Störningar från Raspberry Pi

SM4WII

Well-Known Member
Halloj!
Satte upp en ADS-B-mottagare byggd med en Raspberry Pi för skojs skull här hemma men det visar sig att den stör på samtliga frekvenser under 4 MHz... någon som lyckats avstöra en dylik grunka?
 

Attachments

  • Raspberry Pi störningar.jpg
    Raspberry Pi störningar.jpg
    501,8 KB · Views: 26
Jag kör en Pi 4 med orginalhöljet i plast. Jag har inte upplevt några störningar, men då har jag också klätt insidan på lådan med kopparfolie (koppartejp som jag lött ihop i skarvarna) samt kör de flesta kablar in och ut med ett par varv runt klämferrier. Jag såg också till att koaxialkablaget till antennen är väl avstört med två st större ferritringar av 31- och 43-material. Vet inte om allt detta har bidragit, men jag har inte upplevt några problem.
 
Har använt flera RPi utan problem med störningar. Däremot har jag haft problem med de små väggdosor (nätagg) som man brukar driva dem med, dessa är oftast switchade och kan vara väldigt störiga!
 
Har testat med ferriter utan några större resultat, vet dock inte vad det är för data på dessa ferriter då dom hittades i skrotlådan hehe... Får kanske ta steget in i en metallåda istället då.
 
Har testat med ferriter utan några större resultat, vet dock inte vad det är för data på dessa ferriter då dom hittades i skrotlådan hehe... Får kanske ta steget in i en metallåda istället då.

Hur stor blir skillnaden om någon, vid spänningsmatning från linjärt spänningsaggregat?
Det är annars alltid lika förvånande att hålla en liten miniradio med mellanvåg mot olika "väggbulor" och höra spå skillnaden mellan dem...
 
Har testat flera olika aggregat utan någon skillnad i störnivå så jag misstänker att det kommer från själva datorn i sig.
Får plocka fram ugnsfolien och prova att linda in skräpet och se om det påverkar kanske hehe... har dock lite svårt med tid att komma upp till radiorummet nu när jag är pappaledig så felsökningen tar en förskräcklig tid huh.
 
Störningen du fick in, var det från RaspberryPi'n in i RTL-SDR'n och fick du fram exakt hur störningen kom in? (Antennvägen, strömmatningen eller...?)

Jag är på gång med lite olika SDR-projekt och hade tänkt sätta dom alla i samma låda, en KiwiSDR, en RTL-SDR, en RaspberryPi och kanske även lite andra SDR-donglar. Därav intressant att veta exakt vad som gav ditt problem och vad som eliminerade problemet.
 
Det tråkiga är att jag faktiskt inte vet. Satte ferriter på antennkabeln, matningen och nätverkskabeln utan resultat. Inte förrän jag kastade ner alltihop i lådan blev det tyst. Har tänkt att plocka av en ferrit i taget och se om störningen återkommer när tillfälle ges.
 
Hur långt har du till antennen?
En möjlighet är ju direkt koppling från störkällan,kanske pajen, till antennen.
 
Kan nog vara så kort som 10-15 meter från kortvågsantennen, funderade ett tag på om det var antennkabeln från ADS-B-mottagaren som strålade, den blir ju en vertikal antenn på några meter. Satte dock en ferrit på den utan resultat.
 
Säg den glädje som varar... idag kom det en ny störning på 160m och en bit nedåt istället. Har inte hittat vad det kan bero på ännu *snyft*
 

Attachments

  • Ny störning.jpg
    Ny störning.jpg
    538,7 KB · Views: 11
Back
Top