Störningar elstängseltrafo 11000 V

SM6MUY

Well-Known Member
Jag har identifierat en transformator från Biltema som ger störningsspikar ut med ca 1-1.5 s intervall. Den sitter hos en granne ett hundratal meter bort. Med noiseblanker avstängd slår S-metern upp till S9+ på alla band upp till 144 MHz. Har inga antenner för högre band just nu. Jag provade med att sätta dit några ferriter men det gjorde ingen större nytta här.

Man hör att den klickar och en grön lysdiod tänds då i samma frekvens som spikarna. Noiseblankern tar detta hyfsat i mina mottagre men vill ändå reducera detta. Vilka regler gäller för sådan utrustning ? Ser inget om nåt EMC i manualen. Nån sorts lågpassfilter löser kanske detta men 10000 V (olastat) !? Lådan verkar inte heller skärmad. Eller skall man köpa ett annat märke och ge till grannen. Nån som har tips ?

Biltema.jpg
Biltema1.PNG
Biltema2.PNG
 
Det som gäller för elstängsel är att undervegetationen måste avlägsnas under hela elstängslet för att undvika överslag.
Det är oftast knäpparna från överslaget man hör.
I reklambladen står ofta att apparaten är stark nog att själv bränna bort grässtrån vilket användaren givetvis tycker är bra men det är inte förenligt med EMC-kraven.
Man måste kontinuerligt hålla koll på sitt elstängsel och säkerställa att överslag inte förekommer.
 
...Jag var på väg att skriva nå't om en hög ferriter innan jag läste hela texten men bilden talade sitt tydliga språk.
Kablarna ser ganska grova ut.
Undrar om en toroid med ett antal (gemensamma) varv hade hjälpt...
Om man kan få in ett antal varv dvs...

Vi har boskap på ängarna runt om jobbet och vad måste vara en liknande mackapär.
Om sommrarna när elstängselgeneratorn är påslagen kan man höra hur det knäpper
i dom grässtrån som nuddar ledarna. Lyckas Du tysta denna - Meddela åtgärd!

En viss bilfirma i Mölndal har en anläggning med långa parallella aluminiumledare
sittande på porslinsisolatorer som för tankarna till historiska otrevligheter.
Efter att ha lämnat in min bil där väntade jag på transport hem och trots trafikdånet
hörde jag starka knäppar. Vandrade utefter staketet tills jag såg ett gnistgap på säkert 1 cm
härrörande från en av aluminiumledarna som slarvigt bockats mot staketet.

Jag tror att norra europas radioamatörer hajade till när det plötsligt slutade
knäppa i deras kortvågsmottagare efter att felet rättats till påföljande arbetsdag...
 
Det som gäller för elstängsel är att undervegetationen måste avlägsnas under hela elstängslet för att undvika överslag.
Det är oftast knäpparna från överslaget man hör.
I reklambladen står ofta att apparaten är stark nog att själv bränna bort grässtrån vilket användaren givetvis tycker är bra men det är inte förenligt med EMC-kraven.
Man måste kontinuerligt hålla koll på sitt elstängsel och säkerställa att överslag inte förekommer.

Det är inte överslag. Aggregatet "blippar" ut 10 kV med frekvensen 1 Hz en kort stund...Så en gnistsändare...
Biltema3.PNG
 
Last edited:
Det är inte överslag. Aggregatet "blippar" ut 10 kV med frekvensen 1 Hz en kort stund...Så en gnistsändare...
OK, det betyder att det bildas ett elektriskt fält mellan staket och jord som strålar ut.
Det kan dämpas genom att filtrera flankerna. Troligtvis krävs det åtskilliga mH i serie med staketet för att det ska göra nytta.
 
Tack för tipsen.
Ok, skall kolla jordningen. Bägge kablarna försvann längs med garaget så jordingen sitter förmodligen en bit bort där jag inte kollade. Men frågan är om alla funkar efter principen att slå av och på högspänningen med ett visst intevall ? Tror det är det som är problemet i botten.

Många grannar har elstängsel pga vildsvinen som härjar i området. Har själv inget stängsel men det är väl bara en tidsfråga innan man måste skaffa. Svinen ökar lavinartat men kommunen bryr sig inte :mad: . Tråkigt att alla skall behöva hängna in sina tomter och extra tråkigt för oss radioamatörer som drabbas av störningarna...
 
Men frågan är om alla funkar efter principen att slå av och på högspänningen med ett visst intervall ?
Jag trodde att man hade en "tändspole" som genererar högspänningen. Kanske kan man också ladda upp en konding som man bara kopplar över till stängslet.
Undrar just hur moderna elstängsel funkar.

Många grannar har elstängsel pga vildsvinen som härjar i området
Kom ut till stugan tidigare i dag och gräsmattan var uppbökad men inom ett ganska begränsat område.
Hoppas det bara var grävlingen.
 
Klart att det är en form av tändspole, och så pulsar man primören med mekanik i äldre aggregat och eleketronik i modernare agg.
Utan pulsformning, filtrering, så bildas övertoner, vilka man hör på radiomottagare.
Alla elstängsel ger pulser, har aldrig hört talas om konstant spänning, varken DC eller AC.

SM4FPD
 
Det är mycket stor skillnad på vildsvinens gräsmatteplöjning jämfört med grävling. Inte en chans att du missar svineriet...
 
Back
Top