Störningar från nätverk (gigabit ethernet)

NSBVZY

Well-Known Member
Hej

Jag har upptäckt att mitt nätverk stör på flera frekvenser.

Nätverket består av HP procurve switchar och div olika noder, datorer, nätverkskameror, nån accesspunkt mm.

Den switch som stör mest sitter i ett jordat plåtrack, majoriteten av rj45 kablaget är skärmat. (Byggt för att inte störa)

Igår kväll tillverkade jag 6mm2 kablage och jordade ihop alla enheter, plåtar osv i racket. Det stör precis lika mycket :(

Kameror har jag upptäckt att de stör och åtgärdat alla med ferrit och extra jordkabel till höljet med gött resultat.

Men nu har jag upptäckt att iprincip alla kablar skickar ut skräp i luften.

Har någon haft samma bekymmer? Vad är lösningen? Kasta ut nätverket och köra snigelpost istället?

Tack så länge!
 
Störningar är ju inte det lättaste att få grepp om alla gånger. Det finns säkert expertis som har varit med om nåt liknande, men jag vill ändå väcka frågan om du har enheter som drivs av "Power over Ethernet"? Då finns ju möjligheten till störning pga strömbanor från ett (säkert switchat) nätaggregat nånstans och ut i nätverkskablarna. Sen har jag ofta funderat på hur skärmen i skärmad nätverkskabel är ansluten; kabeln i sig är väl ett antal tvinnade par så var är "jorden" som man tänker skärmen ska kopplas till?
 
Nej jag har märkt det.. lindade alla kablar genom en större ferrit kärna som tillhört en trafo i 5KW klassen, det känns som att störningarna minskade.

Så ferriter på varje enskild kabel kanske är vägen att gå. Beställde 20st klämferriter på Kjell&co.

Ja, switchen har POE och vissa enheter får ström därigenom.

Man kan ju skruva isär switchen och sätta ferriter på DC kablaget mellan PSU och moderkortet. Har för mig det var rätt långa kablage imellan.

Nätverkskablaget jag har är sk FTP, och har en gemensam skärm av alu-folie som ligger runt alla 4 par. Sen ligger det med en tvinnad lite grövre ledare innanför som man ansluter i kontakten genom att lägga den mot metall flärpen när man pressar kontakten.
 
Tack för info om jordningen.

Ferriter är säkert inte fel. Även om störningen härrör från PoE, så bör det ge dämpning.
 
Jag har upptäckt att mitt nätverk stör på flera frekvenser.

Nätverket består av HP procurve switchar
I huset där jag bor distribueras nätverket från en HP Procurve som står i husets elcentral.
Denna gigabit-switch stör utav bara h-e :mad: värst är det på 160 och 80m.
När man kollar manualen för denna switch ser man att den möter EN55022-A.
En produkt som skall finnas i ett hushåll eller liknande måste möta kravet för EN55022-B vilket är ett strängare krav.
Har du kollat din switch map EMC kompatibilitet?
 
Har switchen inbyggd 48V för poe?
Man kan ju anta att den 48.volten tillverkas i ett traditionellt SMPS inne i burken. Förmodligen kass filtrering redan från början alternativ gamla prylar med trötta filterkondingar. Sen kopplar man på antennledningarna (ethernet kablarna alltså) och sprider det hela. Värsta exemplet jag sett var switch med extern ingång för poe-matningen som tog 10-60 VDC in. Sen DC/DC-omvandlare för att göra 48V poe. Kasst filtrerat och med en radda ethernetprylar uppe i masten. Mast som utgjorde mottagarplats i kombination med annat. 10 dB känslighetsnedsättning. Näe, nätverksfolk ska vara lååångt från radiomottagare...
 
Mycket riktigt.. EN 55022 Class A

Modellerna är enligt följande :

HP 2530-24G-PoE+ (J9773A)
HP 2520-24G-PoE (J9299A)

Det är den sistnämnda som är på tapeten just nu. Dessa köptes ju in för att det är kvalité på grejerna, Jag hatar saker som krånglar. så man trodde väl att de var hyfsade i störningssynpunkt. Men det kanske knappt går att köpa saker som inte stör längre:confused:

vet att telia-routrarna stör som bara den, hade flera olika märken och modeller genom åren. så det verkar inte vara ovanligt. då löstes det genom att dessa satt närmast inkommande tele ledning i HF tät låda med fiber ut via medieomvandlare. fibern fungerade även som åskskydd.

Öppnade upp switchen och tog en handjagare och drog över korten, mätaren ut vid nätagget.. Så jag förstår att det stör ut på kablaget.

Frågan är vad göra?
leta i lådan med ringkärnor och försöka konstruera ett linjärt extern agg som ger rätt spänningar.

Det kan ju vara som ni beskrivit, agget börjar bli trött och skulle må bra av en uppsättning nya elektrolyter. inget svullet eller läckt iaf.

Annars tycker jag att agget ser förvånansvärt välbyggt ut, dubbla spolar på ingående + ferrit runt ingående kabel från nätintaget. 230V kabeln stör inget alls om jag lägger radion på den.
Lika på utgången, Två spolar på 48V sidan, först en ferrit toroid, elektrolyter, sen en ferrit stav stående på höjden, plastkonding.

