Störning på flera band samtidigt.

SM0GLD

Vänsterhänt
Nu har jag fått flera nya störningar på HF.
Störningen uppträder som ett 7kHz brett brusband med 7MHz intervall.
7.2MHz, 14.2MHz, 21.2MHz och 28.2MHz, lika starkt, S9, på alla frekvenser.

Vad kan vetta vara?
 
Kanske grannen som köpt ett nytt kylskåp, elvisp, eller en rakapparat som står stby med sladden i.
de allra modernaste eltandborstrna kanske , de är ju emr datoriserade och kanske uppkopplad.
Eller kanske ett kikarsikte som jägaren i kvarteret sitter och kikar i. Eller varför inte en ny uppkopplad kastspörulle som en annan granne fick när han fyllde 55 år.
Eller kanske rymdvåg från ett villaområde nån stans.
Men i första hand gäller nog att kolla eget hus först.

För övrigt ber jag att få beklaga..........

SM4FPD
 
Ser du inget på 0,2MHz? Tyst på 35,2MHz?
Nej, hittade inget på dom multiplarna men får kolla noggrannare i morgon.
Detta har pågott en tid nu men det var faktiskt inte förrän i dag som jag insåg kopplingen mellan frekvenserna.
Och i detta nu kan jag berätta att störningarna blev svagare och svagare i takt med att solljuset försvagades.

Kan det vara så att detta är en solpanelrelaterad störning?
 
Skulle kanske kan vara nån form av kyl/ventilationsanläggning som kommit igång nu när det är varmare ute dagtid.
 
De störda frekvenserna är inte multiplar av en grundfrekvens.
Mycket skumt är det.
Har du kollat med annan mottagare? Det skulle kunna vara nåt
som genereras i den egna radjon, men ljusberoendet talar väl
emot den förklaringen.
 
Last edited:
Nu har jag kollat lite mera noga på denna störning.
Under 7MHz är det svårt att se något men ända upp till 35,2MHz ligger samma störning med 200kHz intervall.
Starkast är det på 20m bandet.
Då vet vi att grundfrekvensen troligtvis är 200kHz.

1. 200kHz switchfrekvens
2. Följer dagsljuset.

Jag tror inte man switchar så högt i frekvens i en VFD för en ventilationsfläkt.
Mera troligt att det är solcellsoptimerare.

Nu när jag har letat störningar med min SDR kan jag även konstatera att jag har en PLT i närheten. Man ser tydligt att den har notchfilter på amatörbanden och däremellan det typiska utseendet för dataöverföring.
Dessa notchfilter räcker inte riktigt till på vissa band då det uppstår ett knastrande och sprakande ljud.
 
I dag har jag varit ute och pejlat med en liten loopantenn.
Vid två av områdets tre solcellsanläggningar hittar jag störningar med 200kHz intervall.
Dessa störningar sammanfaller i frekvens med det jag har lyssnat mig till från mitt hemma QTH med 40m antenntråd.
En boende i huset med solcellerna berättade att dom byggde ut med flera solceller under hösten.
Dessa nya solceller ligger närmare mig och är riktade åt mitt håll.
Troligtvis är det den nya anläggningen jag hör. Den tidigare installationen har funnits flera år och den har jag inte störts av, den "pekar" åt ett annat håll.
I mitt område är nu anläggning fyra på gång som ligger rakt över gatan.
Ska man stämma i bäcken och tala med installatörerna eller vänta och se om det förblir störfritt?
 
Aha.. 200kHz har jag hört innan i solcellssammanhang...
En anmälan till Elsäkerhetsverket kan vara på sin plats.
 
Du kan ju kolla vilket fabrikat som är på gång. Ingår optimerare från "SolarEdge" kan man tyvärr ana vad som blir följden. Huruvida SE har insett problemet och implementerat bättre produkter vågar jag inte mig på att spekulera i. Viktigt är att dokumentera att störningarna finns på frekvenser utanför amatörbanden. Hos mig fanns störningarna hela vägen från dom låga kortvågsbanden till > 150 MHz. PM'a en mailadress så kan Du få en CC på en av mina anmälningar så kan Du se den "ambitionsnivå" jag hade när det begav sig...
 
