Störning peak kring 1kHz med 1 kHz mellanrum som letar sig in i diverse

Hej,
Jag är ny på detta forum och håller på primärt med musik.
Jag har nyligen upptäckt att jag får störningar i mitt ljudkort (Apogee Duet 2), min portabla mic (Zoom Hn1)
Och även en analog rör-preamp (Behringer Mic-100)

Mönstret för störningen verkar vara detsamma för samtlig utrustning men störningsnivån verkar varierar beroende på vart i rummet utrustning befinner sig eller typ av kablar som används.

När jag går runt med min portabla mic kan jag höra att störningen blir starkare och svagare på vissa platser i rummet, men på platser det är väldigt starkt ser jag ingen uppenbar elektronisk utrustning i mitt rum som genererar RFI men vad vet jag…

Störningen verkar också växla var 4:e sekund

Kan något förklara och hjälpa mig att svara på vad det kan vara för interference?
 

Attachments

  • 3D25B562-3ED4-4152-AABB-C33E0A38FE0A.jpeg
    3D25B562-3ED4-4152-AABB-C33E0A38FE0A.jpeg
    266,3 KB · Views: 30
  • Interference Noise.zip
    680,2 KB · Views: 23
Det här verkar vara någon form av ledningsbunden störning som kommer från en frekvensomriktare för
varvtalsreglering av motorer eller styrning av belysning. Switchfrekvenser av 1 kHz och multiplar är ganska vanliga i sådant.
'
Har i min EMC-praktik råkat på frekvensomriktare för motorstyrning vilka genererat mycket starka ledningsbundna emissioner
med 4 kHz repetitionsfrekvens. Om filtrering på elnätsidan, förbrukarsidan eller båda saknas kommer dessa störningar att
utbreda sig långa sträckor över både skyddsjord och andra ledare.

Vägen för störningarna in i din utrustning är sannolikt via jordslingor där skyddsjord finns med.
 
Okej jag förstår, tror jag.
Kan dessa störningar då även leta sig in i en batteridriven portabel mic?

Kan tillägga att i sovrummet verkar det inte vara några störning när jag går runt och lyssnar med min batteridrivna mic…

Finns det något jag kan göra för att minska dessa störningar?
Finns det några man kan kontakta?

Tack för hjälp!
 
Störningen verkar också växla var 4:e sekund
Ja det är tydligt att störningen växlar.
Jag tror att det är någon typ av underhållsladdning.
Att det är en elnäts-störning syns tydligt i en frekvensanalys.
50Hz är lägsta och starkaste toppen. Inte 1KHz som du visar i din frekvensplot.

Bilderna visar olika frekvensinnehåll när "ljudet" växlar.
Den första när apparaten (störkällan) är i vila och den andra när apparaten drar ström.


noise1.jpg
noise2.jpg
 
Okej jag förstår, är det el-ledningar i väggen då som då alstrar störningar och letar sig in till min portabla inspelade också?
finns det något/några sätt att få bukt med dessa störningar?
 
letar sig in till min portabla inspelade
Att denna störning kan vara så stark att den spelas in i en liten bärbar mikrofon som är batterimatad.
Detta är ganska anmärkningsvärt! Måste vara en väldigt kraftig störning.

Kolla så det inte står någon el-bil på gatan under laddning ;)
 
Någon form av switchad kraftförsörjning är det högst sannolikt, men störkällan kan finnas på ett ganska stort avstånd, eftersom
ledningsbundna emissioner kan utbreda sig långa sträckor.

Sådant här är svårt att hitta, och göra något åt. Att använda dubbelisolerade nätdelar och isolationstransformatorer för att bryta upp jordslingor kan hjälpa, men det är vanskligt att ge råd utan att veta hur helheten ser ut.
 
såhär ser störningen ut på min bärbara Zoom Hn1 driven på batteri.

Har försökt gå runt i rummet med den bärbara inspelaren med hörlurar och riktat den/närmat den mot diverse utrustning jag skulle kunna tänka mig kunna alstra störningarna wi-fi etc men inget av dom verkar öka just den störningen. Det verkar vara mest typ i brösthöjd på några platser i rummet, en vid fönstret och en 40 cm från väggen nära datorn ca 2 meter in i rummet från fönstret…
 

Attachments

  • 2D0468CE-0A5B-4DFC-AEA3-E46357E688CA.jpeg
    2D0468CE-0A5B-4DFC-AEA3-E46357E688CA.jpeg
    119,4 KB · Views: 25
Sådant här kan bokstavligen vara "nål i höstack".

När man jagar sådant yrkesmässigt använder man ett dyrt instrument vilket har utbytbara
E- och H-fältprobar som man kan leta fältmaxima med.

När störfälten är så starka att de tar sig in i bärbar batteridriven utrustning är det fråga om höga nivåer,
och de borde gå att lokalisera med en "pick-up spole".

Om det går att bryta strömmen till olika delar av huset/lägenheten så kan man lokalisera vilken grupp i säkringscentralen som försörjer störkällan, och sedan leta reda på den via uteslutningsmetoden.
 
med den bärbara inspelaren med hörlurar
Troligtvis fungerar hörlurarnas sladd som antenn.
Själva Hn1:an är ju så liten att den inte borde kunna fånga upp dessa störningar.
Det vi ser på frekvensplotten är ju att störningen innehåller övertoner upp till hög frekvens vilket är olyckligt.
Trots detta kan den störande produkten vara helt OK enligt reglementet.
Ledningsburna störningar mäts ju från 150kHz och uppåt.

Har försökt gå runt i rummet med den bärbara inspelaren
Använd en liten mellanvågsradio när du lyssnar efter denna typ av störningar.
 
Sådant här kan bokstavligen vara "nål i höstack".

