Störningar från nätverk (gigabit ethernet)

SA0BUX

Old Member
SM0UAN frågade hur strömmen distribueras ut på nätverkskablaget, jag är inte helt hundra hur det ser ut i verkligheten, men som jag förstått är det transformatorer med mittuttag, där mittuttaget matas med spänningen och ändarna ut på Rj45 kablaget. Lite svårt att beskriva..

Här är en exempelbild från en tillverkare av drivare.
Bilden visar hur man gör i 10BASE-T & 100BASE-T , för 1000BASE-T och högre används alla paren för signalering så där
antar jag att man fantom matar även 4-5 och 7-8

SA5A

Well-Known Member
Jag kanske kommer in snett på frekvensen här, men undrar ändå vad det är som fångar upp störningarna? Dvs, hur är antennsystemet (antenn och matarledningar) utformade? Jo, jag har många ferriter på diverse kablar här i huset. Värsta störkällorna har varit de små nätaggen till asus-routrar. Och självklart ska man sanera i närzonen så gott det går. Men den stora befrielsen för min del var när jag bytte ut koaxer mot öppna stegar och balanserade antennavstämningsenheter. Men det där kanske redan är utrett och fixat?

SM0GLD

Vänsterhänt
undrar ändå vad det är som fångar upp störningarna?
I mitt fall är det antennerna. Spelar ingen roll om jag lyssnar med en skärmad loop, liten aktiv antenn eller 40m tråd.
Störningarna finns runt mig i hela huset.
Fel nummer ett är väl att alla mina antenner sitter på samma hus.

SM5XUN

░░░░░░░
Bilden visar hur man gör i 10BASE-T & 100BASE-T , för 1000BASE-T och högre används alla paren för signalering så där
antar jag att man fantom matar även 4-5 och 7-8
1,3,4,7 matar + och resten matar - på GbE.

PoE är verkligen en prövning för oss analogradioanvändare, nu kommer vi förstås inte att lättvindligt offra den elektromagnetiska kompabilitetet på Moria berg men bjud inte in denna svårtyglade best i era egna nätverk hemma, det är att be om problem.

SM5XUN

░░░░░░░
Jag kanske kommer in snett på frekvensen här, men undrar ändå vad det är som fångar upp störningarna? Dvs, hur är antennsystemet (antenn och matarledningar) utformade? Jo, jag har många ferriter på diverse kablar här i huset. Värsta störkällorna har varit de små nätaggen till asus-routrar. Och självklart ska man sanera i närzonen så gott det går. Men den stora befrielsen för min del var när jag bytte ut koaxer mot öppna stegar och balanserade antennavstämningsenheter. Men det där kanske redan är utrett och fixat?
Inte alls snett, tvärtom spot on.
De common mode-störningar som finns i radiohörnan kommer ofelbart att följa koaxskärmen hela vägen upp till antennen, där kommer de att kopplas kapacitivt till mittledaren och följa densamma ner till den känsliga mottagaren, ergo, mottagarpåverkan (störning).