Störningar DC-10 MHz

SM1OII

Well-Known Member
Hej!

Jag har haft en tråd i ämnet förut men eftersom det är ett tag sen och jag nu gör en nystart i störningsjakten startar jag en ny tråd.

Jag har ett kraftigt brus på framförallt 160 och 80 m. Bruset låter just precis som brus, det spelar inte, det joddlar inte, det återkommer inte med vissa mellanrum utan ligger bredbandigt DC-10 MHz och är på 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året. Störnivån ligger på S9 + 20-30 dB!!!

Jag bor i en liten by med ca 300 invånare. Jag har provat lokalisera störningen med en bärbar RX, loop-antenn, rävsax men utan att lyckas. Jag har följt kraftledningen genom byn utan att hitta nåt. Störningen är mycket kraftig i mina antenner i masten men när jag står med en rävsax på gården får jag ingen bäring till bruset och jag vet inte ens om det är rätt brus jag hör i rävsaxen. Jag har gått runt huset och på byn men utan att hitta nåt.

Bifogar videoklipp och några ljudfiler :
MOV
MP3
WAV

Jag har haft störningen i ett par år nu och som ni förstår är det omöjligt att köra på 80 och 160 meter. Tips emottages tacksamt!

73 de Harri / SM1OII
 
De signalstyrkor du nämner motsvarar mellan -53 dBm och -43 dBm eller en absoluteffekt om 5 nW - 50 nW i 50 ohms impedans som vi kan anta att din radio har.

Det är hiskeligt höga störsignaler som absolut inte kan tolereras. Förutsatt att din S-meter nu inte visar alldeles för mycket förstås. Har du koll på läget?

Om du hör bruset på 160 m och det är av bredbandig karaktär så bör du även höra bruset starkt på en vanlig gammal hederlig transistorradio med inbyggd ferritantenn för mellanvåg. En sådan radio är betydligt mer effektiv som störningssökare än en rävsax som jag vet många brukar använda. Brett AM-läge skall du använda så du hör hur störningens karaktär förändrar sig och så du kan skilja ut olika störningar och störkällor från varandra. Kom ihåg att förutom den störning som du nu blir störd av så finns det tusentals svagare lokala "störsändare" i din egen fastighet, dina grannars och överallt i byn. Du måste kunna skilja på dessa när du lyssnar annars går du snabbt vilse.

Du kan börja med att ringa in det geografiska område störningen hörs inom och försöka bedöma inom vilken del av området störningen är som starkast. Jag vet att du tidigare skrivit att du farit runt som ett torrt skinn i hela byn och att störningen hörs överallt och du därför inte kan avgöra var den alstras. Ja, det är ju besvärligt och då vill man ge upp. Dock hörs den inte här hos mig i Lund så du får börja med att lyssna på längre avstånd från ditt hem. Hörs den 1 km bort, 5 km bort eller flera mil bort?. Börja där den hörs. När du är så långt borta får du förmodligen mycket tydliga bäringar när du pejlar med mottagaren. Rita gärna in bäringarna på en karta och använd kompass för att lägga kartan i norr. Arbeta metodiskt efter uteslutningsmetoden.

Störsignaler som använder el- och kraftkablar och andra ledare som antenner och transmissionsledningar kan ibland vara mycket besvärliga att finna källan till. I villakvarter med markkabel är det vanligt att störningarna ökar i styrka vid varje fastighet. Styrkan minskar något mellan husen för att åter öka vid nästa hus. Med få undantag är det stigaren i huset som tillsammans med övriga elkablar som fungerar som sändarantenn.

Du har väl redan brutit huvudströmmen till din egen fastighet kan jag tro. Sak samma kan du be att få göra hos dina grannar eller andra misstänkta störare. När jag vid några tillfällen avstört mina grannars elektronik så har jag återutsänt de störningar jag hört på kortvåg ut via 144 MHz och tagit med mig en "walki talkie" till resp granne. Då vet jag att jag lyssnar på rätt störning och inte blir lurad av en lokal störning som förvisso hörs starkt i grannens hus men ändå inte är stark nog att nå min egen antenn och höras i min egen radio.