Viktigt är att dokumentera att störningarna finns på frekvenser utanför amatörbanden.
Har kollat alla frekvenser från 7MHz till 30MHz med 200kHz intervall, det tog en j-a tid.
Ska fortsätta pejla på 2m med en liten riktantenn.
 
Hos VRK - SK5AA syns störningar mycket tydligt med exakt 200,0 kHz intervall kring 28-30 MHz i spektrumet vår 7300, men inte på 21 MHz och nedåt. Syns i vattenfallet men är inte trafikstörande. Optimerare finns enl fastighetsägaren. Får försöka låna någon SDR så man kan undersöka mellan banden.

Vi lokalen i ett kontorshotell och på taket finns solpaneler. KV-antenn ca 50 - 60 meter ifrån. Grannfastigheten på något närmare avstånd från antennen har också solpaneler. har dock inte forskat närmare skillnaden dagtid/kväll/natt. Här finns även någon laddare för elfordon.

Vi har ibland mycket störningar på 80 m, med underligheter som kommer och går. ibland kan 80 meter vara tyst.. Skall försöka avgöra om de är lokalt alstrade vid tillfälle, det blir dessa man helst vill bli av med i första hand.. Inte kul att lyssna på det eviga surret under månadstesterna på 80 m.

Mycket låg störnivå (S0-S1!) på 40m, sedan ökar brusnivån 30, 20 och uppåt.

På 50 Mhz syns knappt något trots antennen är bara ett par meter från solpanelerna på taket, men jag kan ana att det finns där som mycket små spikar.
 
Var på störjakt i dag och svepte av området med liten riktantenn för 144MHz.
Inga störningar av karaktären 200kHz var synliga på 2m bandet.
men.....
På flygbandet var 200kHz spjälstaketet fullt synligt och som starkast nära en av solcellsanläggningarna.
Vid nästa störjakt ska jag försöka hitta den starka signalen på 14.2 och 14.4MHz.
 
Har i dag varit ute på ytterligare en störjakt.
Fick med mig en laptop, SDRplay RSP1a och en liten 30cm loopantenn avstämd på 20m.
Ganska opraktiskt med alla lösa delar men det gick ändå, bara man ger sig f-n på't.

Nu framstår det helt klart att den senast tillkommna solcellsanläggningen i området är delvis orsak till mina nya störningar.
Den BRF som hyser denna anläggning ligger närmast mig men har ytterligare en anläggning 50m längre bort.
Även där hittade jag samma störning dock på lite (några kHz) annan frekvens.
Området har ytterligare en gigantisk anläggning som täcker 6st stora hus.
Även där hittade jag samma störning på ca 14.198MHz med ett intervall på ca 200KHz.

Man är praktiskt taget helt överkörd av dessa nytillkommna solcellsanläggningar.
 
Funderar lite på hur det är i andra länder, tex i Tyskland har man installerat stora mängder med solcellsanläggningar, både privata och
stora kommersiella anläggningar.
DARC och BNetzA borde ju ha mängder med störningsärenden relaterade till solcellsanläggningar ?
 
Är det någon härinne som har mera praktiska erfarenheter av olika växelriktare? Vissa verkar störa mer än andra.. Jag skulle vilja installera en större anläggning men är orolig för störningar.
Så därför är frågan hur mycket en modern växelriktare av gott fabrikat stör?

Jag har en mindre hybridväxelrikare (Med batteribank) och 4St 245W paneler sitter uppe, (China crap) denna stör kortvåg och lägre VHF... Dock har jag lyckats konstruera ett filter som tar bort det mesta av skräpet. Det är nästan uteslutande PV slingan som stör. Spänningen här är acceptabelt hanterbar (140V)..
Det är värre med en större anläggning där spänningen blir otäckt hög, uppemot 1200V numer. Där känner jag en viss motvilja att försöka konstruera egna filter, blir det fel blir det ordentligt fel och farligt i värsta fall.
 
Back
Top