Störning peak kring 1kHz med 1 kHz mellanrum som letar sig in i diverse

Mysteriöst...
Det verkar uteslutet att apparaten stör sig själv (vilket jag faktiskt tänkte var en möjlighet, konstigare saker har jag träffat på) och det är uppenbarligen platsberoende.

En sak, som inte är helt klar för mig, är vilken nivå detta störande ligger på. Jag tänkte på vilken nivå ett hörbart ljud skulle hamna på i det spektrumdiagram du visar. Kan det tillochmed vara ett svagt "riktigt ljud", som efter inspelning och förstärkning blir hörbart, men som annars inte hörs? Det stod inget i specen (vad jag kunde hitta) om mikrofontyp, men oftast är det väl elektreter i sådana här mindre apparater. De borde inte vara så känsliga för magnetfält, kunde man tycka, och hela apparaten är ju såpass liten, att den borde vara en "dålig antenn" rent generellt. Bor du på ett sådant sätt att du kan göra hemmet spänningslöst under en kort stund och genomföra en inspelning? Det finns ju så väldigt många olika saker som hackar ström och stör omgivningen, att det kan vara svårt att tänka på dem alla...
 
Störningsnivån är väll ganska svag i jämförelse med in signalen. Problemet blir om man som i musik ofta gör, spelar in massa kanaler och processar det med outboard processer så blir det ackumulerade störningen rätt hörbart eftersom det är så statiskt.

Ska göra några demonstrationer där jag spelar in med hn1’an i sovrummet, vid fönstret etc får göra det när jag kommer hem igen.
Har inte heller hittat något men jag misstänker också att det är elektreter.

Bor högst upp, 3 våningen i en lägenhet uppe på en kulle i Göteborg.

Testa igår att slå av huvudströmbrytaren till lägenheten igår men störningarna fanns kvar ändå…


På huset, snett tvärs över gatan, ser jag två, vad som ser ut som antenner eller liknande men inte säker på vad det är men kan ta en bild på dom också.
 
Kända källor till störningar i flerfamiljhus är fläktar på taket och solceller. Finns det sånt?
I elaka fall sitter styrutrustningen till en fläkt i källaren och sedan har man felaktigt använt oksärmad kabel till fläkten på taket. Hela huset blir då en vertikalantenn för alla frekvenser...

Annars kan en dålig nätdel till någon hemelektronik vara boven. Här gäller det att ha bra grannsämja, om man vill att alla grannarna skall stänga av huvudströmmen till sin lägenhet för att prova...

Någon antenn för mobiltelefoni i närheten? Å andra sidan borde störningarna se annorlunda ut då.

Kämpa på! Förr eller senare hittar du störkällan!

SM5OCI Per
 
Kända källor till störningar i flerfamiljhus är fläktar på taket och solceller. Finns det sånt?
I elaka fall sitter styrutrustningen till en fläkt i källaren och sedan har man felaktigt använt oksärmad kabel till fläkten på taket. Hela huset blir då en vertikalantenn för alla frekvenser...

Annars kan en dålig nätdel till någon hemelektronik vara boven. Här gäller det att ha bra grannsämja, om man vill att alla grannarna skall stänga av huvudströmmen till sin lägenhet för att prova...

Någon antenn för mobiltelefoni i närheten? Å andra sidan borde störningarna se annorlunda ut då.

Kämpa på! Förr eller senare hittar du störkällan!

SM5OCI Per
Ska kolla efter det när jag kommer hem vad som finns på vinden ovanför och om det finns några antenner.
 
Man hör ju att det finns en grundfrekvens på 50 Hz (nätfrekvens) och sen en massa skräp upp till och bortom vad mina öron uppfattar. Alltså nätanslutet, verkar vara ett ofarligt antagande. Switchat nätaggregat eller liknande. Om det är möjligt, borde du kunna ordna till en pick-up spole som föreslagits tidigare, och ansluta den som en mik till nån förstärkare och lyssna runt längs väggarna. Om det är längs nån inre vägg men inte längs yttervägg etc. En mysko detalj är väl att det tycktes påverka om sovrumsfönstret var öppet eller stängt, eller kanske jag missförstod nåt där. Sen får man försöka avgöra om ljudet är konstant över tid, dvs att det inte är precis när grannen mikrar sin middag eller så, eller bara när det är ljust, och om det är med konstant karaktär (pulserandet, typ) hela tiden. Som sagts tidigare lät det lite som nån form av "underhållsladdning", men det kan ju vara ett villospår det också.

Nätverk för datatrafik kan vara lite luriga, i och med att switchar/routrar etc har möjlighet att sprida strömförsörjningssmuts via nätverkskablarna, som kan vara rätt långa och då kan det sprida sig rätt avsevärt.
 
det tycktes påverka om sovrumsfönstret var öppet eller stängt
Detta låter som Hn1:an spelade in hörbart ljud utifrån.
Fönstret påverkar ju inte dom elektriska störningarna utan enbart dom hörbara.
Nu säger ju mattenylander att störningen även påverkar hans övriga ljudanläggning.
 
