Störningar från dieselbil?

Bonazera
Du fattade rätt att det inte är generatorn då störningen försvann direkt när du vred av tändningen. Dessutom har du inga störningar vid motorbroms i utförsbackar (generatorn laddar ju då också).

Du skrev att det knastrar överallt med öglan 2 varv. Då verkar öglan vara för bra antenn. Använd då bara en kabel med bara en BNC-hane att sniffa med.

Håll kontakten mot olika kablar med bara stiftet i BNC-kontakten som antenn. Det brukar vara ett effektivt sätt att få ner känsligheten så du kan hitta starkaste störningen lättast. Sedan kan du använda en skarvhona där du sticker i lite längre trådstumpar som antenn om du behöver, alltefter som avstörningen lyckas.

Jag brukar använda en handscanner för flygradio (118-137 MHz som har AM-detektor också). Sedan tätslutande hörlurar (mot bullret i motorrummet) och en meterlång koax med BNC-kontakt som snifferantenn. Radion har ju också inbyggda batterier för att slippa fundera på störningar i spänningsmatningen. Får du bort störningar på flygradiobandet så har du säkert fått ner störningarna på kortvåg rejält också.

de SM4SCN Åke
 
Sniffern blev en alldeles för bra antenn så med bara en koax med PL-hane är störningarna värst vid spridaranslutningarna och kablarna dit!

Stänger en modern diselmotor av den elektriska tillförseln av bränslet så det är därför det blir tyst vid motorbroms?

Lokaliserat, men vad göra åt det?
 
Lokaliserat, men vad göra åt det?

Filtrera!

Spridaren som i grunden är en solenoid styrs av en transistor i andra änden på kabeln. När strömmen bryts mellan transistor och spridare uppstår en spänningspuls precis som i ett tändsystem.

Jag misstänker att kablarna agerar antenn och strålar ut denna puls.
Försök linda upp kablarna på lämplig ferritring alt kläm på massor med ferriter i rad. Funkar inte detta så får du skärma kablarna och kanske även spridarna om dom är av plast.

/Micke
 
Det var knepigt. Det är magnetventiler eller piezoelement i spridarna, men det går inte att utan vidare laborera med stig- och falltider (filter) utan att ha full koll på vad man gör. Återstår skärmning av kablarna. Konstigt att det inte fixats redan från början. Man lyssnar ju på MV och LV i stora delar av världen.
Vad säger tillverkaren/generalagenten?

Edit. Kom på att om det är piezoelement borde det inte vara fråga om så höga spänningspulser.
 
Last edited:
Ringde en lokal Fiatverkstad idag men han hade inte hört nåt om detta tidigare. Han rekommenderade mig att göra ett experiment med att försöka skärma in spridare och kablar med alufolie vilket jag också testat med, flera lager folie under kåpan och runt kabelstammar.
När jag testar med min störanten var det till det bättre men när jag stoppa i 10m antennen var man tillbaka på samma igen.

Kan det ha nåt med chassijord att göra?
Jordade radion direkt till chassi men ingen skillnad.
När jag kom åt en del metall med PL-hanen i motorrummet blev störningen ännu starkare.

Jag uppskattar verkligen era råd, bara så ni vet!!
 
Det finns ganska mycket att hämta på nätet om piezoinjektorer.

På något sätt kan man fundera över om Fiat har följt protokollet när man har certifierat sin husbil. Vill minnas att i många fall säljs chassiet med motor mm till någon som kränger på själva huskroppen och så "är det klart". Ingen har egentligen 100% koll på hur störningar uppstår eller hur dom fortplantar sig.

På ett närbeläget företag i Göteborg som bygger personbilar försöker man i görligaste mån minimera störningar från injektorsystem genom att hålla koll på hur motorblocket jordas i chassiet. I ett fall visade det sig att bästa vägen inte var den kortaste. (Det skall inte ses som en uppmaning att lyfta motorblockets fläta, utan snarare att försöka hitta en bättre RF-jordning) Anslut Dig någonstans i närheten av Injektorerna alternativt deras styrbox´s jordningspunkt och försök hitta en punkt någonstans i chassiet som minimerar störningarna.

Pass på batteriets (+)pol bara när Du håller på. En bekant har "Citizen" inbränt i handleden efter att ha mekat i ett motorrum med en metallarmbandsklocka...

Att klä in kablage i aluminiumfolie är bara en halv lösning. En bättre är att få till en skärm som jordas i bägge ändar vilket ger en betydligt bättre kontakt än folien.

