Störningar från nätverk (gigabit ethernet)

SM0UAN frågade hur strömmen distribueras ut på nätverkskablaget, jag är inte helt hundra hur det ser ut i verkligheten, men som jag förstått är det transformatorer med mittuttag, där mittuttaget matas med spänningen och ändarna ut på Rj45 kablaget. Lite svårt att beskriva..

Här är en exempelbild från en tillverkare av drivare.
Bilden visar hur man gör i 10BASE-T & 100BASE-T , för 1000BASE-T och högre används alla paren för signalering så där
antar jag att man fantom matar även 4-5 och 7-8
 
Jag kanske kommer in snett på frekvensen här, men undrar ändå vad det är som fångar upp störningarna? Dvs, hur är antennsystemet (antenn och matarledningar) utformade? Jo, jag har många ferriter på diverse kablar här i huset. Värsta störkällorna har varit de små nätaggen till asus-routrar. Och självklart ska man sanera i närzonen så gott det går. Men den stora befrielsen för min del var när jag bytte ut koaxer mot öppna stegar och balanserade antennavstämningsenheter. Men det där kanske redan är utrett och fixat?
 
undrar ändå vad det är som fångar upp störningarna?
I mitt fall är det antennerna. Spelar ingen roll om jag lyssnar med en skärmad loop, liten aktiv antenn eller 40m tråd.
Störningarna finns runt mig i hela huset.
Fel nummer ett är väl att alla mina antenner sitter på samma hus.
 
Bilden visar hur man gör i 10BASE-T & 100BASE-T , för 1000BASE-T och högre används alla paren för signalering så där
antar jag att man fantom matar även 4-5 och 7-8
1,3,4,7 matar + och resten matar - på GbE.

PoE är verkligen en prövning för oss analogradioanvändare, nu kommer vi förstås inte att lättvindligt offra den elektromagnetiska kompabilitetet på Moria berg men bjud inte in denna svårtyglade best i era egna nätverk hemma, det är att be om problem.
 
Jag kanske kommer in snett på frekvensen här, men undrar ändå vad det är som fångar upp störningarna? Dvs, hur är antennsystemet (antenn och matarledningar) utformade? Jo, jag har många ferriter på diverse kablar här i huset. Värsta störkällorna har varit de små nätaggen till asus-routrar. Och självklart ska man sanera i närzonen så gott det går. Men den stora befrielsen för min del var när jag bytte ut koaxer mot öppna stegar och balanserade antennavstämningsenheter. Men det där kanske redan är utrett och fixat?
Inte alls snett, tvärtom spot on.
De common mode-störningar som finns i radiohörnan kommer ofelbart att följa koaxskärmen hela vägen upp till antennen, där kommer de att kopplas kapacitivt till mittledaren och följa densamma ner till den känsliga mottagaren, ergo, mottagarpåverkan (störning).
 
Jag har fortfarande inte kommit helt till rätta med störningsproblematiken från nätverket..

Hur vet jag om antennerna är balancerade? Bra SWR förhållande är för mig ett mått på att antennen är balancerad. Finns det mera som spelar in?

Antennerna är av dipoltyp.

Skulle feriter på utgående kablage kunna hindra ev. störningar från att av vandra på coaxen? Hur uppförs detta lämpligast?

Alla coaxer har en gemensam aluminium vinkel som det sitter N chassikontakter monterade på. Så de har där gemensamma potensial.

Jag har provat att galvaniskt skilja radioutrustningen från elnätet och dess skyddsjord med en transformator med mittuttag och anslutit mittutaget till eget jordtag. Detta var helt bortkastad tid, ingen skillnad :(

Tacksam för hjälp!
 
Hur vet jag om antennerna är balancerade?
En loop eller vikt dipol är av naturen balanserad. En gammamatad dipol är lite tveksam anser jag.
Samtliga av dessa antenner bör ha en choke på koaxen nära matningspunkten och i vissa fall behövs även en choke i andra änden på koaxen.
 
Inte OT, jag hittade en switchad nätadapter till min fiberconverter för internet som gav störningar på S-9 på 80m. Efter att ha stängt av inkommande ström till huset och kört på batteri sjönk störningarna till S-5. Efter ett par minuters letande hittade jag den störande adaptern och bytte ut den!

Nu finns det ju fortfarande störningar i form av brus men de kommer från omgivningarna/grannarna. Får se huruvida jag kan komma vidare med det.
 
S5 är ju fortfarande riktigt mycket :( då blir det inga långväga kontakter. De andra radioterna som kör radio i stan lär väl nå fram, med 100w påskruvat.

Det är konstigt att det inte ställs högre krav på utrustning som säljs ut i samhället.
 
Det är konstigt att det inte ställs högre krav på utrustning som säljs ut i samhället.
Det kan man tycka och visst är det så att många produkter är väldigt dåliga.
I takt med att folk köper mer billiga skräpprodukter på nätet så blir situationen bara värre och värre för radioamatören.

Det enda man kan göra för att underlätta för andra radioamatörer är att öka uteffekten så att vi bibehåller en rimlig SNR.
Alltså i takt med att dessa skräpprodukter "tar över" vårt radiospektrum måste vi höja effekten om vi vill fortsätta prata radio.
Men så som det ser ut i dag kan man ju köra någon digital mode med väldigt smala filter och då funkar det ändå.
Det är lättare att höja uteffekten direkt nu än att vänta på att myndigheterna förbjuder störande produkter.
.......ingen rolig utveckling anser jag men feta slutsteg kan lösa problemet.
 
