Störningar av digitalbox

sm6mve

Member
Jag har en digitalbox av märket SAGEM till TVn som har börjat störa på kortvågen, främst de låga banden. Det är värst på 160m och sen i fallande skala uppåt. (s9+20 på160, s9+10 på 80, s9 på 40. Låter som en nätstörning.) Detta har börjat de senaste veckorna. Jag kan dra ur alla kablar men ha den igång och det stör ändå. Så fort jag drar ut strömsladden slutar det. Det enda jag inte provat än är med ett annat nätagg men nätagget det är tyst i viloläge i alla fall. Jag har provat med ferriter på både ut och ingående sladd i nätagget. Någon som har ett tips?
 
Jag hade samma problem med en box och jag gick tillbaka och fick en ny nätdel. Tydligen dåliga komponenter i dessa.
 
Prova med att dra ur antennkabeln. Brukar tystna då.
Jag har dubbelskärmad kabel till antennen
 
Har provat det och de hjälper inte. Har dragit ut alla antenn och scartkablar hörs ändå. Får prova med annan nätdel i morgon. Den är sen analogtvn försvann å det är ju några år sedan så det går nog inte att gå tillbaka och klaga.
 
Kolla så det inte är tv:n iallafall. hade inga problem i torpet men så vips en dag så fick jag S8 störningar på 40/80m när tv:n var igång. Den åkte ut och in med en ny. Har på sin höjd S2 störningar nu på 80m.
 
Sagems nätdelar är ökända för sin dåliga kvalité. Har haft isär några och i 100 % av fallen har elektrolyterna varit kassa.
C(r)apXon… kommentarer överflödiga. Första reservoarkondingen får skyhögt ESR och kapacitansen minskar. Syns ofta
tydligt på att kondensatorns topp blir bullig. Ibland läcker den. Ibland exploderar de. Enklast
att slänga och köpa en ny nätdel. Höljet är i princip omöjligt att ta isär utan att det blir förstört. Tyvärr ett väldigt vanligt problem.
 
Tänk att det finns så många dåliga nätdelar i omlopp i första hand beroende på dåliga kondingar.
Allt ska vara så billigt som möjligt.

Jag föreslår att vi inför ett myndighetskrav på övervakning av rippelspänningen över sagda reservoar-kondensator.
En liten krets bestående av ett par dioder, några kondingar och en komparator.
När rippelspänningen blir för hög så stänger komparatorn av PWM-kretsen och nätdelen blir då obrukbar innan störningarna blir på tok för höga.
 
Det var nätdelen. När jag satte dit ett annat nätagg så tystna det. Tack för hjälpen med idéer. S-E
 
Back
Top