Sitter batteriet i motorrummet eller i någon låda en bit ifrån med långa kablar? Ett batteri har inte toppenprestanda impedansmässigt när det gäller transienta laster. Minst ett bilmärke som har batteriet i bagageutrymmet har en (stor) kondensator vid motorrummets knutpunkt ("klämma 30") för att minska störripplet. OM det skulle vara så i detta fallet skulle jag prova med någon form av kopplingskondensator vid närmsta "30" mot chassiejord.

Klämferriter kan vara en metod, förmodligen initialt framgångsrik, men då hela idén med piezoinjektorer bygger på snabba flanker skulle man potentiellt kunna degradera eller tom förstöra insprutningssystemet genom att börja trä på sådana. Ett fordonslabb med kontakter till tillverkaren kan göra det. Här skulle jag inte våga mig på det. Vet Du med säkerhet vilken som är injektorsystemets matningskabel skulle jag nog kunna tänka mig en ferrit om den, men absolut inte runt själva injektormatningarna.
 
Han hade jobbat ordentligt. Det tänker jag inte göra!
Usch va omständigt. Han har ju jordat allt, kan det vara nåt att försöka med?

Noterade att störningarna inte hörs på FM, 19 - 31 MHz!
Vad kommer det sig?

Har varit i kontakt med Fiat Sverige och en bra Fiatverkstad i Borlänge men ingen av dom har hört nåt liknande.
Ola Kjerrud på Fiat lovade i alla fall att han skulle skicka mitt problem vidare.
Återstår att se vad som händer, antagligen ingenting.
Han nämnde nåt om EMC direktiv 2009-19 om det är nån som kan tyda ut nåt vettigt av det?
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:070:0017:0018:EN:PDF
Mvh.
 
"Elementary, my dear Wattson"
Störningar brukar vara amplituder och i FM-system
brukar mottagaren "skära bort" amplituder över ett
visst värde strax före detektorn.
Den är ju bara intresserad av frekvensändringar.
Det är därför som FM tyx "gå bättre" än AM.
 
Störningarna hörs nog om du försöker lyssna på en svag signal med FM, och borde synas på FM mottagarens S-meter, om sådan finns.
FM mottagaren är därmed olämplig för att sniffa störningar med. dock finns FM mottgare med signalstyrkemätande brusspärr och då öppnar ju den ...

de
FPD
 
Tack!

HFI: Den versionen gick ju skapligt att förstå men det är ju en tid sedan så det har nog blivit ändringar efteråt, frågan är om det finns nåt nyare på svenska! Fanns det inga bestämmelser på sidorna om 40 - 250MHz?

GLD: Där var det mycke och inte lätt att hitta o förstå! Undrar om det är någon som kan förklara vad som står och vad som gäller?
Bara att erkänna att man inte är skolad för att läsa och förstå allt!

Jag är i alla fall lika oklok och med störningarna kvar.
 
I fordon mäter man både Conducted och Radiated emission från 150kHz.

Vehicle_conducted.jpg

Ledningsbunden störning.

Vehicle_radiated.jpg

Utstrålad störning.

/Micke
 
Har du någon koll på vad det är för tillverkare av bränslesystemet? eller vad det är för typ?

Har råkat ut för system med arbetsspänning för insprutningsventilerna på 80-100V. Naturligtvis används dc-dc omvandlare för att uppnå den högre spänningen, och detta i kombination med snabba stigtider skapar gärna en hel del oväsen.

Moderna dieslar är inte riktigt lika enkla att hantera som Rudolfs originalkonstruktion, iaf inte EMC mässigt.
 
Det står Boch på en lapp spridaren, bilen är en Fiat.

Var kan man hitta den DC-DC enheten och kan det finnas nån chans att angripa den med någon form av avstörning?

Det knastrar från spridardelen men även under instrumenten ovanför pedalerna, kan den sitta där?
 
Det står Boch på en lapp spridaren, bilen är en Fiat.

Var kan man hitta den DC-DC enheten och kan det finnas nån chans att angripa den med någon form av avstörning?

Det knastrar från spridardelen men även under instrumenten ovanför pedalerna, kan den sitta där?

Chans finns alltid :)

Men jag behöver lite mer på fötterna för att komma med några konkreta förslag. De Bosch system jag sett har inte haft något separat drivdon till insprutarna, utan där har allt varit inbyggt i motorstyrenheten. Troligen är det motorstyrenheten du har lokaliserat ovanför pedalerna.

Ett kretsschema över fordonet skulle underlätta.

Det finns några vägar att gå, vilken som är mest lämplig i ditt fall törs jag inte uttala mig om i nuläget.
 
Tyvärr så ser det ut som man får leva med dessa tråkiga störningar.
Inget har hittils hjälpt.
 
Back
Top