Andra har säkert fler tips.

/Bengt
 
Ditt störningsproblem lät så här i din förra tråd, visserligen i AM-läge:
http://biphost.spray.se/harley_rider/QRM-2.mp3

Är det samma störning?

Du skrev då, att det blev något bättre sedan du jordat masttoppen.

/ Ingvar

I årets QTC nr 6 finns en artikel om en störningsjakt som slutade lyckligt.
Ett fläktsystem med frekvensomriktare var boven.
Länken innehåller info om liknande problem:
Störningar från fläktsystem

Det jag tänker på är att om störningen är ledningsbunden kan det kanske vara något liknande. Men du har kanske läst artikeln tidigare.
 
Last edited:
Hej Harri!
Som vanligt jämmer och elände på de lägre frekvenserna.

-Först behöver du ta reda på om det är du som stör dig själv.
Av något som tydligen alltid genererar en brusmatta dygnet om.
Bra vore om du kunde slå av huvudströmbrytaren till huset,
men ändå med bibehållen möjlighet till lyssna med din normala trx.
T.ex. tjuvlåna ett 12v batteri av något slag.
En varning kan dock vara på plats.
En del bilar av nyare årsmodell, kan bli lite kinkiga om deras bilbatteri
försvinner från bilen en längre tid. nödvändig grundinfo kan försvinna.

Om störningen/störningarna är internt genererade,
blir det ett detektivarbete rum för rum.
Ferrit-halvor med tillhörande förslutning eller buntband, kan ha
betydelse för reducera egengenererade störningar.
Är huset av äldre typ utan skyddsjord, kan detta ha betydelse.

Då är det kanske också dags att se över radiorummets antennjord.
Denna ska vara skiljd från den gulgröna skyddsjorden.
En från varje radioprytel till en gemensam punkt.
Gärna jordfläta, t.ex. Biltema 35-1665, eller jordkabel, t.ex. Biltema 35-186.
Den gemensamma punkten kan t.ex. vara en enda bult eller en kopparskena.
Skenan genomborras, på ett önskvärt antal ställen.
Nästa steg, blir en kabel från denna gemensamma punkt.
Helst glödgad oisolerad kopparkabel, typ Banverkets jordning av fasta föremål på perronger.
Alternativt svart kabel som används till startmotorer.
Sedan, kortast möjliga sträcka, till utsidan av huset. Antingen till en
nergrävd c:a 1 kvm kopparplåt alt. ett jordspett.
Använd inte gulgrön kabel, då denna märkning, endast är reserverad för skyddsjord.
Mest inför risken för sammanblandning.

Hur nära bor dina grannar?

Finns det elstängsel i trakten?

Nedan, finns det lite länkar till tips, avseende bekämpande av
såväl störningar, åskskydd som jordning:

http://www.esr.se/artiklar/myter/Myt_nr_15_ver 2.1.pdf

http://www.elforsk.se/distribut/elkvaldok/nummer 8/bilaga_ 5b.pdf

jordspett

Information om Blixten Åska Åskskydd Åskforskning

http://www.sgcworld.com/Publications/Articles/lightning1.pdf

http://www.sgcworld.com/Publications/Articles/lightning2.pdf

http://www.sgcworld.com/Publications/Articles/lightning3.pdf

Elmätare

EMC links and resources

UKQRM Against Power Line Ethernet the worst thing to happen to radio ever!

Lämpligt som sommarlektyr, om inte annat.

Fortsatt trevlig sommar!

HàDè!

