Störningar från solceller?

Är mikroinverters något man har istället fär optimerare eller är det ett annat namn på samma sak?
Mikroinverters och optimerare är två helt olika saker - även om resultatet i vissa avseenden är likartade...
En mikroinverter sitter i anslutning till (under) den enskilda solcellen och levererar 230VAC till en gemensam buss som ansluts direkt till elcentralen. En optimerare sitter även den på varje enskild solcell men levererar DC till en gemensam DC-buss som kopplas in till en central inverterare.
Varje mikroinverter är mer eller mindre helt autonom och man använder ingen central inverter. I den meningen reducerar man sina "single point of failure" (trasig inverter => ingen elproduktion) men som sagt till priset av något ökad kostnad. Man använder aldrig optimerare tillsammans med mikroinverters; optimeringen för man på köpet i en mikroinverter.
 
Mikroinverters och optimerare är två helt olika saker - även om resultatet i vissa avseenden är likartade...
En mikroinverter sitter i anslutning till (under) den enskilda solcellen och levererar 230VAC till en gemensam buss som ansluts direkt till elcentralen. En optimerare sitter även den på varje enskild solcell men levererar DC till en gemensam DC-buss som kopplas in till en central inverterare.
Varje mikroinverter är mer eller mindre helt autonom och man använder ingen central inverter. I den meningen reducerar man sina "single point of failure" (trasig inverter => ingen elproduktion) men som sagt till priset av något ökad kostnad. Man använder aldrig optimerare tillsammans med mikroinverters; optimeringen för man på köpet i en mikroinverter.
Ah! Jag fattar precis. Googlade litet också :)
 
Min leverantör säger och har skrivit in det i offerten: Det kommer inte ett störa på din radiomottagare.

För att gå vidare med ett riktigt EMC dokument så hänvisar dom till generalagenten för växelriktaren, min leverantör skriver inte på nåt sådant. Jag funderar på att gräva vidare med generalagenten. Min leverantör är villig att spräcka avtalet ända fram tills byggstart om jag är orolig för att det kan bli problem för mig.

Alternativt så chansar jag på att det ska gå bra... som Nalle Puh säger: "tänk, tänk, tänk"
Vilken leverantör har du?
 
Jag har pratat med 3 st, Eon, Sesol och Svea Solar. Jag tycker att det räcker med 3st .... *pust*.

De har offererat lite olika lösningar vad det gäller antal paneler och effekt. Sesol har störst anläggning och Eon har offererat den minsta. Eon säger att de har inte växelriktare för mer effekt än det offererade. Sesols är på typ 30kW. Ingen av dom har med optimerare i sin offert.
 
Back
Top