Störningar av zigbee automatavläsning av el

SM6WET

Well-Known Member
Hejsan!

Vårat lokala nätbolag i Falköping som samarbetar med Göteborgs energi kommer i höst att byta ut alla elmätare till att använda någon form av radioavläsning.
Vad jag fått veta är att det är Zigbee´s variant man skall använda.

Då jag snackade på den tekniske ansvarige för detta på nätbolaget för att få reda på vad det är för något och om det fanns riks för att bli störd så fick jag veta att:

Detta kommer att installeras i Falköping och Gbg men finns för övrigt inte i Sverige.

Frekvens visste han inte men "Gigahertz nått"......

Istället för att "ringa upp" eller liknande 1 gång i veckan eller om dagen så kommer det här att arbeta i nätverk med alla andra fastigheter för att skicka vidare info då räckvidden sällan är mer än 100m.

Det kommer bara att sända efter midnatt fram till 0500.

Någon i Gbg-trakten som har erfarenhet av detta? Har man satt in någon än? Fungerar det bra eller har brusnivån höjts?

73 de Magnus
 
Ja vad jag har sett så ska Zigbee för Europas del hamna på industribandet 868 MHz. I andra delar av världen kan zigbee dyka upp i slaskbandet 2.4 GHz som här i sverige är belamrat med WLAN, Bluetooth, videolänkar, mikrovågsugnar mm. mm.. I bl.a USA är visst bandet 915 MHz tänkt...
Uteffektmässigt ska det handla om mycket låga effekter, typiskt 0 dBm (1mW), räckviddsområde 10-75 meter. Genom spektrumspridning och ortagonal QPSK modulation trycker man ner allt i bruset, så visst torde det eventuellt genom det stora antalet sändande enheter öka på bakgrundsbruset, men jag tror inte det torde märkas i det stora hela då det redan är totalt nerlusat upp till sådär 4 GHz med olika system med de mest skilda modulationsformer. Elektrosmoggen är redan ett faktum.
Ska bli intressant att se om någon snappat upp något av det, torde för en trafikmottagare bara uppfattas som "duttar" med brus. Någon som varit ute med handapparaten i mätarskåpet ännu?
 
Back
Top