Störningar från induktionshäll och diskmaskin samt störning till branlarm

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Hej,

Jag har några störningsbekymmer. Kollar här om det finns några tips:

1, Induktionshällen och diskmaskinen stör hela kortvågsbandet upp till 10 meter. Problemet är att utrustningen stör fast den inte används, dvs när den står i vänteläge. Det enda som gäller är att slå av dem genom att bryta den säkringen i proppskåpet. Jag har rovat att linda nätkabeln runt enklare ferriter, men utan resultat.

2, När jag sänder på 40 meter utlöser brandlarmet i villlarmet. Tyvärr kan jag inte koppla ur den sektionen. Finns det något sätt att avstöra radion från att utlösa brandlarmet?

/0NOR
 
Vad beträffar 40 meter och brandlarmet skulle jag nog se över min antennanläggning och försöka få den längre från huset om jag vore du. Att avstöra radion blir nog svårt, möjligen minska uteffekten. Din antenn och hur du matar den vet jag ingenting om, så lite mer info behövs.
/Ingvar
 
Last edited:
Är brandlarmet CE märkt?
Då skall det tåla HF, dvs EMC, Elektromagnetic Compabiltety, dvs kunna samexistera med annan elektronik som exvis sen radiosändare.
Kanske någon oseriös installatör som köper hem icke CE märkta prylar, och kringgår de EU bestämmelser som finns.
 
Hej,

Just nu är antennen en dipol, ofcd-matad. Tidigare hade jag en lutad delta-loop. Båda utlöser larmet. Båda matades via baluner. Det är svårt att flytta antennen bort från huset eftersom jag är tvungen att använda högsta punkten på huset för upphängning av antennen.

Skall kolla det där med CE-märkningen...

/Uffe
 
CE = säkerhet
Jag hoppas att du kommer tillrätta med störningarna. Det är tråkigt att inte kunna använda sina grejor p.g.a. såna problem. Lycka till och var glad att du inte stör dina grannar, för det gör du väl inte?

/Ingvar
 
Tror inte att CE märkning hjälper helt mot vår verksamhet med höga effekter och antenner på nära håll.
Kompisens ICOM var CE märkt, men det blev svartbränt och helt förstört på ingången när han provade sitt nya slutsteg på den andra antennen och det fanns ingen annan koppling mellan än via luften.

När det gäller larm så har jag sett (hört:<)) flera larm lösa i samband med kortvågskörande.

Vad som gäller är väl att använda skärmade kablar och ferriter till larmet om det inte går att flytta antenner eller larmutrustning. Dock bör ju en CE märkt (och förhoppningsvis seriöst testad) produkt i sej ha en bättre tolerans mot instrålning.

Hur har det gått med spishällen och diskmaskinen. Om dom var CE märkta så borde de ju inte störa.

73 de SM5VXO, Leif
 
Hej,

Jag har några störningsbekymmer. Kollar här om det finns några tips:

1, Induktionshällen och diskmaskinen ...


Du får gärna ange märke och typ, man använder ibland olika principer och det kan vara av stort intresse att veta arbetsprincip när man skall försöka avstöra olika apparater.

Du säger att det stör hela tiden, men ändras karaktären på störningen något när du ändrar effekten på spisen?
 
Du får gärna ange märke och typ, man använder ibland olika principer och det kan vara av stort intresse att veta arbetsprincip när man skall försöka avstöra olika apparater.

Du säger att det stör hela tiden, men ändras karaktären på störningen något när du ändrar effekten på spisen?

Hej! Båda maskinerna är moderna från Siemens. Det intressanta är att jag inte ens behöver slå på dem för att de skall börja störa. De stör alltså redan i stand-by-läget. det enda som hjälper är att slå av maskinerna med automatsäkringen i säkringsskåpet!

/Uffe
 
Du får således betala för att få störningar.
Kanske inte mycket men någon hundralapp per år i stby ström.

Det var bättre förr när en strömbrytare på en apparat stängde avströmmen, apparaten störde inte i radio, åtminstone inte förrän den användes.

Vore kul att veta hur stor stby strömmen är, koppla in en Amperemeter i mA området.

Men nog är det konstigt och visst blir man häpen! Eller vad skall man kalla det? Frustrerad, eller vanmäktig.

Kanske är en väggmonterqd arbetströmbrytare är en tillfällig lösning, tills tillverkaren tagit sitt ansvar.
 
He, He.. Ja, irriterande är det att en så seriös tillverkare kan göra ordentlig avstörning och att den hela tiden drra strö,. Men de lär väl skylla på att "kunderna vill ha touch-kontroller". Vi får se hur det löser sig... första steget är att skaffa en modern rig under hösten. Om störningarna fortfarande är kvar så blir det dags att testa med ferriter och sånt. I sista fall så blir det att leva med att slå av säkringen. Skåpet ligger inte så lånbgt från schaket. Men man blir lika förvänad vare gång man försöker koka vatten på morgonen odh spisen är död! Sen kommer man på att man ju satte körde radio på småtimmarna :)


/U




Du får således betala för att få störningar.
Kanske inte mycket men någon hundralapp per år i stby ström.

Det var bättre förr när en strömbrytare på en apparat stängde avströmmen, apparaten störde inte i radio, åtminstone inte förrän den användes.

Vore kul att veta hur stor stby strömmen är, koppla in en Amperemeter i mA området.

Men nog är det konstigt och visst blir man häpen! Eller vad skall man kalla det? Frustrerad, eller vanmäktig.

Kanske är en väggmonterqd arbetströmbrytare är en tillfällig lösning, tills tillverkaren tagit sitt ansvar.
 
Hej! Båda maskinerna är moderna från Siemens. Det intressanta är att jag inte ens behöver slå på dem för att de skall börja störa. De stör alltså redan i stand-by-läget. det enda som hjälper är att slå av maskinerna med automatsäkringen i säkringsskåpet!

/Uffe

Det är väl någon elekronik, med klocka och timmer som hela tiden skall ha lite power.. Nej en sån spis blir det inte den dagen spisen ska bytas hemma i köket, det lär bli snart, då den är nära 20 år gammal..
 
Back
Top