störningar från elstängsel

SA2CEM

Well-Known Member
verkar vara ett vanligt problem så tänkte redogöra hur enkelt det är att bli kvitt detta.

har i dagarna byggt upp en hästinhängnad med ett kraftigt aggregat, var bombsäker på att det skulle störa på kortvågen som grannbondens stängsel tidigare gjorde.

På jordsidan slog jag ner 4st 1.5-2m kopparrör som jordspett med ca 5m mellanrum och 6mm2 kablar med ringkabelskor och skruv från vardera rör till stängselaggregatet.
På högspänningssidan använde jag högspänningskabel (tändkabel med kopparledare till bil på lösmeter) till aggregatet.
Tyvärr har jag inte hunnit skaffa riktiga anslutningsklämmor till banden så jag skalade av en ordentlig bit från högspänningskabeln och tvinnade runt stängselbanden och försökte fördela ut kontaktytan så mkt som möjligt.

Givetvis finns inga knutar som skarvar stängselbanden och har noga sett till så att stängselbanden inte har kontakt med något annat mha avsedda isolatorer.

har min 80/40m inv.v dipol mitt i gröten av detta stängsel och inte en tillstymmelse till störning, inte heller min 10-12m vertikal och 2m antenner verkar plocka upp några störningar som visserligen sitter ett par meter ifrån och på betydligt högre höjd.

testade att koppla bort två kopparrör och dessa knäppningar visade sig genast, med endast ett kopparrör anslutet klarade inte Noice Blankern i 590:n av att filtrera bort det, samma sak om man la stängselbandet så det fick kontakt med stängselstolpen av trä eller trädet som står i inhängnadens hörn.
gissar att det blir samma problem om gräset växer upp mot tråden.

ska sätta upp en 40m vertikal imorgon och denna kommer att hamna precis bredvid stängslet, ska bli intressant och se hur det blir...
 
Last edited:
... Testade att koppla ut två av kopparrör och dessa knäppningar visade sig genast, med endast ett kopparrör anslutet klarade inte Noice Blankern i 590:n av att filtrera bort det...
Intressant! Jag behöver få till en effektiv jordanslutning till ett trefas nätfilter som sitter ute i mätarskåpet på elstolpen. Ett begagnat, ensamt jordspett av koppar visade sig till och med sämre än den lilla mätproben på en billig ohmmeter! :-(

Jag kommer att testa din lösning. Vad för slags rör använder du?

/ Göstha
 
Vanliga halvhårda vvs kopparrör 15mm tror ja.
Blev förvånad över hur ett par rör mer eller mindre kunde göra sån skillnad.

Skall definitivt göra en liknande jordning till shacket sedan.
Är det nån som vet om det är bättre med många korta eller få långa jordspett rent allmänt?
 
Last edited:
Hur blir man av med störningarna från grannens elstängsel?
Han vägrar klippa ner undervegitationen och påstår att elstängslet själv ska bränna ner gräs och buskar.

Kortslutning är det enda som fungerar tillräckligt bra :D

/Micke
 
Vanliga halvhårda vvs kopparrör 15 mm tror ja. Blev förvånad över hur ett par rör mer eller mindre kunde göra sån skillnad.

Skall definitivt göra en liknande jordning till shacket sedan.
Är det nån som vet om det är bättre med många korta eller få långa jordspett rent allmänt?
... eller om det är bara en rejäl kopparplåt som gäller? Elektrikern hade med sig ett av den branschens jordspett, till synes av galvaniserat stål. Är ett sånt kanske bättre än koppar, eller bara billigare?

/ Göstha
 
Jo jag har sett dessa galvade jordspett men jag tyckte kopparrören kändes bättre.
Det funkar iaf, huruvida dom galvade funkar vet jag inte, vid tillfälle ska jag prova.

Rent spontant känns en större bit kopparplåt ultimat med den stora kontaktytan.
Samtidigt kanske det är bättre att fördela ut kontaktytorna så mkt som möjligt, jag vet inte.

GLD: jag känner igen det där, ingen som orkar bry sig om överslagen så länge stängslet funkar, är det en stor inhängnad?
Kanske ta med sig lien och gå ett varv runt för sin egen fröjd?
Annars borde det funka att jorda ner tråden ordentligt så blir han tvungen att masa sig ut och ta sig an problemet.
 