När man jagar sådant yrkesmässigt använder man ett dyrt instrument vilket har utbytbara
E- och H-fältprobar som man kan leta fältmaxima med.

När störfälten är så starka att de tar sig in i bärbar batteridriven utrustning är det fråga om höga nivåer,
och de borde gå att lokalisera med en "pick-up spole".

Om det går att bryta strömmen till olika delar av huset/lägenheten så kan man lokalisera vilken grupp i säkringscentralen som försörjer störkällan, och sedan leta reda på den via uteslutningsmetoden.
Okej, lite ny på just RFI etc men vad är en pick-up spole? Är det något man köper eller kan göra själv?

Ska testa idag när jag kommer hem att slå av strömmen till lägenheten och kolla ifall störningarna minskar.
 
Troligtvis fungerar hörlurarnas sladd som antenn.
Själva Hn1:an är ju så liten att den inte borde kunna fånga upp dessa störningar.
Det vi ser på frekvensplotten är ju att störningen innehåller övertoner upp till hög frekvens vilket är olyckligt.
Trots detta kan den störande produkten vara helt OK enligt reglementet.
Ledningsburna störningar mäts ju från 150kHz och uppåt.


Använd en liten mellanvågsradio när du lyssnar efter denna typ av störningar.
Ska testa koppla ur hörlurarna ur Hn1an och spela in på samma plats och se om störningen finns kvar.

Ska testa lyssna med en radio när ja kommer hem också.
 
En "pick-up spole" är en liten spole som är ansluten till en linje- eller mikrofoningång ´.
Man kan ganska enkelt göra en sådan genom att linda några tiotal varv tunn isolerad kopplingstråd på en
lämplig stomme, ett papprör eller plastburk blir bra, och ansluta den via en skärmad kabel till ingången.

En sådan spole tar upp magnetiskt genererade och kopplade störningar och behöver komma ganska nära störkällan, så det går ofta att
hitta den genom att gå runt och leta rätt på de ställen som störningen är starkast.

Det andra slaget av störningar, elektrostatiskt kopplade, kan vara svårare att hitta.
En liten bärbar radio med lång- eller mellanvåg kan ge viss vägledning.
 
En "pick-up spole" är en liten spole som är ansluten till en linje- eller mikrofoningång ´.
Man kan ganska enkelt göra en sådan genom att linda några tiotal varv tunn isolerad kopplingstråd på en
lämplig stomme, ett papprör eller plastburk blir bra, och ansluta den via en skärmad kabel till ingången.

En sådan spole tar upp magnetiskt genererade och kopplade störningar och behöver komma ganska nära störkällan, så det går ofta att
hitta den genom att gå runt och leta rätt på de ställen som störningen är starkast.

Det andra slaget av störningar, elektrostatiskt kopplade, kan vara svårare att hitta.
En liten bärbar radio med lång- eller mellanvåg kan ge viss vägledning.
Jag förstår, då ska jag bygga mig en sådan och gå på jakt i lägenheten. Återkommer med mina fynd
 
Det finns andra personer som beskrivit problem med brus runt 1kHz och pulseringar runt 3,5 Hz när de spelar in med Hn1 oavsett om de använder inbyggda eller extern mikrofon.
Främst verkar det viktigt att välja inspelningsparametrar.
I den här tråden finns en massa tips om handhavande https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=354851

Andra trådar beskriver allt från att byta minneskort, WAV kontra MP3 till att det finns yttre störningar som påverkar.

Börja läs tråden om inställningar och hur de påverkar ljudet innan du börjar med andra åtgärder
 
Lite spontant (och möjligen orealistiskt) tycker jag man kunde försöka lägga enheten inuti en plåtburk och göra en inspelning. Man föreställer sig att utifrån kommande störningar borde dämpas dramatiskt i det läget, och sedan jämföra med en normalt genomförd inspelning. Den bild jag såg av en sådan enhet visar ju att den har nån form av display och därmed innehåller den ju diverse annan elektronik än just analoga ljudkretsar. Om det däremot går att fastslå att störningen är helt platsberoende förfaller ju resonemanget, förstås. Inspelningar utomhus/annorstädes är kanske helt störningsfria?
 
Kan dessa störningar då även leta sig in i en batteridriven portabel mic?
Säkert. Om det är en dynamisk mik kan den plocka upp inducerade störningar från utrustning som finns i rummet eller angränsande rum.
Använd uteslutningsmetoden när du vill spåra upp sådana inducerade LF-störningar!
 
Nu har jag gjort diverse mätningar, och det verkar som störningarna är värre kring några platser kring ena väggen och fönstret, och som värst när jag öppnar fönstret och riktar mikrofonen uppåt.

Jag gjorde lite mätningar med Hn1’an vid väggen där det var mycket störningar och testade lägga den i lådan vilket reducerade störningarna rätt mycket. Gjorde även en mätning i sovrummet där hörde jag ingen eller såg någon interference.

Zoom i låda lock öppet

Skärmavbild 2023-02-08 kl. 19.56.20.png

Lock stängt

Skärmavbild 2023-02-08 kl. 19.56.39.png

IMG_1239.heic

Sovrum

Skärmavbild 2023-02-08 kl. 20.04.30.png

Mätning vid fönstret öppet
1675891437853.jpeg

Här är en bild på lådan jag ha hn1’an i också.
 

Attachments

  • Lägger i lådan.zip
    634 KB · Views: 11
  • Öppnat fönster.zip
    509,8 KB · Views: 6
  • 9A72F3D6-943E-499A-AAB4-036C30D2778A.jpeg
    9A72F3D6-943E-499A-AAB4-036C30D2778A.jpeg
    3,1 MB · Views: 19
Back
Top