Störning på flera band samtidigt.

Problem nr 1 är att man knappast kan ställa högre krav på en växelriktare än dom emissionsvärden som den är godkänd/klassad för enligt EN-normer. Problem nr 2 är att leverantörer försökt klassa in växelriktare i kategorier som inte omfattas av hårda emissionskrav. Vad som är acceptabla gränsvärden har nog glidit från en ingenjörsfråga till att bli en marknadsfråga. Att begränsa RF-nedskräpning verkar inte vara prioriterat. Vi är dom första som upptäcker detta men eftersom amatörradio av myndigheter ses som ett problem mer än en tillgång vågar jag påstå uppmärksamheten ignoreras tills det är för sent att vidta regulatoriska åtgärder. Att ha rätt är inte svårt. Att få rätt däremot...

Erfarenheterna från grannens anläggning är att den största delen av störningarna kom från optimerarna. Eftersom det handlar om höga spänningar och att leverantörens produkter inte var tysta från början kunde man knappast göra något annat än att tvinna kablagen och applicera klämferriter i mängd i efterhand.

I en artikel i ARRL's QST listades dom ferrittyper som användes där, och ett snabbt överslag gav en kostnad på ca 5000 kr för en anläggning. (Detta då som småkund till DigiKey). Det enda man kan göra som hemmafixare är i princip bara att få dit ferriter. Dels skall materialet klara hela frekvensområdet man är intresserad av, vilket ofta betyder några olika typer för "delbanden". Dels måste kärnmaterialet klara strömmarna så att de inte bottnar. Grannens anläggning är avstörd på detta sätt. Inte bra men på gränsen för att vara acceptabelt.

För en hobbyanläggning med låga hanterbara spänningar i en sommarstuga etc, borde man kunna använda toroidkärnor och bifilärlinda dom med motriktade strömmar så att man kan använda kärnorna effektivt. Vid grannens 10kW anläggning har leverantören förutom att gödslat med ferriter dessutom installerat vad som måste vara ett ganska ordentligt filter vid växelriktaren. Vad det består av vet jag inte men det är en ganska stor kapslad sak.

En bekant uppe i Bohuslän köpte en anläggning med växelriktare fabrikat SMV. Utan optimerare. Anläggningen är enligt honom tyst. Väljer man en sådan lösning borde man dessutom ha möjlighet att stänga av anläggningen helt för att få bort även små störningar. Dagens solpaneler "går igång" på gatljusbelysning vilket håller optimerare igång även nattetid. Enligt ett webinarium som jag deltog i finns ingen ekonomi i att använda optimerare om ingen del av takinstallationen utsätts för delskugga under dagen. (Frågan är hur många fastighetsägare som inte inser detta).

Grannen fick minst tre besök där man rev ner, installerade ferriter och återinstallerade panelerna. I omgångar! Dessutom separata besök från ett företag som mätte upp störnivåer före/efter.
 
Ja det är väl så, men jag är ändå förvånad över att reglerna kring RF störningar inte är hårdare..

Grannen ovanför har en äldre anläggning, den stör friskt på flera band. Särskilt på en antenn som sitter närmare tomtgränsen. Men den tystnar hełt kvällstid.

Det är ändå skönt att höra att hoppet inte är helt kört, jag har via en kille jag känner på håll fått veta att fronius växelriktare inte ska störa, kommer det inte motsägelsefull information så blir det nog en fronius.

Min tilltänkta anläggning sätts upp utan optimerare, det finns ingen anledning att ha optimerare på ett tak som inte har något omvägen som kan skugga.

Jag återkommer väl här i tråden när anläggningen är uppe och driftsatt, så får vi se hur glad (eller ledsen) jag är. Det kan ju vara bra för andra som går i liknande tankar men ändå vill fortsätta med radio
 
jag är ändå förvånad över att reglerna kring RF störningar inte är hårdare..
Det är mätmetoderna som inte stämmer riktigt överens med klassificeringen av produkterna och hur dom sedan används.

En enkel AC/DC omvandlare testas dels för ledningsbunden störning och dels för utstrålad störning.
Man ansluter då en last till omvandlaren med en kabel som är en meter lång vare sig man mäter ledningsbundet eller utstrålat.
Denna korta kabel fungerar då som en antenn som vid utstråladmätning ger ifrån sig en viss energi.
Optimerare mäts troligtvis på samma sätt men som senare i verkliga livet ansluts till mycket längre kablar liggande på taket.
Dessa kablar har nu blivit till kanska långa bra antenner, så bra att även dom låga frekvenserna som endast mättes som ledningsbundna störningar nu lätt strålar ut.
En optimerare måste alltså kassifiseras som den typ av produkt den är och hur kommer att användas. Den kan inte bara antas vara likställd med en switchad nätdel för inbyggnad.
 
Solcellselendet sprider sig!
På mitt sommar-qth har jag haft väldigt låga störnivåer.
Häromdagen var det fart på 20m och då hörde jag något som jag hoppats slippa.
På 14,2MHz kunde jag höra samma karakteristiska brus som jag har på mitt hemma-qth.
Visst var det mycket svagare men det var ingen tvekan om vad som orsakar detta brus-ljud.
Jag kollade även på 14.4MHz och där fanns samma ljud.
Även på andra frekvenser med 200kHz delning hittade jag samma brus-störning.
Jag har inte koll på vilka eventuella grannar som har solceller men min uppfattning var att dessa störningar fortplantas på samma sätt som våra önskade nyttosignaler vilket betyder att det blir värre när banden är "öppna"
Detta måste få ett slut. Det är inte "grön el" om andra tvingas flytta pga detta.
 
Back
Top