En "effektkapprustning" är teoretiskt tänkbar, men knappast praktiskt genomförbar. Redan nu anser man från myndighetshåll att radioamatörer har på tok för mycket frekvenser och tillåts använda för höga effekter.

Betänk att det enbart var PTS ovilja mot arbete med amatörradio som gjorde att den "tillståndsfria effektnivån" hamnade på 200 W istället för de 50 W som enligt uppgift hade varit utgångsbudet.

Skulle det gå dithän att en majoritet av radioamatörkåren försöker komma igenom stördimman genom att använda flera kW blir det nog ett snabbt slut på legal amatörradio. Det är svårt att försvara sådana emissioner från något som i myndigheternas ögon saknar samhällsnytta.
 
När jag ansökte om 1000W skrev jag följande i motiveringen...30 år var nog fel i min bedömning 5 år snarare...

Motivering:
Hög stör/brus-nivå hos motstationer (och även hos mig själv) gör att det numer krävs
högre effekt än för 30 år sen att bli hörd och kunna köra amatörradio. Detta beror
många gånger på dålig elektronik, som LED lampor, laddare, dåligt skärmade
datanätverk, robotgräsklippare med medföljande "antennslinga" och mycket mycket
annat. Allt detta genererar en "brusmatta" och andra diskreta störningar. 100 W för 30
år sen räckte bra att nå ut i världen. Nu behövs minst 1000 W pga av detta. Jag önskar
därför fortfarande att kunna använda 1000W för att kunna utöva min hobby. Fortsätter
utvecklingen och ingen "städar" upp i "etern" kommer det om 30 år att behövas 10000
W. Så är det tyvärr. Det är inte bara i hav och på land som miljöförstöringen pågår...
 
Problemet med en "effektkapprustning" inom amatörradion är att
per definition så erbjuder inte amatörradio någon servicenivå eller garanterade prestanda
och täckningsområden.

Som alla vi som designar radiosystem som vårt levebröd vet, gör man en beräkning av
"systembudget" utifrån de prestanda eller S/N som utlovats, samt anpassar antennval och effektnivåer från de krav som kommer ur dessa överväganden.

Amatörradio däremot "lovar" ingenting, utan prestandakraven är "går det så går det".
Just av denna anledning är en effektbegränsning inskriven i Radioreglementet, med en nivå som Administrationerna bestämmer själva. Skulle en Administration finna att de anser att de radioamatörer som står under deras jurisdiktion klarar sig med 25 eller 50 W är det bara att acceptera detta. Inga som helst funktionskrav eller tillgänglighetskrav kan ställas på amatörradioförbindelser.

Om svenska radioamatörer, vilka redan är illa sedda av myndigheterna, skulle börja bråka, gnälla och obstruera när det gäller effektnivåer finns det en uppenbar risk att nästa effektgräns blir 0 W.

Tidigare generationer radioamatörer förstod detta mycket väl, och en tidigare ordförande i SSA, signalofficeren SM5ZD, uttryckte saken så här i en gammal QTC:

1630865783365.png

Man var mycket medveten om att det gällde att "rätta mun efter matsäcken" och att det inte gick att uppnå några resultat genom att "bara gnälla". Tyvärr tycks denna insikt ha
gått förlorad hos "sena tiders barn".
 
Problemet med en "effektkapprustning" inom amatörradion är att
per definition så erbjuder inte amatörradio någon servicenivå eller garanterade prestanda
och täckningsområden.

Som alla vi som designar radiosystem som vårt levebröd vet, gör man en beräkning av
"systembudget" utifrån de prestanda eller S/N som utlovats, samt anpassar antennval och effektnivåer från de krav som kommer ur dessa överväganden.

Amatörradio däremot "lovar" ingenting, utan prestandakraven är "går det så går det".
Just av denna anledning är en effektbegränsning inskriven i Radioreglementet, med en nivå som Administrationerna bestämmer själva. Skulle en Administration finna att de anser att de radioamatörer som står under deras jurisdiktion klarar sig med 25 eller 50 W är det bara att acceptera detta. Inga som helst funktionskrav eller tillgänglighetskrav kan ställas på amatörradioförbindelser.

Om svenska radioamatörer, vilka redan är illa sedda av myndigheterna, skulle börja bråka, gnälla och obstruera när det gäller effektnivåer finns det en uppenbar risk att nästa effektgräns blir 0 W.

Tidigare generationer radioamatörer förstod detta mycket väl, och en tidigare ordförande i SSA, signalofficeren SM5ZD, uttryckte saken så här i en gammal QTC:

View attachment 7229

Man var mycket medveten om att det gällde att "rätta mun efter matsäcken" och att det inte gick att uppnå några resultat genom att "bara gnälla". Tyvärr tycks denna insikt ha
gått förlorad hos "sena tiders barn".
Precis så. Man måste veta när det är dags att hålla tyst.
På en tidigare arbetsplats fick vi en superdeal, vi förlorade en del, men vann desto mer. Det höll på att utmynna i fysiskt våld när en person höll på att sabba alltihop genom att vara sagolikt korkad och börja kräva ännu mer fördelar ... Som tur var lyssnade chefen inte på hen.
Samma sak här, vi måste veta vilka fajter vi kan vinna, vilka som är förlorade ( med eller utan vår egen förskyllan ) och hela tiden försöka behålla goda relationer.
Såvitt jag vet går utvecklingen framåt, vi får anpassa oss till en föränderlig verklighet...
 
Back
Top