Klämde iaf dit en ferrit på +48V kablaget från PSU. se bilder

HP-2520-24G-Poe_2.jpg


HP-2520-24G-Poe_1.jpg
 
Last edited:
Det fanns en artikel i QTC om detta med switchande nätaggregat, tror det var sent 2020 men minns inte vilket nummer. Det är inte omöjligt att skärma ett aggregat och hålla störningar borta från både inkommande och utgående. Ett externt nätaggregat, som stördämpas och får driva switchen, kanske är en tänkbar väg att gå. Sen vet jag ju inte om det finns ytterligare reglering av det som går ut i nätverkskablarna, eller om allt går på just 48 V - dessa eventuella regleringar kan ju se ut på olika sätt. Det tycks vara närmast maniskt populärt att switcha och transformera även när man kan få rätt spänning med en enkel spänningsregulator; visserligen blir det lite värme i det senare fallet, men...

Hur distribueras drivströmmen till de PoE-drivna enheterna? Är skärmen del av strömbanan, eller är det två ledarpar som för strömmen?
 
Öppnade upp switchen och tog en handjagare och drog över korten, mätaren ut vid nätagget.. Så jag förstår att det stör ut på kablaget.
Självklart är det så att nätagget stör på så nära håll men hos mig är det nätverkskommunikationen som stör värst.
Vi har ju oskärmad nätverkskabel dragen genom huset till 30 lägenheter.

Att förbättra filtreringen på 230-sidan låter sig lätt göras med ett extra nätfilter om det nu behövs men det som läcker ut på ethernet kablarna blir svårare att filtrera bort. Om man dessutom med vilje "släpper ut" switchad 48V på kablarna så krävs först lokal filtrering och skärmning så att man inte "smittar ner" med störningar på väg till RJ-45 kontakterna.
 
Hur distribueras drivströmmen till de PoE-drivna enheterna? Är skärmen del av strömbanan, eller är det två ledarpar som för strömmen?
Ethernetkablarna består ju av 4 tvinnade par. PoE skickas över två av dessa par som i cat 5 inte används för dataöverföringen.
I ett cat 6 system har jag för mig att alla kablar används för data (rätta mig om jag har fel)
PoE-spänningen skickas via dom små transformatorer som sitter på varje data port. Här blir det nästan omöjligt att filtrera med extra filter.
PoE-strömförsörjningen börjar med att "förhandla" med PoE-lasten för att på det sättet ta reda på om spänningen skall kopplas på.
Jag har försökt filtrera ett sådant system ( ett jobbuppdrag) men det är lätt att förstöra denna förhandlingsfunktion.
Det bästa man kan göra är att använda separat PoE-injektor där man kan mata med ett linjärt agg och skippa förhandlingen med lasten.
 
Switchen på bilden påminner om den jag hade tidigare. Den gick att modifiera med en avstörd IEC-nätbrunn och även om den inte hade PoE så klämde jag dit ferriter på DC-kableget mellan PSU'et och "moderkortet". Den blev tyst. Tyvärr behövdes fler portar och jag uppgraderade med en 48-portars . Glad i hågen förberedde jag för samma modifiering men denna något modernare konstruktion visade sig vara byggd med ett nätagg med "inbyggd" IEC-brunn, utan HF-fitrering. Det fick bli några klämferriter på nätkabeln precis vid uttaget samt en vid DC-kablaget mellan PSU och moderkortet. Utan att kontrollera hur den betedde sig innan modifieringen kunde jag i alla fall inte märka någon försämring efter.

Kan nämna att allt nätverkskablage i huset är bytt till skärmat CAT6.

Något att leta efter på loppisar är C-kärneförsedda isolationstransformatorer. De har en låg kapacitans mellan primär och sekundärsida.

Switchen på bilden kan i alla fall modifieras med en skärmad/avstörd IEC-brunn!
 
Så här låter det från vår Procurve. http://www.gamlav.se/enewik/Ljud/HF_noise1.wav inspelat i ssb-läge.
Denna störning finns var 3:e kHz.
Tittar man noga på signalen ser man 2 bärvågor intill varandra som pulserar omväxlande upp och ner.
Kollar man över ett brett spektrum finner man att alla störningarna pulserar i takt.
Kan någon med djupare kunskaper i ethernet förklara vad det är som genererar detta?
 
Handskakningen med lasten går att stänga av på dessa switchar, så spänningen är på konstant. Detta läge har jag kommit på går att använda för felsökning, då ligger spänningen på hela tiden.

Med en lätt modifierad POE enhet, (trafo och rj45 uttag, allt annat slaktat) + extern resistor bör det gå att mäta störningarna under olika belastningar på Poe.

Har någon en bra beskrivning för mätprobe till min HP spekka? Då kanske jag kan se förbättringarna man gör.

Har testat med endast de skärmade kablarna kopplade, den stör ändå...
 
I närheten av kablage brukar jag sniffa med en skärmad H-fältsprob. Bygg-själv-beskrivingar finns på nätet, exvis:


Bäst är att använda semi-rigidkabel för att få till en tillräckligt styv prob men vanlig RG-58 eller liknande går att använda. Viktigt att man isolerar allt ordentligt när man är nere och petar i apparater.
 
Jag kör också med H-fältsprobe enl. bild 2c.
För att öka kopplingen till misstänkta kablar använder jag en klämferrit och kopplar ihop proben med kabeln.
 
SM0UAN frågade hur strömmen distribueras ut på nätverkskablaget, jag är inte helt hundra hur det ser ut i verkligheten, men som jag förstått är det transformatorer med mittuttag, där mittuttaget matas med spänningen och ändarna ut på Rj45 kablaget. Lite svårt att beskriva..

Här är en exempelbild från en tillverkare av drivare.
 

Attachments

  • Ag6120-typical-app.png
    Ag6120-typical-app.png
    14,7 KB · Views: 28
Tack NSBVZY för förklaringen. Det är samma princip som fantomledning i gamla telekretsar, undrar om det inte kunde kallas "fantommatning" :)
 
Back
Top