Störningar från elstängsel

SM7CZR

Old Member
Då jag tidigare bodde i utkanten av ett samhälle hade jag problem med störningar av lite olika slag. Dels av en kraftledning på 400 kV som passerade c:a 200 meter från vårt hus. Då det var fuktig luft störde den duktigt på 80-metersbandet. Vid torrt väder hade jag ett annat problem. En man hade några djur som gick och betade på fältet under kraftledningen. Fältet var avgränsat med ett elstängsel som var i dåligt skick. Ledningarna bestod av en sorts plastband med 5-6 tunna metalltrådar i bredd. Dessa trådar var inte intakta utan de hade avbrott på vissa ställen. Just vid avbrotten bildades det gnistgap och kraftfältet från 400kV-ledningen gjorde hela stängslet till en effektiv störningssändare. Jag hade mycket jobb med att hitta alla avbrotten och blev aldrig riktigt färdig för det uppstod nya ideligen. Gubben kom och undrade vad jag gjorde med hans staket. Jag berättade om mina problem, men det hjälpte inte - han blev ändå sur på mig.
Kanske lite info till någon som har liknande problem på landsbygden. :confused: Nu vet jag tack vare internet att det får inte finnas något elstängsel under kraftledningen. Hittade info här:
http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdf :cool:
Lycka till önskar
Ingvar
 
Last edited:
Du kunde ju också ha letat efter CE märkningen på den elektriska utrustningen. Tror inte du hade hittat någon.
Vet att detta har hjälpt folk med samma problem som dig.
 
lite offtop

SM6WET/8S6T said:
Du kunde ju också ha letat efter CE märkningen på den elektriska utrustningen. Tror inte du hade hittat någon.
Vet att detta har hjälpt folk med samma problem som dig.

Magnus
vad har hänt med din avatar ? självcensurerad :)
 
SM6WET/8S6T said:
Nepp, jag har inget gjort, ser att det är fler som har fel på avatarerna.

Jepp, nått fel är det allt. Min syns inte alls. Censur måhända :)
Skall kolla med Tommy vad som hänt.......

73
Uffe
 
Back
Top