Är det nån som vet om det är bättre med många korta eller få långa jordspett rent allmänt?

... eller om det är bara en rejäl kopparplåt som gäller? Elektrikern hade med sig ett av den branschens jordspett, till synes av galvaniserat stål. Är ett sånt kanske bättre än koppar, eller bara billigare? / Göstha

Flera "jordpunkter" är bättre då det ger en lägre induktans.
Ett exempel är jordtagen för vindkraftverk där undersökningar visat att flera "jordpunkter" förbundna med en ringledare ger en bättre avledning av åsköverströmmar.

Jag skrev avsiktligen "jordpunkter" ovan då jordtag beroende på jordmån och önskad funktion ordnas med hjälp av kopparlina, kopparplåt, kopparöverdragna stålrör, eller med varmgalvade linor/rör.

Det som är viktigt är att kontrollera om jordpunkten ska vara av typen "djupjord" eller "ytjord". Många tror att det bara är att slå ner ett rör så finns det som populärt kallas "jord". Tyvärr stämmer inte det.

När det gäller elstängsel så slår många ned ett "jordspett" i marken vid elaggregatet och undrar sedan varför det inte fungerar så bra. En vanlig orsak är då att jordspettet bara sitter i 10cm jord och sedan fortsätter 90cm ned i grusdräneringen vid husväggen och torrt grus leder inte el bra.

Jag har i flera fall påträffat jordning för elstängsel som i ren desperation kastats ned i vattenbrunnen med påföljden att djuren inte dricker inne i vattenskålar utan bara dricker vatten ute.

Vi har i flera trådar här och på SSAs forum diskuterat hur man kan göra "jordtag" och hur man kontrollmäter att de fått önskad funktion.

I de trådarna finns även länkar till sidor med mycket läsning för den som vill förkovra sig i ämnet.

73 de SM7NTJ Lorentz

p.s En kopparplåt ska ställas på högkant för att fungera som jordtag över tiden.
 
... Annars borde det funka att jorda ner tråden ordentligt så blir han tvungen att masa sig ut och ta sig an problemet.
Jag hoppas du skämtar. Det är egenmäktigt förfarande och tänk dig konsekvenserna av att djuren kommer lös, går in på grannarnas marker eller ut på någon väg. :(

/ Göstha
 
... Vi har i flera trådar här och på SSAs forum diskuterat hur man kan göra "jordtag" och hur man kontrollmäter att de fått önskad funktion.

I de trådarna finns även länkar till sidor med mycket läsning för den som vill förkovra sig i ämnet...
Tack Lorentz för ditt svar!

/ Göstha
 
Jag hoppas du skämtar. Det är egenmäktigt förfarande och tänk dig konsekvenserna av att djuren kommer lös, går in på grannarnas marker eller ut på någon väg. :(

/ Göstha

I mitt fall vore detta inte så dramatiskt.
Grannen håller rådjuren ute så att dom inte äter upp hans tulpaner och sallad.
Av denna anledning har han inhägnat dels en inre del av tomten för att skydda dom finaste grödorna men även hela yttre gränsen ca 4000kvm.

Det yttre elstängslet är draget genom buskar och snår och helt omöjligt att hålla fritt från överslag.

/Micke
 
Skönt att få lite tips om bonden gjort något ute vid torpet. Då kanske man får ordning på det med. Förra året var det inga störningar alls av elstängsel. Hade nog tur.
 
I Fredriksfors har vi tyvärr ett elstängselaggregat som matas från elskåpet som sitter utanpå huset. Men vi har inte så stora problem av det. Min erfarenhet är att om man inte får gnistor så blir det inga störningar. Förutom överslag till växter, så kan de uppstå i själva stängslet när det är dåligt ihopfogat. Man kör ju med vita textilband nu med koppartrådar i , och oftast knyter man bara ihop dem. Jag har vid några tillfällen bättrat på sådana skarvningar. Lödkolv och/eller virning med koppartråd.
Beträffande jordspett bör nog galvade järnspett duga. Själva marken leder ju inte bättre ändå. Det viktiga är nog att de går ner tillräckligt djupt. helst över en meter ner i marken.
 
Back
Top