/Hans
 
Tack för alla tips! S-metern i 940:an är ingen glädjemätare, 735:an visar ungefär samma utslag. Jag har provat slå av huvudströmmen i mitt hus och kört 735:an på ett MC-batteri men det märktes absolut ingen skillnad. Däremot när det lokala elbolaget aviserade elavbrott pga ledningsarbeten blev det knäpptyst i mottagaren! Störningen är den samma som förut, brett vitt brus DC-10 MHz. Störningen är starkare vid torrt väder. Jag har ojordade kontakter i radiorummet men har en rejäl jordledning till ett rejält jordspett utanför shacket. Masten och staglinorna är ordentligt jordade liksom kablarna. Jag har kört runt med 735:an i bilen + G-vippa upp till 1 mil från mitt QTH utan att hitta nåt. Får nog ta cabben och en transistorradio istället. Återkommer när det är gjort!

PS : Det finns grannar 25-50 meter bort och det finns gott om elstängsel men störningarna från dom känner jag igen ;-)

73 de Harri / SM1OII
 
Last edited:
Hej Harri!
Jag kom på att jag hade ett svagt surr (inget S-meterutslag) liknande din störning nära Nisse/Nisseviken 5 km söder om dej (förutom den katastrofala störningen från diskbänksbelysningen jag beskrev i ett mejl). Störningen hördes bara i min IC-735a med vertikalantenn för 30 - 15m. Inte i batteriradio eller bilradio på MV/LV. Jag misstänkte att det kom från kraftledningen som går från vindkraftverken (60 kV?), men inget hördes när jag lyssnade på mellanvåg och körde under den. Jag brukar lyssna på spraket på MV eller LV när jag är ute och åker ensam, men fick stänga av när vi kom ut till stora vägen förbi dej, pga klagomål från passagerare.
 
Last edited:
Jag har också åkt bland vindkraftverken med 735:an + G-vippa utan att hitta nåt. Just nu är mannen med den bärbara RX:en i Karlsborg så jag får vänta med jakten till han kommer hem. Ska prova låna loopen igen och göra ett nytt försök. Fortsättning följer!

73 de Harri / SM1OII
 
Att störningen är kraftigare vid torrt väder pekar på kraftledningsstolpe. Jag hade problem med sådant men den störningen var mest besvärande på 50 MHz-bandet. Med en batteridriven 144 MHz-mottagare och 8 el. yagi lokaliserade jag felet till dåliga klämmor mellan 10 kV-linjen och den stolpburna transformatorn. E-on åtgärdade felet efter ett års tjat från min sida.

Lennart
 
Överslag i isolatorer brukar visa sig som ett ganska rått knaster kopplat till frekvensen på kraftmatningen. För många år sedan började jag notera en ihållande störning på 80 m som på några dagar lyfte nålen till ungefär S9 med ganska låg knasterfrekvens. Jag misstänkte en järnväg och sådana finns i riktning väst, norr, öster samt sydost på ungefär 3...6 km avstånd. Störningen hördes dock inte på min Beolite transistorradio som täcker gränsvåg upp till 4 MHz. Jag tog en tur med bilen och åkte runt på småvägarna häromkring. I riktning nordost c:a 1 km härifrån kunde jag så äntligen uppfatta störningen ytterst svagt och fick en bred bäring. In i bilen igen och när jag närmade mig en järnvägsövergång sprakade det ordentligt. Parkerade bilen och gick längs järnvägen norrut (50% chans). Störningen varierade från mycket svag till extremt stark, svag och stark igen o s v. Efter c:a 1 km hördes överslaget akustiskt i en isolator. Wow! Stolpnumret noterades och SJ:s driftavdelning i Malmö kontaktades. Man tackade så hemskt mycket och lovade att skicka dit folk samma dag. På kvällen var störningen borta och har inte återkommit sedan dess. Avstånd mellan stolpen och mitt QTH är c:a 3 km.

Ett exempel ur verkligheten.

