Störningar från buss på VHF

SM3LWP

Member
HEJ
Har en Kenwood TM-D710E i bilen och den är inställd på 145.650 och 144.800 och har en
liten duobands pinne med magnetfot på taket. Kör APRS och sedan repeaterkanal.
Har märkt länge att det fräser till i radion på VHF när jag kör i stan och många störningar
är troligen från datorer
Har även märkt att när jag möter bussar så fräser det till ca 15m före och håller på tills
mötet är avslutat ca 15m efter bussen.

Har bussarna någon sändare som alltid är påslagen för någon typ av positionsangivelse ?
Kanske min Kenwood är dålig för starka nära stationer ? :eek:

73 de Hasse:)
 

Attachments

  • buss.jpg
    buss.jpg
    70,1 KB · Views: 111
dom har trafik på 158 & 166-167MHz - kanske har dom bussPC som låter eller datatrafik på RF.
 
Last edited:
Jag har märkt samma sak, det är inte bussens komradio utan ett bredbandigt brus.
Räckvidd tio till tjugo meter.
Vissa lastbilar har det oxo.

Bussen är väl fullproppad med otypad elektronik, som ge en stördimma omkring sig.
eller så har du en "busseleketronik". Dvs signalering överlagrad på DC ledningarna.


Med CTCSS system på våra FM kanalradio sipper vi sådant, dvs slipper höra... tjuvöppnande bruspärrar

de
Roy
SM4FPD
 
Tack för info
Trodde såna här fordon som används ute i trafiken var typade, CE / EMC godkända.
Inte får dom väl spruta ut en massa oönskade signaler på bandet men det är väl ingen som kollar upp
sånt kan jag tro.
Prylarna är väl "eftermonterade" i fordonen och det är väl inte alla som kan sånt här.

Att störningar från datorer,Nätverkskablar, routrar,modem och sånt som vanliga svensson köper är ju
en annan sak i dagens samhälle.
Går ju snart köpa sånt "skräp" på ICA snart och billigare o billigare blir det och sämre o sämre kvalite.
 
Kan ju vara att många moderna tunga fordon har energiåtervinning med svänghjul.
Kan tänka mig att det är fina fyrkantspulser i dylika generatorsystem.

Bara spekulation. Annars tror jag nog att EU typade fordon även kollas för EMC.

73 de Kai
 
Generatorn eller egentligen diodbryggan brukar skapa en kraftig störning, men det låter mer som ett tjut.
 
Störningen i fråga låter lite likt en störning från en motor, ex kollektorbrus, men varierar inte i hastighet utan är ett konstant surrande ljud, eller oljud.

de
SM4FPD
 
Hej på er!

Det är biljettdatorer och skyltsystemen i bussarna som skvätter nåt hiskeligt.
X-trafiks bussar kör med gamla Ericsson C700 pytsar och de radioapparaterna är oskyldiga till denna tråkiga störning.
De har även platta bildskärmar för rullande reklam i vissa bussar och de hjälper säkerligen till att förhöja bruset i etern.

73 de Lasse, SM3RMH
 
@SM7FBJ:

Jag har ett vagt minne av att utrustning för fjärrstyrning på 433 MHz måste sända med låg duty cycle, 1% tror jag. Det skulle betyda att även på en stor parkering efter en hockeymatch fungerar låset, i alla fall efter några tryckningar.

Har jag rätt borde inte kranfjärrstyrningen vara tillåten.

Någon som kan utveckla detta närmare?


//SM5OCI
 
I framtiden är det så som du säger SM0OCI, men gamla anlägningar i LPD bandet får ju vara kvar, exvis trådlösa högtalare, stereolurar etc, som ju sänder kontinuerligt.
endsst korta sädningar skall vara vkar på LPD 433 MHz.
LPD walkie talkies säljs dock fortfarande.

Ang Bussar så minns jag för 25 år sedan när 145,xxx MHz lamslogs i hela Karlstad .
Bärvåg med QSB låg på nästan dygnet runt, ibland låg den still ibland varierade den i styrka. Ibland pulsade den.
På den tiden var det televerket som hade en kontrollstation i Kstd, och de kopplades in.
det visade sig efter någon vacka av pejling att en komradio i en bus sände ut sin egen mottgares liokalocillator, konstigt fel, men så var det. Och RX kristallen låg inom amatörbandet. Att signalen pulsade ibland berodde på att komradion i Bussen skannade två kanaler, att den ibland låg stwbil berodde på att bussen stog still..
ett "mysterinum" som till slut löste sig.

de
Roy
SM4FPD
 
Här i Örnsköldsvik fanns det en gata där fjärren inte funkade på bilarna heller, jag minns jag kommenterade tidningsartikeln då efter att ha rådgjort med en erfaren sändaramatör.

Det jag iallafall minns är väl att V70 och deras fjärr låg på 433 mhz eller något sådant, jag kunde kolla med min Uniden UBC92XLT som hittade frekvensen som signalen sände på.
 
Back
Top