Störningar från dieselbil?

Bonazera

Well-Known Member
Jag har svåra knastriga störningar från bilen som liknar gamla tändstiftsstörningar från en bensinbil.
När jag gasar blir det värre för att i utförslut med motorbroms och ingen gas nästan helt försvinna!

Har idag testat hemma på gården med matning från ett separat batteri utanför bilen men det är lika ändå!!!

Köpte ett avstörningsfilter, Alan FU 2000 i Eskilstuna igår och undrar om det kan göra någon nytta i det här fallet.

Vad göra åt detta?

Mvh Bonazera / SA4BJK
 
Berätta mer,
vad är det för radio, hur matar du den med spänning, kabellängd, typ osv.?
var sitter antennen, vilket fäste och vad är det för antenn?
 
Radio Yaesu FT 857, i bilen matad med 2x6 kvmm c:a 2,5 meter.
Extern batterimatning med orginalkabeln direkt på batteriet c:a 2m.

Husbil med 2 antenner på aluplåt på taget med relingar, två tvärgående profilbalkar med solfångare emellan, allt sitter ihop och utgör jordplan även kontakt ihop med alu-taket på bilen.
Den ena antennen, en äldre 11 meters på ett bilfäste med god jord som är anpassad till 28,500, tunas på 12 och 15 meter, använder mest 10 meter och där är störningen störst. S 8. Även rx på 17m har lite svagare knaster.
Den andra en Nagoya för 40 meter på skruvad schassihona som inte stör mer än att det märks en liten skillnad när man slår av motorn. Godtagbart.
Även en 2/70 pinne på klämfäste på huven jordad till schassi, inga störningar där.
Om jag lyssnar på de andra banden 80, 20, och 6m är det bara förnimbara, godkända små störningar
 
Bränslepump!!
Det skulle det nog kunna vara!
Lite knepigt att det stör även med separat matning.

Vad kan man gör på den i så fall?
 
Jag hade ett helsike med en startspärr till min Land Rover. För min del var det inte störningarna som var problemet utan att bilen ofta inte gick att starta. Ibland fungerade inte startmotorn, ibland slog inte bränslet till dieselpumpen på.

För att göra en lång historia kort så låg problemet i ett kretskort i en liten box som skulle se till att bilen inte gick att stjäla. Det var en chock att se hur illa kretskortet var konstruerat. Nån IC-krets, en klock-kristall, en transistor, ett gäng småkomponenter och några relän. Alltsammans kallött, det såg faktiskt ut som man inte värmt alls utan droppat varmt tenn liksom smältlim.

Biltillverkaren medgav att samtliga deras bilar av ett par årsmodeller hade detta problem. En legotillverkare nånstans i orienten var boven.

Vad jag vill ha sagt med detta är att orsaken till dina störningar kan sitta praktiskt taget var som helst i bilen i nån dåligt tillverkad givare, interface, spänningsomvandlare eller annat av liknande karaktär.

Titta i tråden om loop-antenner och tillverka en liten prob enligt instruktioner där och försök hitta platsen för störkällan. Att liksom hemma försöka avgränsa genom att ta ur säkringar fungerar inte eftersom "rätt" säkring säkert också stänger motorn och då påverkas massor av system runt motor, torpedvägg och instrumentbräda.

/Lasse
 
SM3ZBB:
Många inlägg om LOOP antenner, har du nån länksida?
Har tänkt tanken att peta runt med nån antenn och försöka hitta var det kan vara, tacksam för förslag på antenn-prob för detta.
 
Men vad skulle skillnaden vara med ett separat batteri?
Alla system jobbar ju även om batteriet står utanför bilen?????

Om det finns en elektrisk bränslepump så borde den ju låta lite innan motorn startar, och därmed störa. Du kan ju spilla ut lite diesel genom att lossa röret till dieselfiltret, då skall pumpen gå någon sekund.

Är störningen direkt varvtalsberoende så skall man nog misstänka generatorn, lägg av kilrepet och kör utan laddning


de
Roy
 
För att skilja ut generatorstörningar från andra så brukar det gå bra genom att slå av tändningen med ca 3000 varv på motorn. Diverse störningar kanske försvinner momentant när tändningen slås av, medans generatorstörningar hänger kvar en liten stund från laddningen under tiden innan motorn slutat rotera.

de SM4SCN Åke
 
SM4FPD

Om jag matar radion med ett separat batteri har den ju ingen elektrisk kontakt med bilen, störningarna kommer väl då in i radion från antenn eller antennkablar, eller hur?
 