/Bengt
 
I mitt fall är det knappast järnvägen då järnvägen i Hablingbo lades ned 1953 och på Gotland 1960 :) Misstänker dock en dålig kraftledningsisolator. Jag har gått längs kraftledningen i byn (ca 500-600 meter bort) utan att hitta nåt men jag antar att jag får gå längre än så...

73 de Harri / SM1OII
 
Eftersom det är brus (och inte knäppar/knaster) liknar det något jag har hört komma från telefonledningen. Använder du ADSL till Internet ? Om inte, kanske det ändå går telekablar kors & tvärs i närheten. Jag kunde med hjälp av en vanlig "transistorradio", som jag höll någon dm över marken, exakt följa en nedgrävd telefonledning. Dock fortplantades bruset inte in i mitt shack. Lycka till !
 
Idag lyssnade jag till dina bifogade filer (jag gjorde inte det igår, eftersom du särskilt påpekade att det var just brus). Denna gång känner jag igen ljudet från en defekt transformator, ca 400 m från mitt shack. Jag ringde elbolaget, som kom och bytte någon isolator samt en ventilavledare. Tyvärr utan resultat. Det visade sig vara överslag mellan några lindningar inuti trafon, varpå de bytte ut den. Den satt monterad på en stolpe. Nu blev det tyst ! När störningarna pågick, kunde jag pejla dem med min 3 el trebandare på 10-15-20 m. Fortfarande kan jag pejla trafon, men störningsnivån är försumbar och påverkar mig inte. Jag kan höra den ca plus/minus 10 grader från rätt riktning. Eftersom du inte kan pejla ö h t hos dig, är problemet kanske något annat. Ville ändå tipsa, i den händelse det är till gagn för någon !
 
Tack för alla tips! Som jag tidigare skrev, jag misstänker överslag i kraftledningsnätet. Sen sprids störningen via elnätet och strålar ut "överallt" så att den blir omöjlig att pejla. Enda sättet är nog att komma nära källan (kan vara flera km bort) för där borde störningen vara EXTREMT stark. Jakten fortsätter när jag får tag i en bärbar RX med loop-antenn för 160m.

73 de Harri / SM1OII
 
Hej Harri
Jag känner också igen ljuden somt överslag i en kraftledning eller transformator. Har haft samma fel i närheten av mitt QTH. Som andra påpekar kan det vara svårt att hitta rätt stolpe. Ett tips kan vara att börja med att kolla stolpar där kraftledningen gör en sväng. På "raksträckorna" verkar isolatorerna hålla bättre, men i stolpen som står i en krok har det många gånger varit problem med sprickor.
Jag får väl stanna till vid ditt QTH i sommar när jag ska till Gotland. Passerade förbi förra året, så vet var du håller till.

73 Classe
 
Om det är överslag i en isolator eller transformator som någon nu misstänker så kan störningar som skapas i ett överslag följa kraftledningarna flera kilometer. Dessutom fungerar ledningarna som antenner vilket gör det svårt att erhålla en tydlig bäring till en punkt, d v s till själva överslagsstället. Särskilt svårt är det när "antennen" är horisontalpolariserad vilket vi kan förutsätta att den är.

Störningar orsakade av överslag är i regel mycket bredbandiga och hörs från långvåg till upp i VHF-området. Bäst räckvidd erhåller man på låga frekvenser och därför passar en transistorradio med inbyggd ferritantenn för mellanvåg bra för att lokalisera området där störningen finns.

För att ringa in problemet till en speciell stolpe där felet finns kan man använda en VHF-mottagare för t ex 144 MHz försedd med en HB9CV eller annan riktantenn. Dock avtar störningarnas styrka ganska kraftigt med ökad frekvens så man bör nog först ha en misstanke om vilka stolpar det gäller eller inom vilket område i alla fall. Räkna med räckvidder på 144 MHz om 50 m upp till kanske drygt 500 m, givetvis beroende på hur stort felet hunnit bli. En felfri isolator är helt tyst.

