STÖRNING RUNT 3.762MHz

SM3IXY

Well-Known Member
Vad kan det vara? Ibland gör störningen ett kort uppehåll. Det "knarrar" kanske 50Hz.

/Stefan SM3IXY
 
Gissningsvis elektronik någorlunda nära dig som drivs av 50 Hz, dvs switchnätdel eller frekvensomriktare mm.
Jag skulle gissa att det är 100 Hz, det brukar vara det.
Ofta så slutar störningarna inte utan driver till en annan frekvens.
 
Provade nu på kvällen att lyssna på den nämda frekvensen med firefoxoch sk4ko sdr radio men jag kunde inte
höra någonting då det är väll möjligt att störningen var lokal eller ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Om du fortfarande hör störningen i din egen mottagare så låter ;) det högst troligt. Du kan för säkerhets skull be någon amatör en bit bort (några kilometer eller så) lyssna också.

Göstha
 
Störningen kommer inte från mina switchade aggregat, har kopplat bort en efter en, ingen skillnad.
Ev kanske min radiokontrollerade elmätare eller dito vattenmätare i källaren är boven. Har även grannar tätt inpå mig så det kan komma därifrån. Det är nog 100Hz när jag lyssnar igen.

Synd man inte har en liten portabel mottagare som man kunde sniffa runt med.

/Stefan
 
Nästan all modern elektronik stör, även i stby-läge. Spisar, klockor, kylskåp, elmätare etc. Har man dessutom grannar så tillkommer deras elbrus.
Vad har du för antenn? Choke? Placering av dessa?
Det absolut vanligaste är att egna störkällor följer med koaxen ut och sedan tillbaka in i radion.
 
Ikväll kl 23 finns inte störningen, kollade inte tidigare.
Min granne har byggt en 3d-printer med delar från Kina, ska kolle om det är den som spökar.
 
Min närmsta granne har plasma tv, det är den som stör. Störningen återkommer på flera ställen på banden. Finns även på andra band än 80m.
 
PlasmaTV är omöjlig att avstöra. Byt TV med grannen eller köp henne en ny om du vill lyssna på radio under TV-tid. Som tur är så är den tekniken på utdöende.
 
Back
Top