Ok Bonazera jag fick intrycket att du matade hela bilens elsystem med en yttre strömkälla. Jag missuppfattade dig.
Bättre då att sniffa omkring med en handapparat då har du ju ingen förbindelse med bilens chassi (av visssa kallad jord, i verkligheten en ganska "levande" jord)).
Att förvissa sig om störningarna kommer antennvägen är dock enklare genom att bara ta bort antennen, ta bort sprötet eller skruva ur antennsladden, blir det då tyst kommer störningen via antennen.
Dagens CE märkta radiostationer har i det närmaste ingen mottagning via DC sladden som var vanligt förr.

de
FPD
 
För att enkelt avgöra om det är generatorn som stör så är testet enl tråd 11 det enklaste. Generatorn ger störningar med hela bilens elsystem som sändarantenn så länge den rullar ut efter att ha laddat (självmagnetiserande via den oftast inbyggda spänningsregulatorn). Separat spänningsmatning på radion påverkar således inte så mycket på dessa störningar.

de SM4SCN Åke
 
Testade att slå av motorn efter uppvarvning, försvann direkt!
Kollade även att störningen börjar på 19 MHz, som värst 24-27 och slutar vid 32 MHz. Kanske ingen vägledning men tråkigt eftersom jag gärna kör 10 och warc-banden.
Provade med en annan 10m antenn, ingen skillnad.
Gjorde "öglan 2 varv" idag men det knastrar mest överallt, både i och utanför bilen.
Har ni några mer bra förslag?
Störningar kan ta knäcken på folk!
 
Om du nu tror dig säkert vet att det är generatorn som stör.
Då gäller ju att ge sig på den.
Förr fanns störningskydd att köpa till generatorer, Borsch hade.
Själv lyckades jag avkopppla en generator med yttre kondingar, men det var på den tiden regulatorn satt utanför och man satt då kondingar på D+ och F+.

Är det en Dieselbil kan det finnas ett uttag på genratorn för varvräknare, ta bort den sladden eller avkoppla den.

Kolla fabrikat, nummer, namn, midjemått och telefonummer på generatorn och sök på nätet.
Eller fråga billeverantören.

de
FPD
 
Hmm..
Fattade jag rätt att det inte är generatorn som stör, om man slår av motorn på 3000 varv och störningen försvinner direkt fast motorn går ett tag efter?

Menade du att jag skulle ta bort kabeln till varvräknaren för att testa om det är själva varvräknaren som stör?
Om jag kommer åt generatorn, vilken kabel kan det vara?
Kan det vara den när störningen försvinner när jag släpper gasen i utförsbacke?
 
Elektriska spridare eller bränslepump kan du ju höra om knattret följer motorvarvet eller inte. Bränslepumpens knatter följer inte motorvarvet, men det gör såklart spridarna.
 
Det är skillnad på om störningen ökar eller minskr med varvtalet på motorn eller om det ökar eller avtar med gaspådraget.
Ibland ökar varvet väldigt lite om man trycker gasen i bött, eller ökar långsamt. Ökar då störningen propotionellt mot gaspådraget och inte mot varvet är väl störningen inte att söka i generatorn som generarar med med högre varv och stör helt propotionellt mot varvet.

Jag fick intrycket att det var klarlagt att det var generatorn som stör. Därför föreslog jag möjligheten att avstöra denna.
Dn Dieselbil använder en generator som har ett uttag för varvräknare, om sådan finns i bilen. Denna utgång är en av de smala ledningarna och kan fungera som en antenn för störningar. Det är ett av proven man kan göra för att lokalisera störningen, att koppla bort varvräcknartråden. Detta för att helt säkert kunna säkert veta att något störe elelr itne stör. Uteslutninmgsmetoden bara.

Generatorn kan ha dessa uttag:
1.. D+ en stor sldd där laddströmmen kommer ut
2.. F+ magentiseringen från regulatorn, finns ej om regulatorn är inbyggd
3.. Magetiseringstart, dvs strömmen genom laddningslampan i bilen
4.. Ev sladd för varvräknare, denna lämnar AC dfirekt från en lindning. Varvräkning kan ske med andra metoder i modernare bilar.
5.. Jord är mycket viktigt och dålig sådan kan förstås göra störningar. Vi talar ju om åtskilliga A, och är det rostigt så bildas störnigar


Återigen för att bli säker på om probelemt är generatorn, lägg av drivremmen och kör utan att gen snurrar.

de
FPD
 
Back
Top