Fördelen med att pejla på högre frekvenser är att störningen blir mer punktformad, hög styrka vid överslaget men som sedan dämpas ut snabbt längs ledningarna eftersom transmissionsförlusterna ökar med ökad frekvens. Vissa har använt AM-mottagare för 432 MHz med en rejäl Yagi-antenn som då ger mycket entydiga bäringar och pekar ut stolpen med god noggrannhet även från relativt långt avstånd.

Många kraftbolag använder sig av helikopterföretag som har specialutrustning för kraftledningsinspektion längs linjesträckorna i förebyggande syfte. Man lyssnar då på 150 MHz med en liten Yagiantenn under tiden man flyger över eller vid sidan av sträckan. Varje begynnande elfel i form av överslag ger tydliga indikationer till en viss stolpe. Personal på marken kan sedan åka ut på plats och åtgärda felet. Utöver radio kan man använda sig av ultraljudsmikrofon monterad i en liten parabol som medger att en enskild isolator kan pekas ut. Vidare finns värmekameror där man kan se en del större fel.

De flesta kraftbolag är mycket tacksamma för info om sådana fel eftersom felen förr eller senare orsakar ett oplanerat driftavbrott, kanske en dag då det råder storm eller är svinkallt ute. Man vill så långt möjligt åtgärda begynnande fel så tidigt som möjligt och helst i samband med planerade strömavbrott för annat underhåll.

För den störningsletande radioamatören med liten budget gäller mellanvågsradio samt en bärbar 2 m radio försedd med en liten riktantenn med möjlighet att lyssna på AM, breda filter ger bättre resultat. Med dessa två instrument finner man "allt" som stör...

/Bengt
 
Jag var uppe i masten häromdagen med en liten loopantenn för 160m och försökte pejla störningen. Jag stod i masttoppen och vred loopen medans Stefan/DVV satt inne och lyssnade. Vi fick fram en ungefärlig riktning till störningen.

Pejlkarta-2.jpg


Tanken var att vi skulle ta min RATGB11 (den har avstört tändsystem) och åka runt och lyssna efter störningen men batterierna i bilen var döda så det får bli en annan dag...

/Harri
 
Jag har varit bortrest ett par veckor. Batterierna i RATGB11:an är nu fixade men nu läcker oljekylaren istället... Ännu mer jobb innan störningsjakten kan fortsätta... :mad:

DSC_5938.jpg


73 de Harri / SM1OII
 
För att ringa in problemet till en speciell stolpe där felet finns kan man använda en VHF-mottagare för t ex 144 MHz försedd med en HB9CV eller annan riktantenn. Dock avtar störningarnas styrka ganska kraftigt med ökad frekvens så man bör nog först ha en misstanke om vilka stolpar det gäller eller inom vilket område i alla fall. Räkna med räckvidder på 144 MHz om 50 m upp till kanske drygt 500 m, givetvis beroende på hur stort felet hunnit bli. En felfri isolator är helt tyst.

Definitivt 50Hz och trolig kraftledningsstörning. Kör filen i en PC-spektra och vattenfall så ser man 50Hz och dess övertoner tydligt. Ljudbilden är den samma som vid att praktikfall med störning av VHF flyg AM-mottagare från en 50kV kraftledning vid Kalmar flygplats. Den gav räckvidder på 2 resp. 3 km mellan mottagarstation och trasiga isolatorer. Frekvenser mellan 120 och 135 MHz. Signalnivåerna översteg minst 73 dBm i mottagarna eftersom falsk brusspärrsöppning förekom.
I detta fall var det 2 olika isolatorer som var trasig och bägge satt i varsina krökar på kratftledningen - precis som SM3GSK nämner.
Mitt tips är att först leta på gröna kartan i erhållna bäringar efter kratfledningar inom säg 3 km och sedan besöka misstänkta platser som startpunkt för ett eftersök á la Bengts beskrivning.
 
Last edited:
Back
Top