Ska testa med pick-up spolen också, störningarna är som värst vid vissa punkter längst väggen och vid fönstret ( detta är i vardagsrummet där min ”studio” är så att säga Där jag också får störningar med mitt ljudkort, rörförstärkare, syntar, etc.)

Men som jag skrev ovan så jag testade att spela in i sovrummet också och där verkar det vara helt störningafritt i Hn1’an och även syntarna när jag släpat dom in dit.

Ja lite märkligt, att när jag spelade in vid fönstret, och sedan öppnar upp fönstret blir störningararna starkare. Kanske att fönstret ändå dämpar störningssignalen något…


Ska testa dom nya förslagen!
 
Detta låter som Hn1:an spelade in hörbart ljud utifrån.
Fönstret påverkar ju inte dom elektriska störningarna utan enbart dom hörbara.
Nu säger ju mattenylander att störningen även påverkar hans övriga ljudanläggning.
Jag är inne på några olika funderingar
Dels den rent akustiska, det vill säga hörbart ljud spelas in och att eventuellt den automatiska nivåjusteringen höjer upp alla svaga ljud.
För detta talar några av problembeskrivningarna.

I en forumtråd framfördes att elektretmikrofonerna i vissa fall kunde plocka upp elektromagnetiska störningar vilket påverkade ljudkvaliteten.

Nu är fenomenet med öppet eller stängt fönster lite dubbeltydigt. Det kan vara akustiskt vilket medför att det öppna fönstret ger högre nivå in.
Det kan även vara så att fönsterrutan är belagd med ett metallskikt som ska förhindra värmeutstrålning och att detta skikt påverkar styrkan på ett elektromagnetiskt fält.

Det finns rapporter om nybyggda hus med fönsterrutor av den typen där har hyresgäster upplevt svårigheter att surfa via mobilnäten då dämpningen genom väggar och fönster varit för stor.

Mot att det skulle vara rent akustiskt talar beskrivningen att det påverkar förstärkaren och ljud från andra källor an mikrofonen?

Jag skrev tidigare att det finns forumfrågor om Hn 1 som vid inspelning till WAV-format och med högt gain ger problem med störningar runt 1kHz och uppåt
 
Jag är inne på några olika funderingar
Dels den rent akustiska, det vill säga hörbart ljud spelas in och att eventuellt den automatiska nivåjusteringen höjer upp alla svaga ljud.
För detta talar några av problembeskrivningarna.

I en forumtråd framfördes att elektretmikrofonerna i vissa fall kunde plocka upp elektromagnetiska störningar vilket påverkade ljudkvaliteten.

Nu är fenomenet med öppet eller stängt fönster lite dubbeltydigt. Det kan vara akustiskt vilket medför att det öppna fönstret ger högre nivå in.
Det kan även vara så att fönsterrutan är belagd med ett metallskikt som ska förhindra värmeutstrålning och att detta skikt påverkar styrkan på ett elektromagnetiskt fält.

Det finns rapporter om nybyggda hus med fönsterrutor av den typen där har hyresgäster upplevt svårigheter att surfa via mobilnäten då dämpningen genom väggar och fönster varit för stor.

Mot att det skulle vara rent akustiskt talar beskrivningen att det påverkar förstärkaren och ljud från andra källor an mikrofonen?

Jag skrev tidigare att det finns forumfrågor om Hn 1 som vid inspelning till WAV-format och med högt gain ger problem med störningar runt 1kHz och uppåt
Kan tillägga att jag inte har ändrat några inställningar på Hn1’an när jag spelat in i sovrummet eller i vardagsrummet/studion vilket borde utesluta inställningarna på själva Hn1’an eftersom störningarna är borta i sovrummet.

Fastigheten i sig är rätt gammal, från 1919 tror jag… men fönstren tror jag är ganska nya, men kan tyvärr inte svara på om det finns något metallskikt i fönstren.
 
Har gjort lite nya mätningar idag.
Gjorde en pick-up coil, kanske inte den mest fagra sak jag byggt men den verkar i alla fall fungera. Även den verkar ge samma störningar som jag får innan i Hn1’an. Men också ganska plats specifikt som innan, där om jag rör på den nån decimeter hit eller dit så kan störningarna minska/öka.

Här är också något som sitter på taket på byggnaden mitt emot, vet inte riktigt vad det kan vara?

1675976972483.png
1675976991122-png.9370

1675976893809.png
På dessa platser är störningarna värre
1675977930917.jpeg


Bifogar några ljudexempel också…
 

Attachments

  • 1675976991122.png
    1675976991122.png
    4,8 MB · Views: 103
  • 1,2,3,4 Störning vid väggen_Studion Zoom Hn1.zip
    421,7 KB · Views: 21
  • Pick-up Coil Interference.zip
    568,4 KB · Views: 11
  • 1,2,3,4 Sovrum Zoom Hn1.zip
    471,6 KB · Views: 9
Som BUJ skriver och finner de inte otroligt på något vis att de faktiskt kan störa om allt inte är gjort rätt, hört talas om de innan. På så pass höga frekvenser så är de väl inte omöjligt att stängt och öppet fönster faktiskt kan göra något om än någon skillnad , samt de kanske är "rätt vinkel" för bra mottagning vid väggen och därmed inte behöver vara så att de kommer "FRÅN" väggen?
 
