Det är inte trafikljusen då, om det har att göra med vägarbete?

73
Björn
 
Nej, den har inte varit på så långa stunder. Kanske 1-2 timmar på dagen (när man har jobbat) och den kan dyka upp när som helst och vara borta i månader.. det är lite svårt =)
 
Rättelse .. LPD Utrustning får endast lämna 10mW , tyvärr är det ofta att det "Speedas" upp med lite större antenner med mer gain. Finns en uppsjö av utrustning som kan störa .
Bara ut och leta efter med rikt . Finns en del 430 Mhz "Rs232" modem som oftast används inom industrin. så att kolla in Arla är nog ingen dum idé. Malmö repeatern ligger med +1,6 Split för att slippa störningar. 434.775 ..

// Freddy
 
Kan nämna många saker som ligger på 433Mhz och det kommer bara nya för varje dag. På jobbet har vi trådlösa streckkodsläsare som prydligt står specade med "433Mhz EU". Man löser ingenting genom att pejla och be dom byta kanal. PTS säger att den som känner sig störd får byta frekvens och jag håller med. Lösningen är att ändra infrekvensen till förslagsvis -2Mhz (som ändå är den nya standarden). Störningar som på länken är försvunna på repeatrar med -2 i Göteborgsområdet.

73 de Björn
 
Pmr

Fortsätter verkligen fabrikanterna med att lägga PMR-apparaterna på 433 mHz eller är det s.k. äldre saker? :confused:
/ Ingvar
 
t

Tror till mestadels att det handlar om äldre utrustning , i alla fall när det gäller "snackegrejor" , däremot så tillverkas det friskt utrustning som kör på 433.920(5)
Jag vill dock minnas att Radioamatörerna är primär användare på 70 cm bandet , och därmed inte behöver acceptera att man blir störd , men all annan utrustning är sekundäranvändare och skall acceptara att man blir störd . Men jag är dock inte säker på om vi amatörer är primäranvändare.. Nån ???

// Freddy
 
Jo!
Vi är primäranvändare på 432-428MHz
Iallafall enligt PTS bandplan.

73 de Magnus
 
Då är ju frågan vad det inenbär rent praktiskt..
kanske dags att det prövas rent juridiskt , men först och främst måste man jag "Leta" upp sin motpart och sedan måste man ju ge dem en seriös chans att åtgärda problemet .

// Freddy
 
Vägarbete

Signalen kommer från någon utrustning som används vid vägarbeten/asfaltsläggning. I måndags passerade jag ett vägarbete mot Alingsås och idag när jag passerade ett i Mellerud. Signalen var mycket stark mitt på och avtog några 100 meter före och efter vägarbetet.

Lyssna på 70cm när passerar ett vägarbete så får vi se om ni hör samma sak.
 
Last edited:
sm7czr said:
Fortsätter verkligen fabrikanterna med att lägga PMR-apparaterna på 433 mHz eller är det s.k. äldre saker? :confused:
/ Ingvar

Digital PMR kommer nog inte på 433, det som fortsatt växer på 433 är digitala applikationer för ALLT möjligt man kan tänka sig. Det som tidigare stoppade viljan hos firmor att använda 433 moduler var alla trådlösa hörlurar. Nu när trådlösa hörlurar minskar på 433 kan firmorna återgå till 433 moduler - vilket syns på utbudet. Vore bättre för oss om dom gick direkt till 458, 868MHz eller 2.4G.

Har oxo hört starka signaler på 433 vid långtidsvägbygge som passeras varje dag.
Vet ej exakt vilken applikation som används, men det kan vara vadsomhelst för logistik, produktion eller sensorer.
 
Slamsugare

Idag hörde jag "störningen" igen. Denna gången var det en slamsugare som tömde en avloppstank. När han var klar tystnade signalen....
 
Har man en störning från troliga LPD' eller liknande pryttlar -
kan man ju gå ihop några ham's och skaffa det som företaget TVP använder: köp en hund/katt/bil/båt/diverse-pejl....
T.ex produkten "InCase" innehåller ju en GPSpositionering via GSM samt en 25mW 433MHz spårsändare (som startas manuellt via samma GSM). InCase 433 spårsändaren lokaliseras på plats av företaget med hund/katt/bil/båt/diverse-pejlen t.ex PetCom RX2000 (eller liknande)...
http://www.petcom.se/page.asp?id=183
http://reperto.netsell.se/product.asp?pid=2

Annars hittar man dessa enklare pejlar bland rävjagarna, samma princip men på VHF...
lite billagare eftersom man har 433 mottagaren redan...
http://www.qsl.net/vk3zpf/tdoapage1.htm
 
Last edited:
Data sändning på repeterfrekvens

Hej!

Jag tyckte det här var en lämplig tråd att ställa denna fråga.

Man märker mer och mer att det ändrar sig väldigt fort vad det gäller användandet av våra frekvenser och nu har även jag märkt att det har dykt upp en sändare på 434600 i Värnamo trakten.

Är det någon som vet om dom här utrustningarna är känsliga i sin överföring och kan få försämrad överföring pga att jag har min repeater på samma frekvens?. en del telefoner och annan utrustning har jag för mig hoppar i frekvens om dom har dålig förbindelse men den här verkar stadig som tåget och dyker upp ungefär vid samma tid varje dag då det körs över data efter arbetets slut.

Det har även dykt upp en väldigt svag sändare på 435300 som bara hörs när jag kör förbi en kyrka där det verkar vara en musikslinga med stillsam musik (kan vara något för folk med nedsatt hörsel?.)

73 Håkan SM7WSJ
 
435300 är klart utanför bandet för "kortdistansradio" som är inom ISM-bandet 433,92 MHz +- 0,2%. http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/frekvensplanen2005_4.PDF anger det avrundat till 433,05 - 434,79 MHz.

I Falun har vi 70-repeatern på RU1, så infrekvensen med -1,6 MHz är utanför ISM-bandet. Vi har därför efter frekvensbyte till -2 MHz skift kompletterat med en RX med gamla skiftet som går parallellt med ordinarie RX, delat efter en preamp så båda har bra känslighet. Vi har inte haft några problem med ISM/kortdistansradio på repeatern. Om någon ISM-utrustning stör utfrekvensen så får man väl flytta sig så repeatern överröstar ISM-signalen.

/Jan SM4HFI
 
Back
Top