Känns rimligt, kan det vara så att dessa punkter där störningen är starkare har med själva våglängden på störningen att göra på något vis?

Finns det något man kan göra åt dessa störningar isåfall?
 
Lyssnade på inspelningarna och ljudet (tonen) låter väldigt likt hur en 4G/5G signal låter i AM läge.

Dags att prata med tillverkaren av din mikrofon och/eller PTS ?
 
Lyssnade på inspelningarna och ljudet (tonen) låter väldigt likt hur en 4G/5G signal låter i AM läge.

Dags att prata med tillverkaren av din mikrofon och/eller PTS ?
Jo, det påminner om "gammal hederlig" detektering, som känsliga AF-prylar kunde uppvisa om man bodde i närheten av nån radiosändare. Fönsterglasens sammansättning eller ytbehandling kan säkert påverka genomsläppligheten i det frekvensområdet - det finns väl nån trend mot att minska värmeförluster genom fönstren som bygger på att bromsa IR och annat. En möjligt motåtgärd kunde kanske vara den äldre typen av persienner, med metall-lameller. Motåtgärden "förr i tiden" var att säkerställa att apparatens ingång hade nån form av lågpassfilter, svårt med en enhet av denna typ. Möjligen på en diskret mikförstärkare att man kan sätta ett par små kondingar på ingången (signal-jord) eller liknande. En del gitarrförstärkare hade ett seriemotstånd in mot första styrgallret och lät Millereffekten stå för kapacitansen.
 
Jo, det påminner om "gammal hederlig" detektering, som känsliga AF-prylar kunde uppvisa om man bodde i närheten av nån radiosändare. Fönsterglasens sammansättning eller ytbehandling kan säkert påverka genomsläppligheten i det frekvensområdet - det finns väl nån trend mot att minska värmeförluster genom fönstren som bygger på att bromsa IR och annat. En möjligt motåtgärd kunde kanske vara den äldre typen av persienner, med metall-lameller. Motåtgärden "förr i tiden" var att säkerställa att apparatens ingång hade nån form av lågpassfilter, svårt med en enhet av denna typ. Möjligen på en diskret mikförstärkare att man kan sätta ett par små kondingar på ingången (signal-jord) eller liknande. En del gitarrförstärkare hade ett seriemotstånd in mot första styrgallret och lät Millereffekten stå för kapacitansen.
Ska testa göra ett litet filter på ingången och se om det kan dämpa något.
 
Det har rapporterats störningar på audioutrustning via HF-likriktning men främst på lägre frekvenser.
Moderna mobiltelefonisystem arbetar på så höga frekvenser att likriktningsmekanismen blir ganska ineffektiv,
och sedan innehåller modulationsenveloppen inte låga frekvenser på samma sätt som vid äldre analoga 1G och tidiga 2G system.

För ett par år sedan var jag inblandad i att utreda störningsproblem i en inspelningsstudio där man fått problem när man avsåg att spela in tystnad.
Efter en kartläggning fanns man att orsaken primärt låg i ledningsbundna störningar vilka kom från switchade nätdelar anslutna till elnätet, och som kom sedan in i utrustningarna via jordslingor. Det fanns flera mobiltelefonibasstationer i närheten, men deras bidrag till fältstyrkorna låg flera storleksordningar under vad materielen ska tolerera enligt CE-märkningskraven.

Man kan tänka sig att även fält som ligger långt under toleransnivån för CE-märkning kan likriktas och ge hörbara störningar ifall utrustningarna är dåligt skärmade. I dag är konsumentmateriel ofta plastkapslad vilket ger störfält, både lågfrekventa och högfrekventa, ganska fri tillgång till elektroniken.

Botemedel är primärt att förbättra skärmningen av materielen vilket man får göra på egen hand. Det är högst troligt att materielen uppfyller CE-märkningskraven för både påstrålad och ledningsbunden immunitet och då har tillverkaren inget ansvar. Man kan förvisso diskutera saken med leverantören men knappast få något gehör.
Okej, får skicka iväg ett Mail till PTS och se ifall dom kan göra något
PTS har inga som helst möjligheter att göra något.
En mobiltelefonibasstation är en legal radiosändare som ingår i ett frekvensplanerat och cellplanerat system.
Så länge som mobiloperatörerna följer villkoren för frekvensauktionen och inte överskrider tillåtna exponeringsnivåer för allmänheten av
högfrekvensfält, får man orsaka hur mycket störningar på konsumentelektronik som helst.

I sådana sammanhang är det bokstavligen "den resandes ensak".
 
Back
Top